FI lampje brand soms + inhouden

NielsBB
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 aug 2016 21:22

FI lampje brand soms + inhouden

Bericht door NielsBB » 19 mei 2019 17:19

Hallo mede rijders,

Sinds kort een vervelend probleem met mijn Black. Na 10 minuten rijden gaat het FI lampje branden, de motor begint dan ook wat te stotteren en in te houden. Rijdt dan nog wel, maar komt lomp op het gas (lijkt een toevoer isseu te zijn).

Als ik de motor uit zet en opnieuw start is het lampje en de problemen weg. Na 10 minuten rijden komt het weer terug.

Iemand een idee?

Groetjes Niels

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: F1 lampje brand soms + inhouden

Bericht door Frank Switser » 20 mei 2019 11:40

Ja, zeker wel.
Als het FI-lampje aan gaat, dan gaat de motor in de noodloop. Hij staat dan veel rijker (voor extra koeling en veiligheid) totdat je het contact af zet. Een tijdelijke oplosing is tijdens het rijden de noodschakelaar/dodemansknop even om te zetten, en vrijwel meteen weer aan. Dan loopt de motor tijdelijk weer normaal, en hoef je niet te herstarten.

Het FI lampje geeft aan dat er een probleem is met de brandstofinspuiting. In ruim 90% van de gevallen is dit een gecorrodeerde stekker of kabel.
Heb jij toevallig een 1999/2000-model? Daar kwam het het eerst voor.
Bij mijn eerste BB (een 1999-model) is mijn gehele kabelboom onder garantie vervangen (dus kosteloos) door Honda in 2005. Het probleem is een ingetapede stekkerverbinding in het laagste deel van de kabelboom. Aangezien daar waterdamp condenseert gaat dit op den duur ALTIJD mis.
Oplossing is kabelboom opensnijden, stekker losmaken en controleren, stekker er af knippen, en de draden aan elkaar solderen (stekker is nutteloos).
Google naar "Blackbird Wire Loom Fix" voor complete tutorials.

Zit het probleem niet daar of heb je een ander bouwjaar, dan wordt het simpelweg de motor demonteren totdat je de slechte stekker/contacten gevonden hebt.

Natuurlijk kan ik dit ook voor je doen bij mij in de zaak, maar aangezien het zoeken veel tijd kan kosten, kan het best wel eens vrij prijzig uitvallen..... Zelfs alleen de "standaard" W.L.F. doen kost toch minimaal 4-5 uur.
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Gebruikersavatar
Superb
Berichten: 320
Lid geworden op: 01 dec 2014 19:17

Re: F1 lampje brand soms + inhouden

Bericht door Superb » 21 mei 2019 11:52

FI lampje is bij mij uiteindelijk ook een paar keer gaan branden na veelvuldig stotteren sinds oktober 2018. Motor staat al meer dan een week bij Ten Kate, maar ze zijn er nog niet achter wat het is.

mean-machine
Berichten: 196
Lid geworden op: 27 jan 2019 12:25

Re: F1 lampje brand soms + inhouden

Bericht door mean-machine » 21 mei 2019 21:07

Benieuwd wat de uiteindelijke oplossingen gaan zijn. Laat ons weten!
Honda BB 2004 en Yamaha FZ750 1985

NielsBB
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 aug 2016 21:22

Re: F1 lampje brand soms + inhouden

Bericht door NielsBB » 23 mei 2019 20:46

pfffff... dit brengt weinig gemoedsrust....

Vandaag met de lampen uit gereden. Geen problemen gehad. Morgen met lampen aan, kijken of het dan toevallig terug komt...

NielsBB
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 aug 2016 21:22

Re: F1 lampje brand soms + inhouden

Bericht door NielsBB » 26 mei 2019 13:28

Inmiddels de lampen test gedaan. Er zit aftermarket xenon in de motor, die eigenlijk altijd wat gezeur geeft (niet aan willen gaan enzovoort).
Gister de hele dag met de lampen uit gereden, totaal geen probleem. Ik zet de lampen aan, binnen 10 minuten branden het FI lampje weer.

Taak 1: aftermarket crap er uit, en originele verlichting er terug in.
Taak 2: hopen dat het dan is opgelost.

diverr xx
Berichten: 245
Lid geworden op: 21 aug 2013 19:35

Re: F1 lampje brand soms + inhouden

Bericht door diverr xx » 27 mei 2019 14:58

Ik heb er led verlichting in gezet
Geeft erg goed licht en als je toch de boel open hebt zit het er zo in
Er staan hier ergens foto's van het in bouwen

Gebruikersavatar
Superb
Berichten: 320
Lid geworden op: 01 dec 2014 19:17

Re: F1 lampje brand soms + inhouden

Bericht door Superb » 27 mei 2019 18:33

Ja heb ik er eens opgezet. Had cyclops led lampen bij Frank gekocht. Aanrader hoor want ziet er top uit. Zeker icm de led runnign lights in de knipperlichten.

Gebruikersavatar
BigJim
Berichten: 404
Lid geworden op: 01 apr 2010 23:01

Re: F1 lampje brand soms + inhouden

Bericht door BigJim » 26 jul 2020 18:08

Filmpje gevonden... Leuk klusje voor na mijn vakantie.
Bij mij begon het FI-lampje dus ook op te gloeien....Niet fel branden maar genoeg om op te vallen......
Dus nu eerst die data stekker zien te vinden, dan schoonmaken en dan verder zien.......

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: F1 lampje brand soms + inhouden

Bericht door Frank Switser » 28 jul 2020 09:01

Superb schreef:
21 mei 2019 11:52
FI lampje is bij mij uiteindelijk ook een paar keer gaan branden na veelvuldig stotteren sinds oktober 2018. Motor staat al meer dan een week bij Ten Kate, maar ze zijn er nog niet achter wat het is.
Had je eigenlijk hier al gemeld wat nu precies jouw problemen veroorzaakte?
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Plaats reactie