Balans assen

BBirdy
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 mar 2012 10:18

Balans assen

Bericht door BBirdy » 20 mei 2012 15:56

De laatste tijd ervaar ik steeds meer trilling tijdens het rijden en hoor ik een vreemd ratel geluid uit het blok komen, en nu sinds een paar dagen klopt er iets. Het kloppend geluid is te zwaar voor de naks. De motor loopt ook onregelmatig, hoger in de toeren lijkt het net zo'n ouderwets pruttelend koffiezetapparaat. Heb hier iemand naar laten luisteren en die vertelde mij dat de balans assen moeten worden gesteld. Kan je dat stellen zelf of beter iemand met meer kennis laten doen?

Groetjes Paul

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: Balans assen

Bericht door Frank Switser » 21 mei 2012 11:36

Ik weet niet hoe het met jouw technische kennis is gesteld, maar ik zou het niet zelf doen (ondanks dat ik beroepshalve 5 dagen per week aan motorfietsen sleutel).

Echter, ik betwijfel het belansassen-verhaal. Ik heb nog nooit meegemaakt dat het verlopen van deze balansas gepaard ging met meer lawaai, wel met meer vibratie).
Zie je kans eens langs te rijden, dan kan ik (gratis) even voor je luisteren.
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

BBirdy
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 mar 2012 10:18

Re: Balans assen

Bericht door BBirdy » 21 mei 2012 17:41

Mijn technische kennis op motor gebied is nul. Langs rijden zit er even niet in, verwacht elk moment een dochter:) Ik zal het probleem verder toelichten. Eerst waren het alleen trilling/vibraties die ik voelde, sinds een paar dagen wanneer hij staionair draait hoor ik een tok geluid. Wanneer ik de koppeling aan laat grijpen zodat er druk op de assen komt is het geluid weg. Het onregelmatig lopen van de motor, is dat ook iets van de balans assen of hoort dat dan weer ergens anders bij?

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: Balans assen

Bericht door Frank Switser » 22 mei 2012 11:46

Het "tok-geluid" komt van een ingesleten koppelingshuis. Daar is weinig aan te doen, maar is niet ernstig.
Het onregelmatig lopen kan meerdere oorzaken hebben in brandstoftoevoer, luchttoevoer of electronica. Wanneer heeft hij zijn laatste beurt gehad, en was dat een kleine of een grote beurt?

De balansassen kunnen eigenlijk alleen vibraties (trillende handvaten etc.) veroorzaken.
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

BBirdy
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 mar 2012 10:18

Re: Balans assen

Bericht door BBirdy » 22 mei 2012 12:19

Weet niet wanneer de fiets een beurt heeft gehad. Hij is met 42000 op de teller in mijn bezit gekomen en nu staan er 43 op. Ik heb ook het vermoede dat de grote beurt is overgeslagen, die moet om de 20 volgens het boekje.

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: Balans assen

Bericht door Frank Switser » 22 mei 2012 13:20

Dan zou ik hem voor de zekerheid maar een grote beurt laten geven.
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

BBirdy
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 mar 2012 10:18

Re: Balans assen

Bericht door BBirdy » 23 mei 2012 21:43

Heb nog eens met motoport gebeld en gevraagd of er iets bekend was over het onderhoud en de vorige eigenaar, maar helaas. Heb ze verteld dat er het vermoeden was dat er een grote beurt was overgeslagen. Ze hebben me daarop aangeboden langs te komen en dan werd er gekeken wat er eventueel mis zou zijn en dat op te lossen. Na de bevalling een ritje Uithoorn. Purmerend ligt daar ergens in de buurt toch?

Ranjoles
Berichten: 231
Lid geworden op: 04 apr 2010 08:35

Re: Balans assen

Bericht door Ranjoles » 24 mei 2012 00:00

ja klopt, het is maar 47 km

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: Balans assen

Bericht door Frank Switser » 24 mei 2012 09:14

Uithoorn ligt iets ten zuiden van Amsterdam, Purmerend iets ten noorden.
Het is een goed half uurtje rijden.....
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

ut-extreme
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 apr 2013 20:25

Re: Balans assen

Bericht door ut-extreme » 29 jun 2013 12:57

Frank is dit niet hetzelfde als die van marvin?
haven't you heard, about the word? i thought that everybody heard that the BIRD is the word

Plaats reactie