elektronisch of toch brandstof /carburateur probleem?

Sjoerd
Berichten: 32
Lid geworden op: 31 aug 2015 14:36

Re: elektronisch of toch brandstof /carburateur probleem?

Bericht door Sjoerd » 03 sep 2015 10:52

Frank Switser schreef:Allereerst jammer dat je problemen hebt, en welkom op dit forum.
Het is jammer dat je niet kan aangeven welke versie BB je hebt. Het is heel simpel te zien.....
Heb je een achterlicht met de lampjes naar elkaar dan is het een carburatieversie. Zitten de lampjes boven elkaar, dan is het een injectieversie.

Een aantal mogelijke oorzaken van jouw probleem:

Carburatiemodel
- vastzittende gasnaald/vlotter van een van de carburateurs
- defecte bougie waardoor er wel brandstof in de verbrandingskamer komt, maar niet verbrand wordt (verklaart niet waarom je carter vol zit met brandstof)

Injectiemodel:
- Defecte injector (blijft open staan)
- Defecte CDI-unit

En voor beide modellen gaat op dat je ook motorschade kan hebben, zoals een scheur in een cilinder, kapotte zuiger etc. In de praktijk heb ik dat nog nooit gezien bij een BB, dus dat zal het wel niet zijn......
Succes met de afhandeling, en laat ons eens weten wat er gebeurd is/hoe het afgelopen is.....
Hoi Frank,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, dat wordt zeker gewaardeerd. De motor staat nu in parijs en zal in de komende 2 weken op transport gaan naar nederland. Gezien het bouwjaar zou mijn motor nog carburateurs moeten hebben en gezien het feit dat de brandstoftank leegloopt,na het stilzetten vermoed ik je eerstgenoemde moglelijke oorzaak. - vastzittende gasnaald/vlotter van een van de carburateurs.

ik hoop niet dat er meer schade achterweg komt,ik heb er wel een behoorlijk eind mee doorgereden en olie met brandstof smeert natuurlijk veel minder.

Sjoerd
Berichten: 32
Lid geworden op: 31 aug 2015 14:36

Re: elektronisch of toch brandstof /carburateur probleem?

Bericht door Sjoerd » 03 sep 2015 11:02

kan het trouwens ook een vacuummembraan zijn die kapot of verstopt is, zijn er mensen met deze ervaring?

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: elektronisch of toch brandstof /carburateur probleem?

Bericht door Frank Switser » 03 sep 2015 12:31

Het membraan lijkt mij onwaarschijnlijk. Een kapot membraan zorgt er namelijk juist voor dat de kraan niet open wil.
Het motorvacuUm trekt aan het membraan waardoor de benzine kan gaan stromen. Een kapot membraan komt vaak voor (na 10-15 jaar), maar door blijven lopen van de benzine heb ik daardoor nog nooit meegemaakt.
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Sjoerd
Berichten: 32
Lid geworden op: 31 aug 2015 14:36

Re: elektronisch of toch brandstof /carburateur probleem?

Bericht door Sjoerd » 03 sep 2015 16:21

Bedankt voor het delen van je inzichten Frank. Het zou best eens kunnen kloppen wat je zegt anderzijds zou een werkend membraam dan toch wel moeten voorkomen dat bij wegzettenvd motor de tank niet leegloopt? De naald in de vlotter en het membraan zouden denk ik beiden het doorstromen van brandstof (zonder draaiende motor) moeten voorkomen. Ik ben hier nog even over aan het nadenken..

Als je verder klikt op de anwb site kun je een test doen of je voertuig al dan niet geschikt is voor euro 95 met 10 %ethanol . Daar wordt gezegd dat alle Honda motoren en scooters vanaf 1993 deze brandstof mogen tanken.
http://www.e10check.nl/motorscooter/honda/

Sjoerd
Berichten: 32
Lid geworden op: 31 aug 2015 14:36

Re: elektronisch of toch brandstof /carburateur probleem?

Bericht door Sjoerd » 16 sep 2015 18:44

Update motor---

Motor is weer thuis in Nederland. En ja hoor ik kan jullie bevestigen; ik heb nog de carburateurversie...

Carburateurs inmiddels uit gedemonteerden tot mijn verbazing zagen ze er best schoon uit. Wel duidelijk te zien was dat zich in de busjes (van messing?) waarin de vlotternaalden heen en bewegen, groene aanslag bevond. Daardoor liepen ze naalden niet heel gemakkelijk heen en weer. Deze heb ik goed schoongemaakt. De vlotternaalden zagen er nog heel gaaf uit. De inlaat / spruitstuk van de 2e cilinder stond vol brandstof. Hoop dat dit het probleem is geweest; een ' hangende vlotternaald' van deze cilinder.
Beetje balen, want toen ik een tekening van de opbouw van de tank bekeek, zag ik tot mijn verbazing dat er geen zogenaamde fuel strainer aanwezig is (een filter, staafvormig, wat vanaf de kraan de tank ik gaat). Dat helpt natuurijk ook niet om verstopping van een carb tegen te gaan. Deze zijn niet los te koop toch? Idee is om dan maar twee losse filters in de slangen naar de carburatuers te plaatsen, want bijna 200 euro voor een complete ' benzinekraanset' lijkt me ook wel aardig gortig.

Heeft iemand zo voor zich hoe de brandstof/ vacuum slangen ook alweer lopen (schaam schaam, want ik had beter even goed op moeten letten) ?
Duidelijk is (denk ik)
2 keer dikke slang naar carburateur
1 dunne slang (voor het vacuum) van motorblok naar membraantje/kraantje (horizontale aansluiting)
1 dikke slang voor overloop tank, slang loopt ergens los naar beneden.

Dan is er nog een
verticale aansluiting op het kraantje (ontluchting denk ik? )
verticale (dunne) aansluitng van de tank (voor de overloop van brandstof denk ik?)
en heb ik een dunne slang die van voren (carbureatuer of luchtfilter ) die zich in een T- splitst en dus 2 aansluiting geeft. (misshien 1 daarvan koppelen aan aansluiting op de kraan en de ander dan 'vrij laten')

Alvast bedankt jongens

Gebruikersavatar
Red Boll
Berichten: 253
Lid geworden op: 07 jun 2013 12:42

Re: elektronisch of toch brandstof /carburateur probleem?

Bericht door Red Boll » 17 sep 2015 19:07

Fijn dat je weet het probleem is, nu nog oplossen.

Helaas ben ik niet technisch genoeg (op dit vlak) om je verder te helpen.
Boll to the bone | http://www.redboll.nl | "Born-again-rider"

Gebruikersavatar
Wile E. Coyote
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 mar 2012 21:13

Re: elektronisch of toch brandstof /carburateur probleem?

Bericht door Wile E. Coyote » 18 sep 2015 07:55

Ik heb de fuelstrainer 2 jaar geleden nog los gekocht, want die van mij leek mee op een gatenkaas.

Sjoerd
Berichten: 32
Lid geworden op: 31 aug 2015 14:36

Re: elektronisch of toch brandstof /carburateur probleem?

Bericht door Sjoerd » 22 sep 2015 17:35

Bedankt voor het delen Coyote..

het antwoord van de vraag over de slangen is inmiddels ook opgelost. In de handleiding wordt dit overzicht niet duidelijk gegeven dus daarom, voor mensen die hier ook nog eens mee stoeien: het antwoord op cbrxx.com gevonden..

De slangen met de T-connector zijn bedoeld voor ontluchting.
1 is bevestigd met een clip-on op dikke slang (brandstofslang) . het uiteinde hiervan is nergens op aangesloten
2 gaat naar de ontluchting van de tank (kleine pijpje onder de tank) (de grote pijp op de tank is brandstof overloop)
3 gaat aansluiting op kraantje (het VERTICALE pijpje en dus NIET het horizontale pijpje. Het horizontale pijpje wordt verbonden naar een van zuigers en dient voor het creeren van vacuum zodat het membraan van de kraan geopend wordt wanneer de zuigers bewegen, de motor loopt)

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: elektronisch of toch brandstof /carburateur probleem?

Bericht door Frank Switser » 22 sep 2015 18:01

Sorry, ik was op vakantie. Gelukkig is het nu opgelost!
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Sjoerd
Berichten: 32
Lid geworden op: 31 aug 2015 14:36

Re: elektronisch of toch brandstof /carburateur probleem?

Bericht door Sjoerd » 23 sep 2015 11:17

No worries Frank. Ik hoop dat je iig een fijne vakantie gehad hebt :)

Plaats reactie