Winterklaar maken

Gebruikersavatar
Wile E. Coyote
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 mar 2012 21:13

Winterklaar maken

Bericht door Wile E. Coyote » 13 okt 2012 23:07

De meeste motorrijders zijn mooi weer rijders en komen vaak in de winter niet op de weg.
Maken jullie je motor winterklaar als jullie hem een paar maanden stallen.

Wat zijn de handelingen die je moet maken om de motor winterklaar te maken.

Aangezien het voor mij de eerste keer is en ik toch probeer om zo lang mogelijk door te rijden denk ik zelf aan de volgende handelingen:
1e Accu verwijderen en onder de druppellader zetten.
2e Motor schoonmaken en in de was zetten om hem daarna onder een deken weg te zetten.
3e Ketting goed in de kettingspray zetten en het zadel in de leerwax

Nou weet ik van vroeger dat benzine kan verrubberen en ik denk dus ook dat de carburateurs moeten worden afgetapt maar dan zou ook de benzine in de tank moeten worden afgetapt, maar gaat de lege tank dan niet corroderen.
Op dit punt ben ik ff de weg kwijt. :o

Hoe doen jullie het of zijn jullie van die "Die Hards"die gewoon met sneeuw door blijven rijden ?

Gebruikersavatar
Burrito
Site Admin
Berichten: 819
Lid geworden op: 11 aug 2009 16:19

Re: Winterklaar maken

Bericht door Burrito » 13 okt 2012 23:11

ik heb nog nooit iets gedaan aan winterklaar maken (ik zeg niet dat dat persee de beste optie is)
zowieso zou ik niet bang zijn voor verrubberen van de benzine in een paar maanden, dan moet ie echt wel wat langer staan.
Ik heb hem zelf in de winter nog wel eens in de berging gezet (lekker warm) en dan aan de druppellader) maar tegenwoordig staat ie gewoon in de parkeergarage, lader niet nodig (maar ik rijdt incidenteel wel in de winter dus hij staat niet helemaal zo lang stil, vooral mbt de accu is dat belangrijk)
2018 KTM Super Duke GT

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: Winterklaar maken

Bericht door Frank Switser » 14 okt 2012 10:15

De adviezen zijn:
- olie + oliefilter vervangen (mits dat binnenkort al nodig was geweest) om verzuring te voorkomen
- fuel-stabilizer in de benzinetank gooien, en een stukje rijden (of schudden en de motor laten draaien). Benzinetank vrijwel geheel vullen met benzine i.v.m. roestvorming door condens.
- schoonmaken, in de was zetten, en anti-corrosie behandeling metaaldelen (bij plaatsing buiten of in vochtige schuur)
- banden iets te hard oppompen, en indien mogelijk beide wielen van de grond (balkje onder vorkpoot o.i.d.). Indien niet mogelijk, ongeveer eens per maand het wiel iets roteren zodat niet steeds hetzelfde punt onder staat. Bij strenge vorst banden niet rechtstreeks op betonnen garagevloer plaatsen.
- accu aan acculader (druppellader!). LETOP: heb je een alarm op de motor, dan liever de accu aangesloten laten. In de alarmunit zit een back-up batterij die leegloopt als deze niet gevoed wordt door een accu. Deze batterij kan zover ontladen dat hij kapot gaat, en dan krijg je de motor in het voorjaar NIET meer van het alarm af. Ook niet na aansluiten van de accu, ook niet na het vervangen van de batterij. Het alarm reset zich dan, en herkend de handzender niet meer.

Ikzelf doe veel minder dan dit, maar mijn motoren staan dan ook in de verwarmde winkel.
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Burtonman
Berichten: 311
Lid geworden op: 01 apr 2010 17:04

Re: Winterklaar maken

Bericht door Burtonman » 14 okt 2012 10:51

Winterbanden niet vergeten !!! :shock: :lol:
R.I.P.B.O.C.
Ach ROOD is niet mijn kleur........zal ik dan maar een RODE kopen !!!

Gebruikersavatar
Burrito
Site Admin
Berichten: 819
Lid geworden op: 11 aug 2009 16:19

Re: Winterklaar maken

Bericht door Burrito » 14 okt 2012 10:56

sneeuwkettingen?
2018 KTM Super Duke GT

Gebruikersavatar
Wile E. Coyote
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 mar 2012 21:13

Re: Winterklaar maken

Bericht door Wile E. Coyote » 14 okt 2012 11:51

Alvast een ambulance bestellen ???

Gebruikersavatar
SR-71
Berichten: 279
Lid geworden op: 25 mei 2011 15:27

Re: Winterklaar maken

Bericht door SR-71 » 14 okt 2012 13:49

Die hebben vaak all season banden :lol:

Burtonman
Berichten: 311
Lid geworden op: 01 apr 2010 17:04

Re: Winterklaar maken

Bericht door Burtonman » 14 okt 2012 16:14

En denk er ook aan om anti-vries in de ruitensproeier te doen.


;)
R.I.P.B.O.C.
Ach ROOD is niet mijn kleur........zal ik dan maar een RODE kopen !!!

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: Winterklaar maken

Bericht door Frank Switser » 15 okt 2012 10:42

Op een serieuze vraag mag best zo af en toe wel eens een serieus antwoord gegeven worden hoor..............
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Gebruikersavatar
SR-71
Berichten: 279
Lid geworden op: 25 mei 2011 15:27

Re: Winterklaar maken

Bericht door SR-71 » 19 okt 2012 16:08

Frank Switser schreef:Op een serieuze vraag mag best zo af en toe wel eens een serieus antwoord gegeven worden hoor..............
Welk antwoord is dan niet serieus?

Plaats reactie