Voorvering

Plaats reactie
Katspeed
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 aug 2019 20:34

Voorvering

Bericht door Katspeed » 03 okt 2019 22:52

Vandaag is mijn nieuwe motorpak aangekomen. Ik ben in de garage even op de motor gaan zitten om de houding wat te testen en hoorde toen bij het induwen van de voorvering een wat "raar" geluid.
Het kinkt echt zoals een losse veer die ingaat.
Het is de eerste keer dat ik dit zo hoor aangezien meestal de motor draait als ik erop ga zitten en die Laser behoorlijk wat herrie maakt.
Het geluid lijkt alsof er geen of toch op zijn minst weinig olie in de poten zit.
Raar is wel dat ik hiervan bij het rijden nog niets gemerkt heb. Het lijkt me dus sterk?
Ik heb ook geen olielek ? Moest er natuurlijk geen olie inzitten ,kan er natuuurlijk ook niets meer uitkomen.
Aangezien dit mn eerste blackbird is heb ik natuurlijk ook geen referentie hoe het moet klinken.
Dus mijn vraag , hoe moet de voorvering klinken ? Maakt deze een veerachtig geluid ?
De motor is een Bj 2000 heeft 46000 km en ik was toch van plan om de veringen en olie te vervangen.
Vervang ik op deze km stand best ineens de seals ? of zijn deze meestal nog goed ?

mvg
TIm

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: Voorvering

Bericht door Frank Switser » 04 okt 2019 09:23

Als je nieuwe veren en olie gaat plaatsen hoef je de seals niet te verwijderen. Dus als je ze wilt vervangen mag en kan dat natuurlijk, maar het hoeft niet. Er is geen kilometrage aan te geven dat ze meegaan.
Als er beschadigingen op de binnenpoten zitten op het deel dat in de buitenpoten verdwijnt moet je daar wel iets aan doen, anders gaan ook nieuwe keerringen op den duur lek.
Vervang je de keerringen, doe dan ook de stofkappen. En kies je voor de dure low-friction keerringen van SKF, dan kan je (via o.a. Hyperpro-dealers) het best de low-friction voorvorkolie kopen.

M.b.t. de veren die je (soms) hoort: dat hoeft niet te betekenen dat er geen olie in zit. De ene motor doet het wel, de andere niet. De hoeveelheid olie in de poten kan je voelen aan de demping. Heb je vrijwel geen demping maar alleen vering, dan zit er te weinig olie in.
Heb je er nog de standaard veren in, dan zijn ze minimaal 12 jaar oud (BB is tot 2007 geleverd), en moeten ze dus eigenlijk vervangen worden. Als je ze opmeet zal je zien dat ze flink korter zijn geworden.
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Katspeed
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 aug 2019 20:34

Re: Voorvering

Bericht door Katspeed » 04 okt 2019 14:32

Bedankt voor de reactie.
Was van plan om deze winter een groot onderhoud te doen. Heb ook nog Vfr clipons liggen die ik moet plaatsen. Dan zal het dan ineens doen.

mean-machine
Berichten: 196
Lid geworden op: 27 jan 2019 12:25

Re: Voorvering

Bericht door mean-machine » 04 okt 2019 17:13

Als je de hele vorkpoot al uit elkaar hebt gehaald, is het dan niet slim om de seals dan ook maar direct te doen?
Want je hebt dan toch alles open liggen. Kost je ook de wereld niet. Olie moest je toch al vervangen.
Als binnen 1 jr daarna blijkt dat de seals alsnog moeten worden verwisseld dan heb je spijt dat je niet voor een paar euries gelijk deze vervanging hebt meegenomen.

Seals uitwisselen is vooral (veel) werk en weinig materiaal-kosten.
Honda BB 2004 en Yamaha FZ750 1985

Katspeed
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 aug 2019 20:34

Re: Voorvering

Bericht door Katspeed » 04 okt 2019 20:16

Ja, ik ga het eens bekijken hoeveel tijd ik heb. Om de olie en de veren te vervangen moet niet alles uit mekaar. De keerringen vervangen is veel meer werk. Het kan meevallen als de bouten onderaan vlot loskomen. Maar ....... kan ook tegenvallen. :?

Voor de veren. Wat is jullie ervaring met de verschillende merken ? Hyperpro, Wilbers , Wirth, .......

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: Voorvering

Bericht door Frank Switser » 05 okt 2019 09:40

We hebben ooit eens een test gedaan.
Toen 3 Blackbirds laten ombouwen door de importeurs/fabrikanten.
Dat waren Hyperpro, WP en Öhlins.
De 3 motoren tijdens een clubrit ter beschikking gesteld van de leden, en ca. 50 personen hebben op 1 of meer van deze demo-motoren gereden.
Uiteindelijk heeft meer dan driekwart van alle testrijders de vering vervangen.
Niemand koos voor Öhlins, 1 persoon voor WP (maar die kon daar via familie goedkoop aan komen), en de rest koos voor Hyperpro.
Als ik moet schatten staat nu ongeveer 70% van alle BB's die nog in NL rijden op Hyperpro (wel verschillende oplossingen beschikbaar).
Ikzelf heb een volledig instelbare 3D schokbreker van Hyperpro aan de achterkant, en mijn voorkant is vervangen voor hagelnieuwe originele buitenpoten met een cartridge-systeem van DMS uit Amerika. Prijzig (deze oplossing kost zo'n 1300 Euro voor de voorkant en de achterkant samen), maar de moeite waard (voor mij).
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Plaats reactie