Laadspanning

Plaats reactie
Super 7
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jun 2018 19:58

Laadspanning

Bericht door Super 7 » 03 sep 2018 16:59

Gisteren halverwege een ritje wilde de Blackbird niet meer starten. Accu zo goed als dood. Gelukkig redelijk in de omgeving en kon er een tweedehands accu uit mijn oude Bandit 650 ingevlogen worden. Met deze accu was het starten en lopen. Wel heb ik nog even de laadspanning gemeten. Deze is 12,5 V, ongeacht toerental van de motor. Dat lijkt me aan de lage kant. De accu die ik eruit haalde is pas de tweede accu, voor mij logisch dat die kan overlijden. De accu die er nu in zit is kleiner en vijf jaar oud. Is de hoogte van de laadspanning mede afhankelijk van de conditie van de accu, M.a.w. Kan het zijn dat met een nieuwe accu de laadspanning hoger is?
Ik ben benieuwd....

Eigenlijk wil ik de resterende zomer nu uitrijden op de tweedehands accu die er nu in zit zodat ik voorjaar 2019 met een nieuwe accu kan starten. Zo'n winter stilstaan (ondanks druppelladen 1x per maand) is toch ook weer achteruitgang.

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: Laadspanning

Bericht door Frank Switser » 04 sep 2018 09:45

Weet je zeker dan die 12,5 Volt de laadspanning is, en niet de aanwezige spanning in de accu?

Ik denk namelijk dat de spanningsregelaar en/of de dynamo de geest hebben gegeven. Dan rijdt de motor nu totdat ook bij deze accu de boordspanning te laag wordt, en je stil komt te staan.

Weet je hoe je dit moet doormeten?
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Super 7
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jun 2018 19:58

Re: Laadspanning

Bericht door Super 7 » 04 sep 2018 11:33

Dank je Frank,
De accu levert met losse polen 11,8 Volt. Aangesloten op de motor en met lopende motor meet ik 12,5 Volt.
Ik heb de accu doorgemeten met een Bosch accutester en deze was nog 30%, bij demontage was de accu goed warm. Dat was een half uur nadat ik ermee stil was komen te staan. Dit en de leeftijd vd accu doen mij toch vermoeden dat deze overleden is.
Ben ik hiermee het juiste "denk"pad ingeslagen?

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: Laadspanning

Bericht door Frank Switser » 05 sep 2018 09:45

Zelfs 12,5 Volt is een veel te lage waarde. Je zou minimaal 13,5 tot maximaal 14,7 Volt mogen verwachten.
Ik zou even testen met een goede accu, en als je dan nog geen 13,5Volt krijgt is er een probleem met laden.

Meet dan de 3 gele draden die uit de dynamo komen. Meet op weerstand en op wisselspanning.
Je zou op elke combinatie 0,6 Ohm en 40 -60 Volt wisselspanning moeten meten. Als dat goed is, dan is het vrijwel zeker de spanningsregelaar die het probleem veroorzaakt.
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Super 7
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jun 2018 19:58

Re: Laadspanning

Bericht door Super 7 » 05 sep 2018 22:09

Accu besteld! Keep u posted

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: Laadspanning

Bericht door Frank Switser » 06 sep 2018 09:29

Mocht je een spanningsregelaar of dynamo nodig hebben, ik heb ze altijd op voorraad.
Succes met het meten!
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Super 7
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jun 2018 19:58

Re: Laadspanning

Bericht door Super 7 » 10 sep 2018 13:12

Super Frank! Ik heb een dik verbrandde stekker gevonden bij de spanningsregelaar. Die heb ik eruit geknipt en de boel door gesoldeerd. Hij laadt nu tussen de 13 en 13,5 Volt.
Daarmee lijkt het probleem opgelost te zijn.

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: Laadspanning

Bericht door Frank Switser » 11 sep 2018 09:13

Mooi zo.
Als je er langer mee door was gereden was de spanningsregelaar en de dynamo er ook kapot aan gegaan.
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Plaats reactie