temperatuur meter schommelt

Gesloten
twin
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 mei 2017 18:03

temperatuur meter schommelt

Bericht door twin » 18 aug 2019 16:47

Wie oh wie kan mij van nuttig advies voorzien of herkend het probleem.

Mijn blackbird blok uit 1999 /injectie / analoge tellers geeft soms een probleem op de teller. De temperatuurmeter schiet naar het rood maar de motor kookt niet. ( ik heb inmiddels een externe temperatuur meter in de koelwaterleiding gezet ter controle en blijft keurig rond de 96 graden pendelen )
Wanneer dit probleem zich voordoet op het originele dashboard zet ik het contact uit.....start de motor opnieuw en de meter werkt weer zoals het hoort en staat keurig direct weer halverwege. Dit blijft de hele rit goed gaan....totdat ik een uurtje stilgestaan heb.......motor warmt op.....meter schiet door naar het rood.......tijdens rijden zet ik contact uit en weer aan, en de temperatuur meter blijft de rest van de rit keurig in het midden staan.
De temperatuursensor op het thermostaathuis zit heb ik al vervangen ( nieuw) dus hier ligt het niet aan.
Het koelwater systeem zelf werkt ook goed,fan slaat aan en koelt naar beneden. Het gaat mij om de valse melding die op een vreemde manier te resetten is dmv contact uit en aan zetten.

Als ik het E schema van de blackbird bekijk zie ik dat de temperatuursensor ( die ik dus vervangen heb) een min heeft en twee uitgangen. 1 gaat naar de ECU en de ander naar mn dashboard. Als extra wil ik nog opmerken dat de ECU geen storing geeft wanneer de temperatuur op mijn teller in de stress schiet.

Als opmerking heb ik al gehad : lucht in je systeem, klinkt aannemelijk echter lucht is mijn inziens kouder dan water en zou dus bij een luchtbel de meter naar beneden moeten duwen...en lucht zou een keer moeten verdwijnen.

Een massa probleem: zou kunnen,maar dan is het lokaal op de teller/dashboard en waarom is het probleem direct weg bij uit en inschakeling tijdens rijden.

Uit voorzorg vervangen : radiator / fan / radiatorschakelaar.
Getest : zonder thermostaat ( geen resultaat)

Wie oh wie?

ps: heeft er iemand ervaring met het uitwisselen van een analoog naar digitaal dashboard?

Dick

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: temperatuur meter schommelt

Bericht door Frank Switser » 20 aug 2019 10:53

Topic gesloten vanwege dubbele posting.
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Gesloten