heb mijn spanner al eens gereset maar nu rammelt de ketting al weer (nu met de hand gespannen en het is weer over maar hoelang ? )
nu zag ik dat het nog het oude type is (1 groene stip) deze vervangen voor het nieuwere model (2 groene stippen) of vervangen voor een handmatige spanner ?
wat zijn jullie ervaringen ?
Pjotr
cct
- Frank Switser
- Site Owner
- Berichten: 2503
- Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50
Re: cct
Met de hand gespannen? BIj een standaard CCT?
Bedoel je dan dat je de veer eruit gehaald hebt en opgerekt?
Dat is dan niet veel meer dan een thuiskomertje.....
Door hem op te rekken verander je de veerconstante, en kan je er op wachten dat hij weer inzakt.
De DGD-versie (Double Green Dot) heeft een duidelijk sterkere veer. De versie van de X-11 heeft juist een langere veer, met dus meer stelbereik.
Beiden gaan aanmerkelijk langer mee dan de eerste versie met 1 groene stip.
Hoe langer je doorrijdt met een klapperende CCT, hoe meer de nokkenasketting op zijn donder krijgt, en hoe meer deze zal slijten.
Handmatige spanners kunnen geweldig goed zijn, maar dat ligt dan niet aan de spanner, maar aan de gebruiker. Je moet hem juist afstellen, en zeer regelmatig controleren/nastellen. Zo niet, dan doe je meer kwaad dan goed.
Bedoel je dan dat je de veer eruit gehaald hebt en opgerekt?
Dat is dan niet veel meer dan een thuiskomertje.....
Door hem op te rekken verander je de veerconstante, en kan je er op wachten dat hij weer inzakt.
De DGD-versie (Double Green Dot) heeft een duidelijk sterkere veer. De versie van de X-11 heeft juist een langere veer, met dus meer stelbereik.
Beiden gaan aanmerkelijk langer mee dan de eerste versie met 1 groene stip.
Hoe langer je doorrijdt met een klapperende CCT, hoe meer de nokkenasketting op zijn donder krijgt, en hoe meer deze zal slijten.
Handmatige spanners kunnen geweldig goed zijn, maar dat ligt dan niet aan de spanner, maar aan de gebruiker. Je moet hem juist afstellen, en zeer regelmatig controleren/nastellen. Zo niet, dan doe je meer kwaad dan goed.
Re: cct
Frank Switser schreef:Met de hand gespannen? BIj een standaard CCT?
Bedoel je dan dat je de veer eruit gehaald hebt en opgerekt?
Dat is dan niet veel meer dan een thuiskomertje.....
Door hem op te rekken verander je de veerconstante, en kan je er op wachten dat hij weer inzakt.
De DGD-versie (Double Green Dot) heeft een duidelijk sterkere veer. De versie van de X-11 heeft juist een langere veer, met dus meer stelbereik.
Beiden gaan aanmerkelijk langer mee dan de eerste versie met 1 groene stip.
Hoe langer je doorrijdt met een klapperende CCT, hoe meer de nokkenasketting op zijn donder krijgt, en hoe meer deze zal slijten.
Handmatige spanners kunnen geweldig goed zijn, maar dat ligt dan niet aan de spanner, maar aan de gebruiker. Je moet hem juist afstellen, en zeer regelmatig controleren/nastellen. Zo niet, dan doe je meer kwaad dan goed.
meer stelbereik is volgens mij nergens voor nodig zit nu zowat aan het begin van de spanner
met de hand spannen bedoel ik met een schroevendraaier niet alleen terug draaien en los laten maar iets aandraaien
het tikken was alleen hoorbaar bij ongeveer 3000 toeren en niet extreem tikken maar gewoon net hoorbaar
- Frank Switser
- Site Owner
- Berichten: 2503
- Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50
Re: cct
En dat is dus de reden dat hij weer snel gaat rammelen.
De veer is gewoon te slap geworden, opnieuw vervormen (dat doe je dus) heeft maar even nut, daarna is hij weer sneller slap.
De langere X-11 spanner heeft wel degelijk nut op het moment dat de nokkenasketting zelf te slap staat om nog goed aangespannen te kunnen worden.
De veer is gewoon te slap geworden, opnieuw vervormen (dat doe je dus) heeft maar even nut, daarna is hij weer sneller slap.
De langere X-11 spanner heeft wel degelijk nut op het moment dat de nokkenasketting zelf te slap staat om nog goed aangespannen te kunnen worden.