Wiellagers (voorwiel)

Plaats reactie
giorgiopocoloco
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jan 2017 15:19

Wiellagers (voorwiel)

Bericht door giorgiopocoloco » 29 mar 2017 12:40

Hallo allen,

Het draaiende voorwiel van mijn BB96 / 47kkm is goed hoorbaar bij lagere snelheden (30-80, daarna neemt de wind het over). Ik heb gecontroleerd of er speling op het wiel zit (nee) of dat de remmen aanlopen (nee) of dat er iets anders aanloopt (nee), toch denk ik dat ik nieuwe lagers in het voorwiel nodig heb. Baat het niet, dan .... heb ik toch lekker nieuwe lagers. Of jullie moeten zeggen nee hoor niks aan de hand typisch BB (ik heb m pas een paar weken). Ik kan ook nog het wiel loshalen en met de hand checken of de lagers lekker lopen in het wiel, dat heb ik nog niet gedaan.

Mijn vraag: heeft iemand ervaring met de verschillende prijsklassen van de lagers/keerringen? Het is een beetje vragen naar de bekende weg, maar een setje lagers/keerringen origineel (of iig onderdeelnummer) van Honda loopt tegen de 70 euro, maar een setje van Tourmax of All Balls kost maar 25 euro. Het prijsverschil moet haast wel in de kwaliteit zitten, kan me niet voorstellen dat honda 45 euro meer kost dan hetzelfde lager bij een andere leverancier. Maar als ik zoek op lagertype 6004UU (van SKF bijvoorbeeld) dan kosten ze weer 10 euro per stuk :-S

Lang verhaal over een lagertje, maar van 50 euri kan ik ook 500 km toeren ...

Mvg
Geert

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: Wiellagers (voorwiel)

Bericht door Frank Switser » 30 mar 2017 09:16

Ik heb honderden voorwiellagers van BB's vervangen in mijn zaak. Ze zijn standaard van bedenkelijke kwaliteit.
Ik lever standaard alleen KOYO of SKF, en dan praat je over 3 tientjes verkoop wat de klant moet betalen.
Ik heb vooralsnog geen verschil kunnen bemerken in KOYO of SKF, na vervanging voor een van deze heb ik ze nooit opnieuw moten vervangen.
Denk aan 30 tot 50 duizend kilometer dat het originele spul meegaat.

Ook de balhoofdlagers en achterwiellagers zijn slecht. En vergeet het lager in het achterkettingwiel niet.....

Vervangen van wiellagers is een klusje van niets bij de BB. Voor en achter samen kan binnen anderhalf uur, en dat is inclusief in- en uitbouwen van de wielen.
Het balhoofdlager is wat meer werk, ga uit van ongeveer 2,5 uur.
Let wel: dit zijn mijn tijden. Ben je minder ervaren zal het langer duren.
Ik ken bijvoorbeeld een klant die BB rijdt (en hij leest mee) die er anderhalve dag erover doet om een knipperlichtlampje te vervangen...... :D
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

mean-machine
Berichten: 196
Lid geworden op: 27 jan 2019 12:25

Re: Wiellagers (voorwiel)

Bericht door mean-machine » 16 apr 2019 10:50

Ha ha, je geeft aan 30-50k km's...…… :?

Onlangs bij aankoop (30k) speciaal nog op de voorlagers gelet. Toen niks gehoord. Nu, 2000km verder, hoor ik toch wel bij langzaam rijden een licht malend geruis aan de voorzijde. Dus ik denk dat ik TOCH ook aan de beurt ben.
Wat kan ik verwachten dat ze ECHT stuk zijn? Ik hoop dan niet acuut tot stilstand te komen.
Niet dat ik spoedig langs de weg sta en dat 't helemaal niet meer wil.

Eeeeh Frank, je hebt deze lagers gewoon altijd op voorraad?
Mss neem ik een keer het voorwiel mee in de auto (na afspraak) als ik toch een keer in de buurt ben.
Mijn gewoonlijke werkplaats is op dit moment nauwelijks toegankelijk vanwege een (auto) old-timer-restauratie.

Beetje suf van Honda om er van die prut-lagers in te zetten.
Mijn andere brommerd had al een ton, waarna ikzelf er ook een ton heb bijgezet. Nooit iets gehad met voorwiellagers...….
Honda BB 2004 en Yamaha FZ750 1985

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: Wiellagers (voorwiel)

Bericht door Frank Switser » 17 apr 2019 09:04

Wiellagers kunnen zeer plotseling de geest geven.
Ik heb hier ook wel eens banden gemonteerd (dan letten we altijd op o.a. de wiellagers) zonder dat er iets opviel. Een ruime maand later was het duidelijk merkbaar....

Maar ik krijg ze ook wel eens binnen waar het lager uit niet veel meer dan 2 ringen en wat gruis i.p.v. kogeltjes bestaat. En daar heeft de klant dan "nooit iets van gemerkt"....

Meestal wordt een wiellager langzaam slechter, en merk je het wel voordat het gevaarlijk wordt.
En ja, ik probeer dit soort lagers altijd in ruime mate op voorraad te houden. Je bent (inderdaad na afspraak) altijd welkom!
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

mean-machine
Berichten: 196
Lid geworden op: 27 jan 2019 12:25

Re: Wiellagers (voorwiel)

Bericht door mean-machine » 17 apr 2019 10:30

Soms heb je piloten die nog niet eens zouden merken dat er geen wielen meer onder zitten...……………………..
Honda BB 2004 en Yamaha FZ750 1985

Plaats reactie