Hallo allemaal,
Ik heb een CBR 1100 XX met een Xenon koplamp en met witte LED-verlichting in de knipperlicht"kastjes" aan de voorkant van de motor - náást de oranje knipperlichten. De LED verlichting kan bediend worden met een schakelaartje die een vorige eigenaar heeft ingebouwd, zie foto. Er zijn drie standen: aan, uit, knipperen. Aan en uit gaat prima, knipperen werkt helaas niet meer. Terwijl dit voor tussen de file doorrijden wel heel prettig is. Hééél af en toe knippert ie in de knipper stand nog één of twee keer en stopt ie daarna weer, maar meestal is er nul respons en blijven de lampjes uit. De oranje knipperlichten functioneren overigens wel prima.
Helaas doet ook de Xenon koplamp het niet meer. Sowieso duurde het altijd al lang voordat deze aan ging (maar dat is dacht ik eigen aan xenon), maar nu functioneert deze helemaal niet meer.
Heeft iemand tips hoe ik deze problemen oplos? Ik heb van elektra weinig verstand, dus een aantal tips die me de goeie richting in sturen zouden heel welkom zijn. Van de Xenon koplamp zou ik natuurlijk eerst eens een nieuwe lamp kunnen proberen, maar ik vroeg me af of het probleem aan de knipperlichten gerelateerd kan zijn.
Bedankt alvast voor ideeën en tips!
Michiel
Verlichtingsproblemen
-
Michiel4115
Verlichtingsproblemen
- Bijlagen
-
- En hier de koplamp, al is die wat lastig te zien
- IMG_5699.JPG (1.97 MiB) 20070 keer bekeken
-
- Dit is de schakelaar van de witte LEDjes
- IMG_5697.JPG (2.46 MiB) 20070 keer bekeken
Re: Verlichtingsproblemen
Heb je Xenon lamp al vervangen. Schakelaar voor verlichting aantal keren schakelen, willen wel eens oxideren.
- Frank Switser
- Site Owner
Jazeker kan dit hetzelfde probleem zijn.
Bij een te lage boordspanning start veel xenon-verlichting niet op.
Meet je laadstroom eens op, dan weet je meer. Is die goed, dan zit het spanningsverlies verderop in de keten.
Heb jij nog een lichtschakelaar in de rechter behuizing op het stuur?
Zo ja, geef dan een beetje gas tijdens het aanzetten van de verlichting.
Het is trouwens altijd beter om de motorfiets te starten met het licht uit.
Weet je ook welke unit ze gebruikt hebben om de alarmlichten te schakelen?
Bij een te lage boordspanning start veel xenon-verlichting niet op.
Meet je laadstroom eens op, dan weet je meer. Is die goed, dan zit het spanningsverlies verderop in de keten.
Heb jij nog een lichtschakelaar in de rechter behuizing op het stuur?
Zo ja, geef dan een beetje gas tijdens het aanzetten van de verlichting.
Het is trouwens altijd beter om de motorfiets te starten met het licht uit.
Weet je ook welke unit ze gebruikt hebben om de alarmlichten te schakelen?
-
Michiel4115
Bedankt voor jullie reacties! Zodra het kan ga ik de tips eens proberen (momenteel staat mijn motor voor een andere reparatie bij de motorzaak
). Oxidatie kan inderdaad ook een rol spelen, ik heb eerder van de knipperlichten de schakelaar met een contactspray schoongemaakt, dat hielp toen wel om daar een storing te verhelpen.
Ik heb inderdaad bij de rechterhandgreep de reguliere lichtschakelaar zitten. En moet bekennen dat ik de verlichting altijd aan heb staan, ook bij het uitzetten en starten van de motor. Geen idee dat dat blijkbaar kwaad kan.
"Weet je ook welke unit ze gebruikt hebben om de alarmlichten te schakelen?" Nee, geen idee. Ik vroeg me sowieso af of het "knipperen" van de knipperlichten en van de alarmlichten door hetzelfde kastje (ik weet niet hoe zo'n onderdeel heet) mogelijk wordt gemaakt of dat dit verschillende kastjes zullen zijn. Want de normale knipperverlichting werkt prima.
Ik heb inderdaad bij de rechterhandgreep de reguliere lichtschakelaar zitten. En moet bekennen dat ik de verlichting altijd aan heb staan, ook bij het uitzetten en starten van de motor. Geen idee dat dat blijkbaar kwaad kan.
"Weet je ook welke unit ze gebruikt hebben om de alarmlichten te schakelen?" Nee, geen idee. Ik vroeg me sowieso af of het "knipperen" van de knipperlichten en van de alarmlichten door hetzelfde kastje (ik weet niet hoe zo'n onderdeel heet) mogelijk wordt gemaakt of dat dit verschillende kastjes zullen zijn. Want de normale knipperverlichting werkt prima.
- Frank Switser
- Site Owner
Op zich kan het licht aan laten staan geen kwaad, bij het starten gaat de koplamp namelijk toch gewoon automatisch uit. Echter, de levensduur van de Xenon-lamp wordt sneller beperkt door vaker op te starten.
Dus nadat je de motor hebt uitgezet doe je ook de lamp uit.
En nadat je hem weer gestart hebt doe je hem weer aan. Gewoon routine van maken.
M.b.t. hoe jouw alarmlichtinstallatie geschakeld is, dat kan ik hiervandaan niet zien. Er zijn minimaal 4 verschillende leveranciers van dit soort units geweest, en mogelijk is het zelfs een zelfbouwpakket geweest.
Gezien aan de schakelaar op jouw foto lijkt het daar sterk op. Tussen haakjes, die panelen horen aan te sluiten. Die kier geeft aan dat ze niet goed gemonteerd zijn.
Dus nadat je de motor hebt uitgezet doe je ook de lamp uit.
En nadat je hem weer gestart hebt doe je hem weer aan. Gewoon routine van maken.
M.b.t. hoe jouw alarmlichtinstallatie geschakeld is, dat kan ik hiervandaan niet zien. Er zijn minimaal 4 verschillende leveranciers van dit soort units geweest, en mogelijk is het zelfs een zelfbouwpakket geweest.
Gezien aan de schakelaar op jouw foto lijkt het daar sterk op. Tussen haakjes, die panelen horen aan te sluiten. Die kier geeft aan dat ze niet goed gemonteerd zijn.