Het wordt straks knap lastig, zo niet bijna onmogelijk, om nog je motorrijbewijs te halen.
Nu is het nog zo dat iedereen vanaf zijn 21e op een Hayabusa mag stappen indien rijbewijs ‘A’ is behaald. Dankzij nieuwe Europese regelgeving (in het kader van “richtlijnen voor rijbewijzen” ofzo) gaat deze leeftijd over twee jaar naar 24. Ook worden motoren vanaf dat moment in drie categorieën verdeeld: licht, medium en zwaar (zie foto).
Wie voor zijn 21e al leren broeken wil gaan dragen mag alleen examen doen voor ‘A beperkt’ en rondrijden op een motor met maximaal 25 kW en hoogstens 0.16 kW per kilo. Twee jaar verder en je mag ook op zwaarder speelgoed rijden. Het échte werk zeg maar. Daar hoef je géén extra examen voor te doen.
Maar dit gaat door nieuwe regelgeving veranderen. Vanaf 2013 komen er drie categorieën, zo meldt de Telegraaf ons vanochtend. Pas op je 24e kom je in aanmerking voor de zwaarste categorie. Met dank aan een ‘Europese richtlijn’. Geïnstrueerd om rijbewijzen binnen de EU meer op elkaar af te stemmen.
Veel meer info over deze wijziging in de regels lijkt er nog niet te zijn. Wel heeft iemand van de RAI Vereniging - afdeling gemotoriseerde tweewielers - een reactie gegeven aan de wakkere krant: “Om de verkeersveiligheid beter te maken moet een motorrijder steeds opnieuw examen doen als hij een zwaardere gaat rijden. Maar een automobilist mag als hij een rijbewijs heeft in alle voertuigen plaatsnemen, terwijl onder hen veel meer verkeersslachtoffers vallen. Je kunt lessen in een lelijke eend en daarna rustig de Porsche van je oom pakken, zonder opnieuw een rijbewijs te moeten halen.” Goed, die zijn het er dus niet mee eens. Ongetwijfeld dat hier het laatste woord nog niet over gesproken is.
Bron: autoblog
Ik begrijp hieruit dat je vanaf 2013 elke keer dat je een motor in een zwaardere categorie wilt gaan rijden opnieuw rijexamen moet gaan doen. Dit zou volkomen belachelijk zijn, en de interesse in motorrijden verder doen afnemen. Waarschijnlijk is dat ook de bedoeling, de meeste regeringen in Europa zijn niet zo motorijders-gezind..........
Zwaarder motorrijbewijs?
- Frank Switser
- Site Owner
Re: Zwaarder motorrijbewijs?
Nog even en ze willen ook al weten wanneer je naar de wc gaat en hoe. Als ze de hollander maar kunnen uitkleden financieel gezien dan.
Dat er paal en perk aan een motorrijbewijs stellen ok. Maar verplicht dan ook beschermende kleding. Maar daar hebben ze het nog steeds niet over. Je mag dus na al die jaren gewoon op een racemonster stappen op je sandalen en je korte broek.
Domme Nederlandse regering

Dat er paal en perk aan een motorrijbewijs stellen ok. Maar verplicht dan ook beschermende kleding. Maar daar hebben ze het nog steeds niet over. Je mag dus na al die jaren gewoon op een racemonster stappen op je sandalen en je korte broek.
Domme Nederlandse regering
Het rijbewijs systeem wat je hier boven beschrijft is al jaren in Aus aktief en het werkt.
een beetje......
Je eerste jaar mag je daar maar op een max 250 cc motor rond rijden..Daarna doe je een 'examen' (lees rijbekwaamheids test) en afhankelijk waar je dat op doet (tot 600 cc) krijg je je rijbewijs voor die zwaarte..Ook voor een jaar.
Indien je die test op een motor zwaarder dan 600 cc doet mag je vrij rijden...Met alle gevolgen vandien.
Dat ze een beetje paal en perk stellen aan jonge rijders vind ik prima...
Maar dit lijkt er inderdaad op dat ze het motor rijden erg onaantrekkelijk willen maken.
En net wat Martin zegt...Beschermende kleding is een must eigenlijk.
Maar ja, met tegenwoordig bloedsnelle 600 cc fietsen...........
Mijns inziens moeten ze het aantal KW's koppelen aan CC's....
Dus een zware motor met weinig KW's mag dan wel bereden worden door een jonge berijder maar een 600 cc met veeeel KW's weer niet.....
een beetje......
Je eerste jaar mag je daar maar op een max 250 cc motor rond rijden..Daarna doe je een 'examen' (lees rijbekwaamheids test) en afhankelijk waar je dat op doet (tot 600 cc) krijg je je rijbewijs voor die zwaarte..Ook voor een jaar.
Indien je die test op een motor zwaarder dan 600 cc doet mag je vrij rijden...Met alle gevolgen vandien.
Dat ze een beetje paal en perk stellen aan jonge rijders vind ik prima...
Maar dit lijkt er inderdaad op dat ze het motor rijden erg onaantrekkelijk willen maken.
En net wat Martin zegt...Beschermende kleding is een must eigenlijk.
Maar ja, met tegenwoordig bloedsnelle 600 cc fietsen...........
Mijns inziens moeten ze het aantal KW's koppelen aan CC's....
Dus een zware motor met weinig KW's mag dan wel bereden worden door een jonge berijder maar een 600 cc met veeeel KW's weer niet.....
Bij ons in belge
is er ook zoiets, weet niet juist hoe het zit iets van ,tot 400cc en dan tot 750cc en dan vrij, ik vindt het geen slecht idee MAAR er mogen nog altijd rijkeluizoontjes die nog nooi een k*t van dichtbij gezien hebben met een auto rijden die meer dan 250 k/h gaat en dat wordt dan niet beperkt.
R.I.P.B.O.C.
Ach ROOD is niet mijn kleur........zal ik dan maar een RODE kopen !!!
Ach ROOD is niet mijn kleur........zal ik dan maar een RODE kopen !!!
Burtonman schreef:Bij ons in belgeis er ook zoiets, weet niet juist hoe het zit iets van ,tot 400cc en dan tot 750cc en dan vrij, ik vindt het geen slecht idee MAAR er mogen nog altijd rijkeluizoontjes die nog nooi een k*t van dichtbij gezien hebben met een auto rijden die meer dan 250 k/h gaat en dat wordt dan niet beperkt.
Inderdaad, motor rijden aanpassen maar dan ook het auto rijden aanpassen.
- Frank Switser
- Site Owner
De argumentatie zal wel zijn dat je voor 1500 Euro een gebruikte 150+pk motor kan kopen, en dat een auto met vergelijkbare accelleratie een veelvoud duurder is, dus dat dat veel minder vaak gebeurt.
relatief minder vaak misschien, maar in absolute zin veel vaker....Frank Switser schreef:De argumentatie zal wel zijn dat je voor 1500 Euro een gebruikte 150+pk motor kan kopen, en dat een auto met vergelijkbare accelleratie een veelvoud duurder is, dus dat dat veel minder vaak gebeurt.
2018 KTM Super Duke GT