Kilometerstand bijhouden verplicht voor garages?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Kilometerstand bijhouden verplicht voor garages?

Bericht door Frank Switser » 14 dec 2017 09:09

13 December 2017

De tellerstanden van motorfietsen worden op dit moment niet bijgehouden, maar Cora van Nieuwenhuizen, Minister van Infrastructuur en Waterstaat, heeft de Tweede Kamer laten weten hiermee te willen beginnen.
Alle door de RDW erkende bedrijven in Nederland zijn wettelijk verplicht om tellerstanden van personenauto’s en lichte bedrijfsauto’s (tot en met 3.500 kg) te registeren. De RDW beheert het register met tellerstanden en geeft op basis van die informatie een oordeel over de juistheid van een tellerstand. Door een tellerstand vaker te registreren, wordt de ruimte om te frauderen met de tellerstand kleiner. Daardoor wordt een betrouwbaarder oordeel afgegeven over de reeks geregistreerde tellerstanden.

De minister schrijft aan de Tweede Kamer: "Momenteel vindt er geen registratie van tellerstanden van motorfietsen plaats, terwijl volgens belangenorganisaties ook veel fraude met tellerstanden voorkomt bij deze voertuigen. Ik zal uitvoering geven aan de breed gedragen wens van belangenorganisaties om een registratie van tellerstanden van motorfietsen op te zetten. In dat kader zullen de door de RDW erkende bedrijven verplicht worden om tellerstanden van motorfietsen te registreren bij overschrijving en bij ROB-bezoeken (reparatie, onderhoud en bandenwissel, red.). De registratie van tellerstanden voor motorfietsen zal op enkele punten afwijken van de registratie van tellerstanden voor vierwielers. Door het ontbreken van de APK-plicht zijn er geen vaste momenten waarop motorfietsen verplicht een bezoek brengen aan een door de RDW erkend bedrijf en is het mogelijk dat van bepaalde motorfietsen geen enkele tellerstand zal worden geregistreerd. Het is immers mogelijk om reparaties en onderhoud te verrichten zonder betrokkenheid van een erkende garagehouder. Ondanks deze beperking zal de registratie naar verwachting niettemin een positieve bijdrage kunnen leveren aan tegengaan van fraude met tellerstanden, omdat er een mogelijkheid wordt gecreëerd voor de eigenaar van een motorvoertuig om aan te tonen dat de tellerstand van zijn of haar voertuig logisch is."

Meer informatie over het controleren van tellerstanden vind je hier.

Bron: http://www.mag-nl.org/cms/index.php?mac ... eturnid=15
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Gebruikersavatar
pjotr
Berichten: 49
Lid geworden op: 15 jun 2016 19:57

Re: Kilometerstand bijhouden verplicht voor garages?

Bericht door pjotr » 16 dec 2017 16:57

is een goed ding maar denk dat er heel veel motoren nooit bij een garage komen
net als de mijne die komt niet snel bij een garage te staan voor banden breng ik alleen de verg weg

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: Kilometerstand bijhouden verplicht voor garages?

Bericht door Frank Switser » 17 dec 2017 16:32

Klopt, veel komen nooit bij een bij de RDW aangesloten dealer.

En alleen velgen wegbrengen is een beetje zonde. Bij mij is het prijsverschil een tientje waarvoor de (de-)montage plaatsvindt, en daarbij wordt het rijwielgedeelte van de motor ook meteen nagekeken op de meest critische punten (balhoofdlagers, achtervorklagers, wiellagers, remmen en ketting).
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Gebruikersavatar
pjotr
Berichten: 49
Lid geworden op: 15 jun 2016 19:57

Re: Kilometerstand bijhouden verplicht voor garages?

Bericht door pjotr » 17 dec 2017 18:50

Frank Switser schreef:
17 dec 2017 16:32
Klopt, veel komen nooit bij een bij de RDW aangesloten dealer.

En alleen velgen wegbrengen is een beetje zonde. Bij mij is het prijsverschil een tientje waarvoor de (de-)montage plaatsvindt, en daarbij wordt het rijwielgedeelte van de motor ook meteen nagekeken op de meest critische punten (balhoofdlagers, achtervorklagers, wiellagers, remmen en ketting).

al die zaken controleer ik zelf wel heb nu de achterkant uit elkaar om de lagers te controleren en te smeren
alles ziet er goed uit en lijkt wel eens goed gesmeerd te zijn op 1 lager na die staat zowat droog en lijkt nog nooit los geweest te zijn beetje jammer als je dan van goed vertrouwen bent dat alles bij een bandenwissel word gecontroleerd

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: Kilometerstand bijhouden verplicht voor garages?

Bericht door Frank Switser » 18 dec 2017 10:04

Zoals je weet krijg ik vele honderden BB's bij mij in de zaak voor o.a. bandenwissels.
Ik ken die dingen behoorlijk goed, maar met wiellagers kan je je behoorlijk vergissen.
Ik heb een klant wel eens gemeld dat zijn wiellagers "wat minder" werden (een licht gerommel bij ronddraaien), maar slechts een maand later waren ze echt slecht....
Je wil ze ook niet meteen bij het minste verwisselen, dat is ook weer onnodige kosten, maar het is soms lastig inschatten.
Wiellagers zijn trouwens tegenwoordig allemaal gesloten, dus smeren is niet alleen niet nodig, maar ook niet eens mogelijk.
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Plaats reactie