E10 benzine

Plaats reactie
mean-machine
Berichten: 196
Lid geworden op: 27 jan 2019 12:25

E10 benzine

Bericht door mean-machine » 08 feb 2019 10:44

Binnenkort gaan we in NL over op E10-benzine. Van huidige 5% gaan we naar 10% ethanol. :cry:
Algemeen bekend is dat veel rubberwerk van oudere voertuigen dat niet fijn vinden.
Ik weet niet of de Blackbird al klaar is voor deze milieu-aanpassing.

probleem 1: Rubber verteert
Mijn huidige motor bleek opeens niet meer goed te willen lopen. Uiteindelijk bleek dat de rubber O-ringen van de afdichtingen van de carburateur helemaal verteerd werden door de ethanol in de benzine.

Probleem 2: Residu in de vlotterkamer
Bij langere stilstand, zoals bijv winterstop, drogen de vlotterkamers uit en een residu (lijkt wel op gom) blijft achter. In het voorjaar is verstopping door deze prut dan verzekerd. Kan je weer aan de gang met je ultrasoon-bak.
Oplossing is zorgen dat vlotterkamers zijn gevuld met ethanol-vrije benzine. (bijv. Firezone Competition 102)

Probleem 3: Roest binnenzijde tank
Benzine met ethanol trekt vocht aan en dat zorgt voor roest aan de binnenzijde van je tank.
Problemen zijn op te lossen door iig voor de winter de motor met volledig gevulde tank (ethanol-vrij) weg te zetten.

Het indrogen lijkt mij minder erg te zijn voor injectie-uitvoering. Of maakt dat voor de BB weinig uit?
Het rubberwerk (slangen en dichtingen) van de BB is dat geschikt voor E10?
De binnenzijde van de BB-tank is die ook roestgevoelig mbt E10?
Honda BB 2004 en Yamaha FZ750 1985

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: E10 benzine

Bericht door Frank Switser » 09 feb 2019 09:39

Alle BB's kunnen E10 gebruiken, geen probleem.
Echter probleem 2 en 3 komen natuurlijk wel voor.
Probleem 2 vooral bij carb-modellen.
Probleem 3 wordt een steeds groter probleem. Toevallig ben ik net met een GSXR bezig die 2 jaar stil heeft gestaan met E5. Als je ziet hoe de binnenkant van de tank er uitziet, en dat de benzine die er uit kwam gewoon ZWART was met heel veel korreltjes er in, dan weet je ook dat dat ding niet meer goed wilde lopen. Deze klant moet een andere brandstoftank kopen, of hem aan de binnenkant laten stralen en coaten (voor ca. 300 Euro). En dan weet ik nog steeds niet zeker hoe de brandstofpomp en de injectoren er aan toe zijn.....

Oplossing is inderdaad alcoholvrije (of arme) brandstof te tanken voor de winterstop, en gooi de tank dus ook echt VOL!
Alternatief is een fuel-stabilizer toe te voegen, of zelfs een Ethanol-treatment additief.

Met E10 kan 3 maanden stilstand al een hoge kostenpost betekenen!
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Plaats reactie