Bandenkeuze voor de Blackbird
Geplaatst: 10 sep 2010 17:24
Ik zal in dit topic in de startposting (die regelmatig aangepast en aangevuld zal worden) de bandenkeuze voor de Blackbird toelichten.
Banden voor onze motor zijn onder te verdelen in 2 hoofdgroepen, namelijk sportbanden en sport/toerbanden (ST-banden). De keuze voor welke groep je gaat is afhankelijk van een aantal factoren:
1. Gewenste grip
Zeer sportieve rijders zullen bij veel gasgeven tijdens het uitkomen van de bochten soms merken dat ST-banden aan de achterkant wat zullen gaan glijden. Bij stevig remmen bocht-in kan de voorkant wat gaan glijden. Veel ST-bandencombinaties hebben standaard al een wat sportievere voorband dan de achterband om dit laatste te voorkomen. Uitbreken van de voorkant is veel lastiger te corrigeren dan aan de achterkant. Ook een combi van een sport voorband en een ST-achterband wordt daarom veel verkocht.
2. Gewenste levensduur
Deze is meestal omgekeerd recht evenredig aan punt 1 (meer grip is minder levensduur). Gemiddeld zal een ST-band van een bepaald merk ongeveer 25 tot 50% meer levensduur halen dan de sportband van dat merk. Let op: daar zijn wel uitzonderingen op.
3. Prijs
Per kilometer zijn de ST-banden goedkoper dan de sportbanden.
4. Doorrijden bij slecht weer (nat, glad of koud)
In zijn algemeenheid doen ST-banden dat beter dan sportbanden.
5. Rijstijl
Ben je een agressieve rijder die snel optrekt, stevig de bochten door knalt, en niet bang is om hard te remmen, neem dan een sportband. Deze sturen over het algemeen ook nog eens lichter/sneller, waardoor bochtencombinaties vlotter te nemen zijn. Ben je een wat rustigere rijder, dan is een ST-band een prima keuze. Je kan met moderne ST-banden makkelijk de voetsteuntjes aan de grond rijden.
6. Voorkeur
Sommigen geven de voorkeur aan een stabiele of neutrale band, anderen aan een licht sturende band die iets de bocht invalt.
Bandenkeuze:
Ik zal hier de verschillende bandenkeuze voor de BB bespreken, en dan met name de meest verkochte modellen. Dit zal regelmatig aangepast worden zodra er nieuwe modellen of ervaringen zijn.
Sport/Toerbanden:
- Bridgestone BT056/BT057
Dit is een van de af-fabriekbanden waarmee de Blackbird geleverd is. Een keiharde en slijtvaste band die lang meegaat, maar matige grip levert. De voorband was erg gevoelig voor cupping.
Heb je deze banden er nog op, dan stel ik voor ze snel te vervangen. Waarschijnlijk is de band al verhard door veroudering en is hij nog slechter geworden dan hij toen al was. Single-Compound (SC).
Stuurt middelzwaar.
- Bridgestone BT020
Veel verkocht, en 10 jaar geleden een goede band. Een van de eerste banden met Multi-Compound (MC) achter.
Slecht in de regen, voorband wil snel cuppen. Nog slechts mondjesmaat leverbaar voor speciale modellen.
Stuurt wat zwaar.
- Bridgestone BT021
Ook veel verkocht, nu 4 jaar op de markt en uitlopend. Ook MC.
Matig in de regen, voorband cupt ook, levensduur (vooral voorband) is erg tegengevallen.
Stuurkarakter is neutraal.
- Bridgestone BT023
De laatste ST-band van Bridgestone, net in 2010 op de markt gekomen.
De eerste testresultaten zijn beter dan de BT021, maar nog steeds matige grip in de regen.
Stuurkarakter is neutraal.
- Continental Road Attack
Op elk gebied behalve prijs een middenklasser (iets goedkoper dan de concurrenten).
Nu nog slecht verkrijgbaar.
Stuurkarakter is neutraal, maar wel wat zwaar om te leggen.
- Continental Road Attack 2
Zeer goed sturende band op droog wegdek, in de regen een middenklasser. Ze slijten erg snel voor een ST-band.
Stuurkarakter is iets lichter dan gemiddeld, maar zeer stabiel.
De enige band (volgens de fabrikant) die je niet in hoeft te rijden na montage.
- Dunlop D220ST
Een tegenvallende band op elk gebied, eigenlijk gewoon bij wegblijven.
Hij is ook vrijwel niet meer leverbaar.
- Dunlop Roadsmart
Een absolute topper in dit segment, en mijn persoonlijke keuze voor de ST-banden op de BB!
Zeer goede stuureigenschappen en grip, ook in de regen (beste regenband vlak achter de Michelin Pilot Road 2).
Zeer stabiel en neutraal stuurkarakter, waarschuwt duidelijk door eerst voorzichtig een paar stapjes opzij te doen voordat hij uitbreekt. In de regen zijn powerslides prima controleerbaar.
Op sommige motoren is de slijtage wat hoger dan de meeste concurrenten, maar ik heb meerdere BB-rijders die zonder probleem 15.000km rijden.
- Metzeler Roadtec Z-6
Een neutrale band die wel wat zwaar instuurt. Wel een goed en neutraal stuurgedrag.
Slijtage is minder dan gemiddeld, maar de laatste mm gaat er wel snel af.......... Slijtage is lastig te beoordelen i.v.m. het ontbreken van groeven in het middenvlak.
Een goede middenklasser m.b.t. regenrijden.
- Metzeler Roadtec Z-6 Interact
De opvolger van de gewone Z-6, maar dan voorzien van een ander karkas dat meer rubber op de weg brengt bij meer hellingshoek. Geeft ook iets meer grip in de bocht dan de gewone Z-6. Een neutrale band die wat zwaar instuurt met een goed en neutraal stuurgedrag.
Slijtage is minder dan gemiddeld, maar de laatste mm gaat er wel snel af.......... Slijtage is lastig te beoordelen i.v.m. het ontbreken van groeven in het middenvlak.
Een goede middenklasser m.b.t. regenrijden.
- Metzeler Roadtec Z-8 Interact
Op de markt gekomen in 2010 als opvolger voor de Z-6 reeks. Doet eigenlijk alles iets beter dan de Z-6 Interact, maar valt in geen enkel opzicht erg op t.o.v. de concurrentie.
Wordt vervolgd!
Banden voor onze motor zijn onder te verdelen in 2 hoofdgroepen, namelijk sportbanden en sport/toerbanden (ST-banden). De keuze voor welke groep je gaat is afhankelijk van een aantal factoren:
1. Gewenste grip
Zeer sportieve rijders zullen bij veel gasgeven tijdens het uitkomen van de bochten soms merken dat ST-banden aan de achterkant wat zullen gaan glijden. Bij stevig remmen bocht-in kan de voorkant wat gaan glijden. Veel ST-bandencombinaties hebben standaard al een wat sportievere voorband dan de achterband om dit laatste te voorkomen. Uitbreken van de voorkant is veel lastiger te corrigeren dan aan de achterkant. Ook een combi van een sport voorband en een ST-achterband wordt daarom veel verkocht.
2. Gewenste levensduur
Deze is meestal omgekeerd recht evenredig aan punt 1 (meer grip is minder levensduur). Gemiddeld zal een ST-band van een bepaald merk ongeveer 25 tot 50% meer levensduur halen dan de sportband van dat merk. Let op: daar zijn wel uitzonderingen op.
3. Prijs
Per kilometer zijn de ST-banden goedkoper dan de sportbanden.
4. Doorrijden bij slecht weer (nat, glad of koud)
In zijn algemeenheid doen ST-banden dat beter dan sportbanden.
5. Rijstijl
Ben je een agressieve rijder die snel optrekt, stevig de bochten door knalt, en niet bang is om hard te remmen, neem dan een sportband. Deze sturen over het algemeen ook nog eens lichter/sneller, waardoor bochtencombinaties vlotter te nemen zijn. Ben je een wat rustigere rijder, dan is een ST-band een prima keuze. Je kan met moderne ST-banden makkelijk de voetsteuntjes aan de grond rijden.
6. Voorkeur
Sommigen geven de voorkeur aan een stabiele of neutrale band, anderen aan een licht sturende band die iets de bocht invalt.
Bandenkeuze:
Ik zal hier de verschillende bandenkeuze voor de BB bespreken, en dan met name de meest verkochte modellen. Dit zal regelmatig aangepast worden zodra er nieuwe modellen of ervaringen zijn.
Sport/Toerbanden:
- Bridgestone BT056/BT057
Dit is een van de af-fabriekbanden waarmee de Blackbird geleverd is. Een keiharde en slijtvaste band die lang meegaat, maar matige grip levert. De voorband was erg gevoelig voor cupping.
Heb je deze banden er nog op, dan stel ik voor ze snel te vervangen. Waarschijnlijk is de band al verhard door veroudering en is hij nog slechter geworden dan hij toen al was. Single-Compound (SC).
Stuurt middelzwaar.
- Bridgestone BT020
Veel verkocht, en 10 jaar geleden een goede band. Een van de eerste banden met Multi-Compound (MC) achter.
Slecht in de regen, voorband wil snel cuppen. Nog slechts mondjesmaat leverbaar voor speciale modellen.
Stuurt wat zwaar.
- Bridgestone BT021
Ook veel verkocht, nu 4 jaar op de markt en uitlopend. Ook MC.
Matig in de regen, voorband cupt ook, levensduur (vooral voorband) is erg tegengevallen.
Stuurkarakter is neutraal.
- Bridgestone BT023
De laatste ST-band van Bridgestone, net in 2010 op de markt gekomen.
De eerste testresultaten zijn beter dan de BT021, maar nog steeds matige grip in de regen.
Stuurkarakter is neutraal.
- Continental Road Attack
Op elk gebied behalve prijs een middenklasser (iets goedkoper dan de concurrenten).
Nu nog slecht verkrijgbaar.
Stuurkarakter is neutraal, maar wel wat zwaar om te leggen.
- Continental Road Attack 2
Zeer goed sturende band op droog wegdek, in de regen een middenklasser. Ze slijten erg snel voor een ST-band.
Stuurkarakter is iets lichter dan gemiddeld, maar zeer stabiel.
De enige band (volgens de fabrikant) die je niet in hoeft te rijden na montage.
- Dunlop D220ST
Een tegenvallende band op elk gebied, eigenlijk gewoon bij wegblijven.
Hij is ook vrijwel niet meer leverbaar.
- Dunlop Roadsmart
Een absolute topper in dit segment, en mijn persoonlijke keuze voor de ST-banden op de BB!
Zeer goede stuureigenschappen en grip, ook in de regen (beste regenband vlak achter de Michelin Pilot Road 2).
Zeer stabiel en neutraal stuurkarakter, waarschuwt duidelijk door eerst voorzichtig een paar stapjes opzij te doen voordat hij uitbreekt. In de regen zijn powerslides prima controleerbaar.
Op sommige motoren is de slijtage wat hoger dan de meeste concurrenten, maar ik heb meerdere BB-rijders die zonder probleem 15.000km rijden.
- Metzeler Roadtec Z-6
Een neutrale band die wel wat zwaar instuurt. Wel een goed en neutraal stuurgedrag.
Slijtage is minder dan gemiddeld, maar de laatste mm gaat er wel snel af.......... Slijtage is lastig te beoordelen i.v.m. het ontbreken van groeven in het middenvlak.
Een goede middenklasser m.b.t. regenrijden.
- Metzeler Roadtec Z-6 Interact
De opvolger van de gewone Z-6, maar dan voorzien van een ander karkas dat meer rubber op de weg brengt bij meer hellingshoek. Geeft ook iets meer grip in de bocht dan de gewone Z-6. Een neutrale band die wat zwaar instuurt met een goed en neutraal stuurgedrag.
Slijtage is minder dan gemiddeld, maar de laatste mm gaat er wel snel af.......... Slijtage is lastig te beoordelen i.v.m. het ontbreken van groeven in het middenvlak.
Een goede middenklasser m.b.t. regenrijden.
- Metzeler Roadtec Z-8 Interact
Op de markt gekomen in 2010 als opvolger voor de Z-6 reeks. Doet eigenlijk alles iets beter dan de Z-6 Interact, maar valt in geen enkel opzicht erg op t.o.v. de concurrentie.
Wordt vervolgd!