Ik ga weer verder op reeds eerder gemaakte post bij 'Motor omgevallen'.
zie: viewtopic.php?f=13&t=4782
Mijn koelwater-thermostaat is (zeer wrs) defect. (moet nog testen in pannetje)
Bij heel koud komt koelwater-temp nu niet boven de 70'C en onlangs bij iets warmer bleef 't steken bij ca 80'C.
Daarom inmiddels een nieuwe thermostaat en afdichtring in huis. Morgen een leuk klusje.
Natuurlijk ga ik koelvloeistof (KVS) kwijtraken. Maar waarmee dan weer aanvullen?
De grote vraag is dus welke KVS? Veel kleuren die al of niet soms wel of niet bij elkaar mogen.
Mijn auto heeft roze. Mijn FZ heeft lichtblauw en de BB heeft groen. Hoe makkelijk kan 't zijn?
Daarom maar eens erin gaan verdiepen. Hoop dat ik 't nu (een beetje) begrijp.
Wat ik iig heb begrepen is dat je GEEN kleuren zo maar door elkaar heen moet gooien.
Oke, de auto is/ blijft een ander hoofdstuk. Roze is (in andere codering?) SP12
Daarvoor ooit maar eens met de (auto)garage in overleg.
Ik heb nog ca 1.5L staan met ethaandiol. Deze gebruik ik ook voor de FZ.
ethaan-1,2-diol = ethyleen-glycol = etheenglycol = glycol Van scheikunde weet ik nog C2H4(OH)2
Ik ga nu verder op de opmerking van Frank dat je verschillende KVS-en niet moet mengen.
Het beste is om alle KVS te vervangen voor 1 zelfde type en als maar geschikt is voor Alu-blok.
Vervangen moet soms toch een keer gebeuren!
Honda geeft aan dat voor KVS ethylene-glycol moet worden gebruikt. Hoeveelheid 3.2L
Dat is dezelfde als welke ik nog heb staan. Beide motoren straks gelijk. Da's dus TOP!!
Eerst systeem goed uitspoelen met water. Nog even 2 liter glycol erbij halen en afvullen.
Koelvloeistof, het blijft een mirakel!
-
mean-machine
Koelvloeistof, het blijft een mirakel!
Honda BB 2004 en Yamaha FZ750 1985
- Frank Switser
- Site Owner
Re: Koelvloeistof, het blijft een mirakel!
Prima bedacht en opgeschreven.
En dat de kleur tegenwoordig nog maar weinig zegt over wat er in zit, dat is simpelweg gewoon erg vervelend.
Wat je nog kan doen is na het laten weglopen van de oude koelvloeistof even de tuinslang in de radiator doen, en even doorspoelen met kraanwater. Het kleine beetje kalkhoudende water wat daarna nog in het koelsysteem zit zal geen kwaad doen. Vergeet het overloopreservoir niet!
En dat de kleur tegenwoordig nog maar weinig zegt over wat er in zit, dat is simpelweg gewoon erg vervelend.
Wat je nog kan doen is na het laten weglopen van de oude koelvloeistof even de tuinslang in de radiator doen, en even doorspoelen met kraanwater. Het kleine beetje kalkhoudende water wat daarna nog in het koelsysteem zit zal geen kwaad doen. Vergeet het overloopreservoir niet!
-
mean-machine
Veel gedoe vandaag om KVS te krijgen. Uiteindelijk toch goede glycol in huis.
(De auto-materialen-shops weten ook niet het fijne ervan!)
Met een 2L-fles het koelsysteem enkele keren gespoeld met water. Ja, ook overloop-reservoir.
Toch vreemd dat wordt aangegeven voor BB dat inhoud KVS is 3.2 liter.
Plug pomp en cilinderblok eruit. Kon toch maar max 2 liter water erin gooien????
Snap dat 3.2 L is voor een compleet droog systeem.
'Nat' systeem vullen incl tankje blijkt ca 2.8 liter.
Vanmiddag nog andere dingen in de planning. Klus niet afgemaakt.
Wel oude thermostaat uitgebouwd. Deze blijft gewoon permanent op een paar mm openstaan.
Als alles straks weer is samengebouwd, dan eerst nog 1x goed warm draaien met water.
Daarna weer aftappen en systeem afvullen met glycol.
Edit: Systeem incl tankje vullen is 2.8 liter
(De auto-materialen-shops weten ook niet het fijne ervan!)
Met een 2L-fles het koelsysteem enkele keren gespoeld met water. Ja, ook overloop-reservoir.
Toch vreemd dat wordt aangegeven voor BB dat inhoud KVS is 3.2 liter.
Plug pomp en cilinderblok eruit. Kon toch maar max 2 liter water erin gooien????
Snap dat 3.2 L is voor een compleet droog systeem.
'Nat' systeem vullen incl tankje blijkt ca 2.8 liter.
Vanmiddag nog andere dingen in de planning. Klus niet afgemaakt.
Wel oude thermostaat uitgebouwd. Deze blijft gewoon permanent op een paar mm openstaan.
Als alles straks weer is samengebouwd, dan eerst nog 1x goed warm draaien met water.
Daarna weer aftappen en systeem afvullen met glycol.
Edit: Systeem incl tankje vullen is 2.8 liter
Honda BB 2004 en Yamaha FZ750 1985
- Frank Switser
- Site Owner
Mooi zo, goed gedaan!