Vragen na eerste 1000km met een BlackBird

Plaats reactie
giorgiopocoloco
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jan 2017 15:19

Vragen na eerste 1000km met een BlackBird

Bericht door giorgiopocoloco » 20 feb 2017 11:08

Hallo allemaal,

Mijn naam is Geert Laurijssens, en ben nieuw op dit forum. Ik heb sinds een aantal weken een Honda Blackbird ('96, 44000 km), heb er een km of 1000 opzitten nu, en heb een aantal vragen over zaken die mij opvallen. De BB loopt en rijdt op zicht prima (en man wat een acceleratie), maar ik heb geen ervaring met 4 in lijn, kettingaandrijving en sport/tour, had hiervoor (en heb nog steeds) een Honda Supermagna, V4 en cardan dus (wel meerdere keren uit elkaar gehaald en in elkaar gezet, ben dus geen technewbie). Hopelijk kunnen jullie mijn vragen uit jullie onmetelijke ervaring met de BB enigszins bevredigend beantwoorden ... ;-)

1
Wat het meest opvalt is het 'bokken' van het blok bij het starten. Ik start met choke ('t is koud), het blok loopt direct, maar nogal bokkig. Dat duurt een aantal seconden, daarna loopt ie als een zonnetje. Is dit typisch BB? Kan dit kwaad? Mijn V4 met carb loopt op de choke direct mooi ....

2
Versnellingsbak in z'n vrij, vooral als ie koud is, maar warm ook hoorbaar, met koppeling niet in, is goed hoorbaar (beetje eh 'rasperig'?). Koppeling in, geluid weg. Verkoper gaf aan dat dit normaal is bij 'zware' blokken met 'zware' versnellingsbak-assen?

3
Inschakelen eerste versnelling, gaat nogal bruusk. Ben ik gewend van mijn magna, maar toch. Geen zorgen over maken?

4
Gashendel, vooral bij lage toeren, redelijk groot aan-uit effect. 't Is dus een carb, geen injectie model. Is dit te stellen/verhelpen, of is hier meer aan de hand? Beetje vervelend op langzame rotondes ....

5
Voorvering/remmerij. Fiets remt zeer goed (vering kan beter, maar las al dt dit niet het sterkste punt is van de BB), maar bij stilstand rem in en voorvering induwen/uitveren maakt een 'tikkend' geluid. Dus bij in een tik en bij uit een tik. Balhoofdlager? Ik zie of voel volgens mij geen speling op de vork, maar ben niet zeker, geen ervaring mee. Of is dit de (normale?) speling op de remschijf/rembevestiging?

Alvast bedankt voor de antwoorden en alle andere tips ;-)

Geert

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: Vragen na eerste 1000km met een BlackBird

Bericht door Frank Switser » 20 feb 2017 11:41

Hi Geert, welkom alhier!

Ik zal proberen om je vragen te beantwoorden, maar zonder het gehoord/gevoeld te hebben is het maar een inschatting.
Is de motor standaard? Of met andere uitlaatdempers en/of een Dynojetkit?

1. Een 4-in-lijn loopt onderin altijd iets minder mooi rond dan een V4. Maar de BB hoort niet te klapperen/bokken, dus ik denk dat er e.e.a. gedaan moet worden. Bij 48.000 is hij aan een grote beurt toe (klepspelingcontrole, vloeistoffen, bougies en filters vervangen), maar ik zou ook de carburateurs laten controleren en indien nodig reinigen. Mogelijk de balansas nastellen etc.
2. Ja, dat is normaal. Vrijwel alle BB's doen dat.
3. Bij de aankomende grote beurt olie vervangen voor Motorex TopSpeed, en je zal merken dat het geluid aanmerkelijk minder wordt. Helemaal weg gaat het niet.
4. Ook hierbij verwacht ik verbetering na bovenstaande werkzaamheden. Alleen andere dempers monteren en verder niets doen, of een ander luchtfilter kan al een enorm verschil betekenen, dus weet jij of dat mogelijk bij jouw motor gedaan is?
5. Dat kan heel goed het balhoofdlager zijn (zwak punt bij BB), maar ook klapperende veren in de vork. Kan je eens langsrijden bij mij op de zaak? Dan kan ik even voelen.
De remmen kunnen veel beter door b.v. stalen remleidingen, andere blokken en de schijven te ontvetten.
De vering kan veel beter door ze te vervangen voor Hyperpro. Voor en achter kosten deze veren samen € 230
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

giorgiopocoloco
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jan 2017 15:19

Re: Vragen na eerste 1000km met een BlackBird

Bericht door giorgiopocoloco » 20 feb 2017 12:08

Bedankt voor je antwoorden Frank! En voor het welkom ...

De fiets is helemaal standaard volgens mij. Standaard dempers, geen jetkit. Luchtfilter weet ik eerlijk gezegd niet, maar ik verwacht ook standaard. Ik ga dat zeker even controleren. De fiets heeft bij 42000 een grote beurt gehad (alle vloeistoffen, filters, bougies en kleppen gesteld), we zijn nu op 44500. Bij aflevering is er nieuwe olie, Castrol 10W40 PowerRS ingegaan.

FF samenvatten, dat ik het begrijp:

1
Mbt het 'bokken' van het blok, dit is alleen bij (zeer) koude start op choke, na een paar seconden loopt ie prima. Toch een afstelprobleem dus (balans-as of carb, kleppen zijn gedaan)?

2/3
Versnellingsbak, normaal dus. Volgende olieverversing Motorex TopSpeed proberen....

4
Aan/uit: eventueel verbetering na afstellen motorblok, uitlaatdempers en luchtfilter (voor zover ik weet) zijn standaard, dus niet de oorzaak.

5
Remmerij/voorvork/balhoofdlager laten controleren dus.

Purmerend is niet naast de deur, dus langsrijden kan ik beter hier in de buurt (Dordrecht) doen. Al is ervaring met de BB ook wat waard, dus misschien in het voorjaar een bezoekje combineren met een lekker ritje.

Thx!

Gebruikersavatar
Superb
Berichten: 320
Lid geworden op: 01 dec 2014 19:17

Re: Vragen na eerste 1000km met een BlackBird

Bericht door Superb » 20 feb 2017 18:43

Welkom Geert.

In mei is er een gezamelijke rit. Start vanuit Purmerend. Wellicht een mooie gelegenheid om Frank even rond de bb te laten lopen?

Veel plezier met je bb.

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: Vragen na eerste 1000km met een BlackBird

Bericht door Frank Switser » 21 feb 2017 11:22

Castrol Power RS is inderdaad een bekende oorzaak bij de BB voor schakelgeluiden.
De rest moet dan inderdaad even nagelopen worden.
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

giorgiopocoloco
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jan 2017 15:19

Re: Vragen na eerste 1000km met een BlackBird

Bericht door giorgiopocoloco » 21 feb 2017 12:51

Frank Switser schreef:Castrol Power RS is inderdaad een bekende oorzaak bij de BB voor schakelgeluiden.
De rest moet dan inderdaad even nagelopen worden.
Hmmm zo zie je maar weer, verkopend motorbedrijf (dat ik ff anoniem laat) zweerde bij Castrol RS. Nou ja, eens kijken wat die andere olie doet ....

giorgiopocoloco
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jan 2017 15:19

Re: Vragen na eerste 1000km met een BlackBird

Bericht door giorgiopocoloco » 21 feb 2017 12:52

Superb schreef:Welkom Geert.

In mei is er een gezamelijke rit. Start vanuit Purmerend. Wellicht een mooie gelegenheid om Frank even rond de bb te laten lopen?

Veel plezier met je bb.
Die ga ik eens overwegen!

zwartevogelxx
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 apr 2010 21:29

Re: Vragen na eerste 1000km met een BlackBird

Bericht door zwartevogelxx » 22 feb 2017 10:56

Inschakelen eerste versnelling, gaat nogal bruusk. Ben ik gewend van mijn magna, maar toch. Geen zorgen over maken?

Frank,
Zou dit ook niet kunnen komen van de transmissie dempers in het achter wiel?
De mijne doet dit ook en dat is mij verteld

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: Vragen na eerste 1000km met een BlackBird

Bericht door Frank Switser » 23 feb 2017 09:12

De transmissiedempers kunnen een klein beetje verschil maken, maar niet veel.
De "klap" komt echt door klevende koppelingsplaten, anders zou warme of koude motor(-olie) ook geen verschil maken.
En "versleten" transmissiedempers zijn heel makkelijk te verhelpen, simpelweg een paar stukjes binnenband er tussen plaatsen.
Controle op versleten transmissiedempers is ook heel makkelijk, maar je krijgt er wel vieze handen van:
- laat iemand even de achterrem bekrachtigen en probeer met de hand het achterste kettingwiel te roteren. Daar mag geen speling op zitten (beide rotatierichtingen).
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Plaats reactie