cct

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pjotr
Berichten: 49
Lid geworden op: 15 jun 2016 19:57

cct

Bericht door pjotr » 08 jul 2017 18:59

heb mijn spanner al eens gereset maar nu rammelt de ketting al weer (nu met de hand gespannen en het is weer over maar hoelang ? )
nu zag ik dat het nog het oude type is (1 groene stip) deze vervangen voor het nieuwere model (2 groene stippen) of vervangen voor een handmatige spanner ?
wat zijn jullie ervaringen ?

Pjotr

Gebruikersavatar
Superb
Berichten: 320
Lid geworden op: 01 dec 2014 19:17

Re: cct

Bericht door Superb » 10 jul 2017 17:51

Ik zou er persoonlijk snel een nieuwe in gooien. Is weinig werk en je bent gelijk van het gerammel af.

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: cct

Bericht door Frank Switser » 11 jul 2017 09:08

Met de hand gespannen? BIj een standaard CCT?
Bedoel je dan dat je de veer eruit gehaald hebt en opgerekt?
Dat is dan niet veel meer dan een thuiskomertje.....
Door hem op te rekken verander je de veerconstante, en kan je er op wachten dat hij weer inzakt.

De DGD-versie (Double Green Dot) heeft een duidelijk sterkere veer. De versie van de X-11 heeft juist een langere veer, met dus meer stelbereik.
Beiden gaan aanmerkelijk langer mee dan de eerste versie met 1 groene stip.

Hoe langer je doorrijdt met een klapperende CCT, hoe meer de nokkenasketting op zijn donder krijgt, en hoe meer deze zal slijten.

Handmatige spanners kunnen geweldig goed zijn, maar dat ligt dan niet aan de spanner, maar aan de gebruiker. Je moet hem juist afstellen, en zeer regelmatig controleren/nastellen. Zo niet, dan doe je meer kwaad dan goed.
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Gebruikersavatar
pjotr
Berichten: 49
Lid geworden op: 15 jun 2016 19:57

Re: cct

Bericht door pjotr » 11 jul 2017 21:31

Frank Switser schreef:Met de hand gespannen? BIj een standaard CCT?
Bedoel je dan dat je de veer eruit gehaald hebt en opgerekt?
Dat is dan niet veel meer dan een thuiskomertje.....
Door hem op te rekken verander je de veerconstante, en kan je er op wachten dat hij weer inzakt.

De DGD-versie (Double Green Dot) heeft een duidelijk sterkere veer. De versie van de X-11 heeft juist een langere veer, met dus meer stelbereik.
Beiden gaan aanmerkelijk langer mee dan de eerste versie met 1 groene stip.

Hoe langer je doorrijdt met een klapperende CCT, hoe meer de nokkenasketting op zijn donder krijgt, en hoe meer deze zal slijten.

Handmatige spanners kunnen geweldig goed zijn, maar dat ligt dan niet aan de spanner, maar aan de gebruiker. Je moet hem juist afstellen, en zeer regelmatig controleren/nastellen. Zo niet, dan doe je meer kwaad dan goed.

meer stelbereik is volgens mij nergens voor nodig zit nu zowat aan het begin van de spanner
met de hand spannen bedoel ik met een schroevendraaier niet alleen terug draaien en los laten maar iets aandraaien
het tikken was alleen hoorbaar bij ongeveer 3000 toeren en niet extreem tikken maar gewoon net hoorbaar

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: cct

Bericht door Frank Switser » 12 jul 2017 09:51

En dat is dus de reden dat hij weer snel gaat rammelen.
De veer is gewoon te slap geworden, opnieuw vervormen (dat doe je dus) heeft maar even nut, daarna is hij weer sneller slap.

De langere X-11 spanner heeft wel degelijk nut op het moment dat de nokkenasketting zelf te slap staat om nog goed aangespannen te kunnen worden.
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Gebruikersavatar
pjotr
Berichten: 49
Lid geworden op: 15 jun 2016 19:57

Re: cct

Bericht door pjotr » 12 jul 2017 17:30

ik heb net een nieuwe binnen die gaat er zo in en dan hoop ik even geen problemen meer te hebben

Plaats reactie