spanningsregelaar

erik_moes
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mei 2010 21:01

spanningsregelaar

Bericht door erik_moes » 18 jul 2010 08:43

hoi

ik wil uit voorzorg de spanningsregelaaar vervangen door een met koelribben want als dat ding kapot gaat kost het nog meer

maar ik heb een bb uit 2001 maar waar zit dat ding ze zeiden bij de dealer plug and play maar dan moet je hem wel zien te vinden en op op foto's van bb van waar dat ding zit komt niet overeen met mijn zichtvan boven af

mvrgr.erik

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: spanningsregelaar

Bericht door Frank Switser » 20 jul 2010 12:08

Dat klopt hoor....
De eerste spanningsregelaars zaten links, maar bij latere modellen zitten ze rechts.
Je kan zelfs gewoon kiezen waar je hem hebben wil, er is zowel links als rechts ond3er het kontje plek voor.
Als je het juiste model koopt zijn ze inderdaad stekkerklaar, en een imitatieregelaar die vergelijkbaar tot beter is dan de originele kost ca. 100 Euro. Origineel is hij bijna 300 Euro.....
Bij jouw model hoort trouwens een regelaar MET koelribben, zowel origineel Honda als ook aftermarket.

Waarom zou het je trouwens meer kosten als de spanningsregelaar kapot gaat? In vrijwel alle gevallen merk je het voordat je meer schade hebt.....
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Gebruikersavatar
BigJim
Berichten: 404
Lid geworden op: 01 apr 2010 23:01

Re: spanningsregelaar

Bericht door BigJim » 22 jul 2010 22:41

Frank Switser schreef:Dat klopt hoor....
......Waarom zou het je trouwens meer kosten als de spanningsregelaar kapot gaat? In vrijwel alle gevallen merk je het voordat je meer schade hebt.....
Wanneer die wel kapot gaat kookt je accu ook vrijwel meteen....

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: spanningsregelaar

Bericht door Frank Switser » 23 jul 2010 12:25

Valt wel mee hoor....
In ongeveer een kwart van de gevallen dat ik de spanningsregelaar vervang moet ik ook de accu vervangen. In driekwart van de gevallen niet (wat niet wil zeggen dat het goed voor de accu is...).
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

oudeg041
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 aug 2016 22:20

Re: spanningsregelaar

Bericht door oudeg041 » 03 okt 2016 21:16

Frank,
Ik merk vaak bij het rijden dat het onder mijn zadel op de plek van de spanningsregelaar erg heet word. Zelfs het overtrek van het zadel rimpelt ervan.
Is dit normaal en is er misschien een alternatieve plek op de motor voor de regelaar zodat hij ook niet zo heet word.
Mijn cbr is van 1997.
Robert

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: spanningsregelaar

Bericht door Frank Switser » 04 okt 2016 09:45

De spanningsregelaar wordt als hij goed werkt te heet om aan te pakken.
Een rimpelend zadel hoort natuurlijk niet....
Zijn de ventilatieopeningen in het kontje nog wel open? Daar gaas plaatsen is geen goed idee......
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Gebruikersavatar
Gerkenator
Berichten: 357
Lid geworden op: 10 okt 2011 18:16

Re: spanningsregelaar

Bericht door Gerkenator » 04 okt 2016 22:59

ik had dynamo, spanningsregelaar en accu kapot. en voelde het pas toen het te laat was.

en 25% van de gevallen moet je ook de accu vervangen dat vind jij mee vallen? dat is toch 1 op de 4 keer dus dat dat moet bij een kapotte spanningsregelaar
Als ik de grens passeer naar Belgie, stijgt het gemiddeld IQ per persoon in beide landen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: spanningsregelaar

Bericht door Frank Switser » 05 okt 2016 09:58

Gerkenator schreef:ik had dynamo, spanningsregelaar en accu kapot. en voelde het pas toen het te laat was.

en 25% van de gevallen moet je ook de accu vervangen dat vind jij mee vallen? dat is toch 1 op de 4 keer dus dat dat moet bij een kapotte spanningsregelaar
Ja, ik vindt dat meevallen. In 3 op de 4 gevallen hoef je de accu dus niet te vervangen.
Ik vervang de accu dus standaard niet maar laad hem eerst op, en test hem daarna of deze vervangen moet worden. Dit voorkomt dus dat je driekwart van de accu's volkomen onnodig weggooit.

En ik heb toen ik net BB reed hetzelfde als jij meegemaakt. Eerst accu vervangen, later spanningsregelaar, en nog later ook de dynamo. En nog steeds niet goed.
Toen alle drie de componenten tegelijk gedaan en de problemen waren weg en zijn nooit meer teruggekeerd. Mijn toenmalige dealer wist mij toen ook geen echte verklaring te geven.
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

oudeg041
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 aug 2016 22:20

Re: spanningsregelaar

Bericht door oudeg041 » 06 okt 2016 17:36

Alle openingen zijn nog origineel dus geen gaas.
soms is het zelfs erg heet in het zadel. Is het niet mogelijk om een luchtstroom onder het zadel te krijgen voor meer koeling?

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: spanningsregelaar

Bericht door Frank Switser » 07 okt 2016 08:39

Er zijn mensen die een PC-koeler geplaatst hebben voor meer luchtstroom, maar een koelplaat monteren werkt ook goed. Let op: koelpasta heel dun tussen plaat en spanningsregelaar smeren.

Maar je zou je toch eens moeten afvragen waarom het daar zo heet wordt, dat is NIET standaard.
Controleer de stekkerverbindingen eens op corrosie of brandsporen. Een slecht contact zorgt voor veel weerstand (en dus hitte).
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Plaats reactie