APK-keuring voor motoren verplicht door EU?

Gebruikersavatar
SR-71
Berichten: 279
Lid geworden op: 25 mei 2011 15:27

Re: APK-keuring voor motoren verplicht door EU?

Bericht door SR-71 » 03 jul 2013 13:38

Ik heb niet gezegd dat iedereen goed voor zijn motor zorgt.
Het gaat niet om onderhoud maar welke voorwaarden. Ik zag er gister ook een gaan in zijn gewone kloffie met een achterband waar het staal doorheen kwam, zou een APK hem daartegen beschermen? Als ik een APK op de auto heb en 2 dagen later aan de kant word gezet omdat ook agent ziet dat er een band glad is kan ik niet zeggen dat er net APK op zit.

Als blijkt dat ik straks elk jaar de motor moet gaan ombouwen omdat bepaalde zaken niet door de keuring komen is dat niet goed voor de handel. Niemand zal dan nog aftermarket spul kopen (mits het zeker is dat dit APK safe is)

Ik kan voor 100 euro elke auto door de APK laten komen met een ritje Den Haag. Als ik straks dus bijvoorbeeld originele dempers erop moet zetten en de PCIII moet afkoppelen de knipperlichten moet aanpassen, Xenon loshalen en originele lampen erin enz enz. Mag je 1x raden waar ik de APK laat doen.

APK is een wassen neus, de figuren waar ze "ons" (die wel goed voor de motor zorgen) tegen willen beschermen kopen de APK gewoon.

Wat nog het meest verveld is van de hele zaak is dat een stelletje geldverspillers in Brussel dit voor ons bepalen.

Maar we kunnen op dit moment maar 1 ding doen, afwachten.

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: APK-keuring voor motoren verplicht door EU?

Bericht door Frank Switser » 03 jul 2013 15:05

Ik ken geen enkel APK-bedrijf dat zijn licentie op het spel wil zetten door auto's structureel goed te keuren die afgekeurd zouden moeten worden.
Er worden dagelijks steekproefcontroles gedaan, en als je een paar keer onterecht een auto goedkeurt raak je je APK-bevoegdheid kwijt (naast nog een flinke boete).
Krijg je een steekproefcontrole, dan kunnen ze binnen 2 minuten al op de stoep staan (is verleden jaar met mijn auto gebeurd). De controleurs stonden hier al op het industrieterrein te wachten totdat ze een afmelding kregen.....
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Gebruikersavatar
Red Boll
Berichten: 253
Lid geworden op: 07 jun 2013 12:42

Re: APK-keuring voor motoren verplicht door EU?

Bericht door Red Boll » 03 jul 2013 23:12

Wanneer een (extra) bezoek aan een motordealer me kan behoeden voor een defect aan de motor met alle mogelijke gevolgen daarvan heb ik er geen probleem mee.
Boll to the bone | http://www.redboll.nl | "Born-again-rider"

Gebruikersavatar
Gerkenator
Berichten: 357
Lid geworden op: 10 okt 2011 18:16

Re: APK-keuring voor motoren verplicht door EU?

Bericht door Gerkenator » 06 jul 2013 12:58

SR-71 schreef:Ik denk dat dit niet goed is voor de handel, zolang alles nu in deze fase is (europa wel/ NL nog niet) zou je dan nu xenon kopen of andere dempers.
Met de APK heb ik niet zo veel problemen, mijn motor is in orde maar alles wat op en aan de motor is gesleuteld. Wat mag wel en wat niet.

Even een paar dingen wat op de motor zit wat niet origineel is.
- Hyperpro veren voor & 3d shock achter
- Reshimmen Hyperpro
- Zwart gaas voor radiateur & oliekoeler
- Aluminium gaas in alle kuipdelen & voorspatbord
- Puig donker kuipruitje
- Galfer Wave disk's
- Led achterlicht
- Led knipperlichten achter
- Smoke knipperlicht glas
- Xenon van Pilot dim EN grootlicht
- Travellock Cruise Control
- Bos Carbon Dempers
- Powercommander III
- Stalen rem/koppelingsleidingen in Carbon uitvoering

zaken die de motor veiligheid niet nadelig beïnvloeden zullen ze denk ik niet snel afkeuren.
maar xenon en powercommander en kleinere knipperlichten denk ik wel, denk dat de rest wel meevalt.

maar ik ben ook niet blij met apk
ik zie meer heil in een goede monteur die je ergens op aanspreekt mocht hij tijdens een kleine standaard controle iets bij je motor ontdekken. wat jij of ik misschien over het hoofd zien.
Als ik de grens passeer naar Belgie, stijgt het gemiddeld IQ per persoon in beide landen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Burrito
Site Admin
Berichten: 819
Lid geworden op: 11 aug 2009 16:19

Re: APK-keuring voor motoren verplicht door EU?

Bericht door Burrito » 06 jul 2013 14:05

op dit moment is Xenon aftermarket bij auto's niet toegestaan als de lampunits niet een bepaalde codering heeft, dat geld voor motorfietsen niet, dus ik zou niet weten waarom dat APK afkeur zou zijn, let wel, APK is een veiligheids test, niet een wettelijke test.
kleine knippers kan wellicht afkeur zijn als het niet genoeg licht geeft (zoals dat bij een auto ook is als het lampje te zwak is)
uitlaat zonder E merk zou afkeur kunnen zijn, net als te veel geluid (al weet ik niet of ze dat testen)

het hangt helemaal van de criterea af, maar de APK is er nog niet, de lidstaten moeten nog instemmen, en dat zie ik toch niet heel snel gebeuren.

Trouwens hebben ze het nu ook over APK voor aanhangers, daar ben ik dan weer minder blij mee.
2018 KTM Super Duke GT

Gebruikersavatar
Gerkenator
Berichten: 357
Lid geworden op: 10 okt 2011 18:16

Re: APK-keuring voor motoren verplicht door EU?

Bericht door Gerkenator » 06 jul 2013 14:26

bij auto's na een bepaalde leeftijd moet er wiswas installatie op zitten en hoogte verstelling en helder glas.
after market voor auto's waren er niet zoveel regels voor meen ik.
wat de criteria voor motoren is weet ik niet. als de bundel niet te hoog staat of verblindend werkt zie ik ook geen reden voor afkeur.
Als ik de grens passeer naar Belgie, stijgt het gemiddeld IQ per persoon in beide landen.
Afbeelding

BarryXX
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 mei 2010 22:22

Re: APK-keuring voor motoren verplicht door EU?

Bericht door BarryXX » 06 jul 2013 16:09

Xenon en wetgeving:

http://www.autoverlichting.eu/shop/wetg ... hting.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Wile E. Coyote
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 mar 2012 21:13

Re: APK-keuring voor motoren verplicht door EU?

Bericht door Wile E. Coyote » 06 jul 2013 23:26

Ik weet ook niet of geluid een afkeur zou kunnen zijn.
Bij een auto APK wordt alleen gekeken of de uitlaat gasdicht is over de gehele lengte.

Gebruikersavatar
Gerkenator
Berichten: 357
Lid geworden op: 10 okt 2011 18:16

Re: APK-keuring voor motoren verplicht door EU?

Bericht door Gerkenator » 07 jul 2013 20:20

iemand uit mijn straat heeft bekeuring van politie gekregen met zijn renault clio, te veel lawaai.
dus zal ook wel apk afkeur zijn, maar dat hoeft niet natuurlijk persee
Als ik de grens passeer naar Belgie, stijgt het gemiddeld IQ per persoon in beide landen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Burrito
Site Admin
Berichten: 819
Lid geworden op: 11 aug 2009 16:19

Re: APK-keuring voor motoren verplicht door EU?

Bericht door Burrito » 07 jul 2013 20:22

niet alles wat volgens de wet niet of wel mag is ook meteen APK afkeur of goedkeur...
2018 KTM Super Duke GT

Plaats reactie