inhouden/stotteren

Michael

inhouden/stotteren

Bericht door Michael » 31 dec 2012 17:05

Hallo,
Ik ben sinds vorig jaar in het bezit van een mooie honda blackbird (2001) die super rijd behalve als ik een constante snelheid rij. Als ik dan een bijv constant 50 km/h of 100 km/h rij dan stotterd/houd de motor in wat zeer irritant is. Nu heb ik dit fenomeen al eens 9 jaar eerder gahad met mijn eerste motor (ZXR750) waar naar veel zoeken af laten stellen (Ruud Frederiks) ik bij toeval er achter kwam dat er een gescheurde bougiekap op zat. Dit was haast niet te zien.
Nu heb ik de Blackbird eerst eens(39dkm) een grote beurt gegeven waarbij ik de olie,olie filter, luchtfilter, bougies en zelfs (hier dat nodig was) de ketting en tandwielen heb vernieuwd. Natuurlijk heb ik tijdens deze onderhouds beurt de bougiekappen zeer grondig bekeken en getest, ook heb ik alle connectoren losgehaald en ingespoten.....helaas zonder resultaat :?
Nu hoor ik toch hier en daar dat het weleens bij de honda hoort maar kan dat niet geloven.... Kan iemand mij hierin nog adviseren of vertellen wat dit zou kunnen zijn of dat het misschien idd bij de Honda hoort?

Alvast bedankt

MVG Michael

Frank Switser
Site Owner

Re: inhouden/stotteren

Bericht door Frank Switser » 01 jan 2013 11:24

Allereerst welkom Michael!

Je hebt het 2001-model, wat zou moeten betekenen dat het niet alleen een injectie-model, maar zelfs een katalysatormodel zou moeten zijn (herkenbaar aan HECS-3 op de zijkant van het frame).
Tenminste, als je een Nederlandse motor hebt, in enkele andere landen had men iets andere versies.

Dit model loopt vanwege de emissie-eisen enorm schraal tussen de 2.000 en 5.000 toeren.
Indien de vorige eigenaar ook nog eens een K&N luchtfilter (of vergelijkbaar merk) en/of sportuitlaten geplaatst heeft, dan wordt het nog eens erger ook.
Mijn advies is het plaatsen van een PowerCommander + afstelling op een testbank.
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Albert

Bericht door Albert » 01 jan 2013 15:43

Of die aftermarket meuk verkopen. Daan levert het oook nog geld op ipv dat het wat kost

Frank Switser
Site Owner

Bericht door Frank Switser » 01 jan 2013 17:13

Albert schreef:Of die aftermarket meuk verkopen. Daan levert het oook nog geld op ipv dat het wat kost
Zo kan je het ook bekijken, maar het kan veel brengen!

Ik had na deze ingrepen 20pk aan het achterwiel meer (gemeten in meerdere sessies op 1 dag), 12nM meer, een veel betere gasrespons, en mijn brandstofverbruik ging van gemiddeld 1:15 naar 1:18.
Daarnaast is de motor ruim 12 kilo lichter geworden door verwijdering van de zware standaard dempers. Verwijdering van de katalysator scheelt trouwens nog eens 6 kilo.......

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Albert

Bericht door Albert » 01 jan 2013 20:29

Frank Switser schreef:
Albert schreef:Of die aftermarket meuk verkopen. Daan levert het oook nog geld op ipv dat het wat kost
Zo kan je het ook bekijken, maar het kan veel brengen!

Ik had na deze ingrepen 20pk aan het achterwiel meer (gemeten in meerdere sessies op 1 dag), 12nM meer, een veel betere gasrespons, en mijn brandstofverbruik ging van gemiddeld 1:15 naar 1:18.
Daarnaast is de motor ruim 12 kilo lichter geworden door verwijdering van de zware standaard dempers. Verwijdering van de katalysator scheelt trouwens nog eens 6 kilo.......
Ik ook idem na de afstelling op de bank en met de Termi`s gemonteerd. Maar ik ken me voorstellen dat niet iedereen even 400 tot 600 euro heeft liggen voor zoiets...Dan maar terug naar origineel om van het probleem af te zijn. Althans gedeeltelijk. Je kan ook de motor inruilen op een carb versie. Dan ben je helemaal klaar.

Frank Switser
Site Owner

Bericht door Frank Switser » 02 jan 2013 08:44

Juist niet!
Een carburatie-versie blijft verlopen, daar moet je juist elke paar jaar opnieuw een run doen om hem goed te houden.
Ja, hij loopt wel soepeler, maar als je op de testbank gaat kijken loopt vrijwel elke carb-versie slechter dan de injectieversie (als ze beiden niet getuned zijn).

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Burrito
Site Admin

Bericht door Burrito » 02 jan 2013 10:04

behalve mijne natuurlijk :P
2018 KTM Super Duke GT

Michael

Bericht door Michael » 02 jan 2013 22:19

Als eerste allemaal de beste wensen voor 2013 :D

Mijn Blackbird heeft inderdaad het HECS-3op het frame staan, nu weet ik ook van de vorige eigenaar dat hij de motor heeft ingevoerd uit Duitsland. De vorige eigenaar heeft diverse lange trips gemaakt met de Honda (veel foto's laten zien tijdens de verkoop) en had de motor een jaar terug nog laten overspuiten (behalve de tank) ivm vandalisme. Helaas constateerde ik dat dit niet helemaal netjes was gedaan en ik dit beslist ging laten corrigeren. Als je 1 meter van de motor afstaat zie je niks maar van dicht bij wel.... :o en natuurlijk heb ik hier wel rekening mee gehouden tijdens de onderhandelingen.
De planning die ik in mijn hoofd had voor de motor was 1: onderhoudsbeurt plus ketting/tandwielen. 2: Over laten spuiten maar dan goed. 3: Sportdempers monteren.
Als ik nu nog eens goed lees wat de nadelen zijn en ik ook nog eens de power commander moet aan schaffen zit ik toch sterk te denken om een carb versie aan te schaffen....

Ga er eens goed over nadenken..... iemand wat in de aanbieding??? :D

Mvg Michael
Bijlagen
mijn Honda
mijn Honda
pic 1.jpg (206.85 KiB) 20334 keer bekeken

Frank Switser
Site Owner

Bericht door Frank Switser » 03 jan 2013 08:36

De injectieversie kan echt veel beter lopen dan de carb.-versie. En in de praktijk is dat meestal ook zo.

M.b.t. aanbiedingen kan ik je wel helpen met o.a. de kettingset (nieuw) en een setje sportdempers (gebruikt of nieuw).
Daarbuiten kan ik je ook de Powercommander voor een zacht prijsje leveren (gebruikt of nieuw).
Als de Bird ook een beurtje moet hebben kan ik dat ook voor je doen, en dan kan ik gelijk bougies en luchtfilter controleren (daar kan het dus ook vandaan komen).

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

SR-71

Bericht door SR-71 » 03 jan 2013 11:10

Ik zou om deze reden niet naar een Carb overstappen, je kunt je huidige ook eerst laten controleren. De "nadelen" kun je ook met een carb hebben of welke andere motor ook. Hij zit op 40.000 km? Net ingereden dus heel veel kan er niet aan de hand zijn.
Als ik je verhaal goed lees heb je deze voor een leuke prijs kunnen kopen. Dus een powercommander (PC) erbij is geen slechte investering. En aangezien je toch al andere dempers wilde is het opnieuw afstellen toch al nodig, dan kun je net zo goed gelijk een PC erbij nemen.

Dus een 2e hands setje dempers, 2e hands PC en een paar uurtjes werk prijsje vragen en dan een beslissing nemen.

@Frank, kettingset heeft hij al nieuw staat in zijn OP.

Plaats reactie