maximaal toegestane belading

hessel
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 apr 2012 21:06

maximaal toegestane belading

Bericht door hessel » 21 mei 2012 23:08

hallo,

ik heb al wat gegoogled maar vind niet veel over de praktijk met belading enzo.
voor zover ik kan vinden is de maimaal toelaatbare belading 188kg (dat is dus alles incl, passagiers/bagage en accessoires)

nou hoef ik vast niemand te vertellen dat dat gewicht vlug bereikt is als je gaat rekenen.
als ik samen met de "betere helft" erop zit zitten we al aan zo n 180kg en als je dan wat zooi meeneemt (tent/slaapzakken ed) voor een paar dagen camperen zit je geschat vlot aan 220 kg oid.
dit is een probleem bij de meeste japanse motoren en de fix is dus europees te gaan rijden (bmw/moto guzzi oid)
als je daar kijkt zie je dat die meestal rond de 220/240kg mogen hebben.
ik wil echter niet europees rijden :(

mij vraag is nu,
zijn er hier mensen die ook overbeladen gaan toeren?
of houd iedereen zich aan die max kilos?
geeft het bij een blackbird problemen als je een 20/30 tal kilos overbelaad?
hierbij doel ik dan op afscheurende subframes oid.

ik plaats uiteraard wel voordien een achterveer die wat meer kan hebben.
en ik zorg altijd dat de echt zware rommel in de tanktas zit (mooi centraal dus)
achterop het rek zitten dan voornamelijk de volume spullen die niet zo zwaar zijn (lees; tentje/slaapzakken ed)

ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen met het volpakken van blackbirds.

hessel

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: maximaal toegestane belading

Bericht door Frank Switser » 22 mei 2012 11:51

Geen probleem hoor, met een andere verenset (dus NIET alleen de achterveer, voor moet je ook vervangen) kan je fors over de maximale belading heen gaan (kan, het mag dus niet).
Neem wel een stevig kofferrek (ik gebruik het GIVI Wingrack 2, de 1 is veel slapper!) met een goede bevestiging.
Het zwaarste gewicht in de tanktas doen, het lichtste in de topkoffer (al heb ik er al eens een betonnen schaap van meer dan 20kg in gehad - advies: niet doen!).

Hyperpro is eigenlijk de enige die een verenset levert die comfortabel is bij sologebruik, en sterk genoeg bij zware belasting.
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

BarryXX
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 mei 2010 22:22

Re: maximaal toegestane belading

Bericht door BarryXX » 22 mei 2012 12:59

Een schaap van beton? :?

Ranjoles
Berichten: 231
Lid geworden op: 04 apr 2010 08:35

Re: maximaal toegestane belading

Bericht door Ranjoles » 22 mei 2012 13:01

Die shoarma zal zwaar op zijn maag gelegen hebben

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: maximaal toegestane belading

Bericht door Frank Switser » 22 mei 2012 13:21

BarryXX schreef:Een schaap van beton? :?
Yep! Een beeldje van beton voor in de tuin. Mijn vrouw vondt hem "schattig" totdat ze hem moest optillen......... :D
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

hessel
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 apr 2012 21:06

Re: maximaal toegestane belading

Bericht door hessel » 22 mei 2012 22:43

dat klinkt niet raar allemaal.
een blackbird kun je dus wel iets overladen.

ik heb een kofferrek van hepco becker nieuw in de doos (kreeg ik erbij toen ik de BB kocht)
geen koffers helaas.

de voorvering heb ik al aangepast met öhlins vervangingsveren (linear) en dunnere olie.
het doorslaan en idioot duiken is over nu zonder dat de vork plankhard is.
ik weet dat veel BB eigenaren voor progressieve hyperpro settup gaan en dat er in de verenwereld eigenlijk 2 groepen zijn (fans van progressief en fans van linear)
ik behoor tot de linear groep maar stel tevens voor om daar geen discussie over te gaan voeren.
ik geloof dat voor beide iets te zeggen is.
voor mij werkt linear (voor althans) beter en daar hoop ik het bij te laten.

ik zit dus alleen achter met het veer probleem aangezien ik geen veer kan vinden die zwaarder is voor de oem schokbreker.
vraag is nu aan jou Frank (mag ik frank zeggen?)
kun jij een zwaardere hyperpro veer leveren voor de achterzijde?
het is een BB van 1999 (injectie dus)
hij moet passen op een standaard schokbreker.
is hij dan progressief of linear en wat kost ie en hoe snel kun je hem leveren?
het idee is om dit jaar enigsins normaal een paar dagen weg te kunnen zonder direkt nieuwe veerpoten te moeten kopen.

Ranjoles
Berichten: 231
Lid geworden op: 04 apr 2010 08:35

Re: maximaal toegestane belading

Bericht door Ranjoles » 23 mei 2012 09:48

Dunnere olie?
Kan je mij uitleggen wat daar beter aan is?

Gewoon omdat ik daar niets vanaf weet hoor, geen kritiek.
Ik heb net mijn olie in de veren vervangen door 10w olie (standaard veren)

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: maximaal toegestane belading

Bericht door Frank Switser » 23 mei 2012 15:00

Goed, geen discussie over wat beter is, maar een uitleg is wel nodig begrijp ik......

Standaard is de BB afgeleverd met veel te slappe veren en te dikke olie. Hiermee stuitert hij over hobbels en kuilen, maar slaat hij zelden helemaal door tot het eind van de veerweg.
Je wil juist vering die soepel over hobbels en kuilen gaat zonder helemaal door te slaan.
Dit kan je alleen bereiken met progressieve veren en dunne olie zoals Hyperpro dat doet. Zwaardere lineaire veren en dunne olie kan ook, maar je zal nooit het comfort bereiken die een lineaire veer wel heeft (namelijk door een slappere veer in het beginbereik, en een stijvere veer in het eindbereik).
Lineaire veren doen het door hun voorspelbaarheid echter weer beter op het circuit.
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Ranjoles
Berichten: 231
Lid geworden op: 04 apr 2010 08:35

Re: maximaal toegestane belading

Bericht door Ranjoles » 23 mei 2012 17:04

Frank Switser schreef:Goed, geen discussie over wat beter is, maar een uitleg is wel nodig begrijp ik......

Standaard is de BB afgeleverd met veel te slappe veren en te dikke olie. Hiermee stuitert hij over hobbels en kuilen, maar slaat hij zelden helemaal door tot het eind van de veerweg.
Je wil juist vering die soepel over hobbels en kuilen gaat zonder helemaal door te slaan.
Dit kan je alleen bereiken met progressieve veren en dunne olie zoals Hyperpro dat doet. Zwaardere lineaire veren en dunne olie kan ook, maar je zal nooit het comfort bereiken die een lineaire Moet dit niet progressief zijn?veer wel heeft (namelijk door een slappere veer in het beginbereik, en een stijvere veer in het eindbereik).
Lineaire veren doen het door hun voorspelbaarheid echter weer beter op het circuit.
Zie quote..anders begrijp ik het niet...
Ik heb nu de olie vervangen door 10w syn olie. Ik heb er eerlijk gezegd nog niet mee gereden.
Reden was gewoon dat ik nu geen zin had die 135 euro uit te geven bij je Frank.... komt nog wel goed hoor :)

hessel
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 apr 2012 21:06

Re: maximaal toegestane belading

Bericht door hessel » 23 mei 2012 21:04

in hoe frank het omschrijft kan ik mij aardig vinden.
het is ieders keuze maar het verhaal van frank klopt inderdaad.

progressief is een mooi compromise tussen comfort en stug (wanneer nodig)

waarom neem ik dan geen progressieve veren?
ik heb in het verleden een paar keer progressieve veren in de vork gehad (bandit1200 en oa een xir1300)
en het was niet mijn ding.
het probleem is dat ik het "slappe" deel van de veerweg van de gemiddelde progressieve veer duidelijk te slap vindt.
ik ben van mening dat je een te groot deel van je veerweg opoffert aan comfort en negatieve veerweg.

een goed gekozen combinatie van een lineare veer (met correcte negatieve veerweg) en olie levert een vork op die voorspelbaar de hele veerweg gebruikt zonder door te slaan.
in geval van de BB en de meeste andere japanners is standaard idd de veer te slap en de demping te zwaar.
je kunt de demping wijzigen door reshimmen maar vaak is een (veel) dunnere olie en wat experimenteren met de luchtkamer al voldoende.

ik heb er nu zoals gezegd öhlins lineare veren in met 5w olie en een luchtkamer van 150mm (iets minder als standaard)

maar nogmaals, ieder zijn voorkeur.
ik ga niet en heb nooit geroepen dat progressief niet goed is/zou zijn.
ik heb het geprobeerd in het verleden maar ik vind linear prettiger wat niet wegneemt dat er massas mensen zijn die veel meer weten van vering/demping dan ik en die roepen dat je voor een BB beter progressief kunt gaan.
dus ieder moet het maar zelf bepalen is wat ik zeg.

Plaats reactie