Nieuwe rijbewijzen 2013

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2270
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Nieuwe rijbewijzen 2013

Bericht door Frank Switser » 19 okt 2012 11:06

Belangrijke zaken voor de nieuwe CBR-examens motorrijbewijs

Er gaat een hoop veranderen in het examentraject voor aspirant-motorrijders per 19 januari 2013. Dan gaat de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn. In plaats van twee zijn er dan vier examentrajecten. Het CBR zet alvast de belangrijkse veranderingen op een rij in de Reflector.

Het CBR heeft in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu een getrapt examensysteem ontwikkeld, dat voorkomt dat kandidaten driemaal hetzelfde examen moeten afleggen. Maar dat wel recht doet aan de uitgangspunten van de derde Europese richtlijn.

Leeftijdinstroom
Voor de nieuwe opzet is gekozen voor een geleidelijke leeftijdsinstroom. Dit betekent dat de eerste kandidaten voor de categorie A2 en A (aanvullend) pas ná januari 2015 te verwachten zijn. De nieuwe examens zijn ontwikkeld in nauwe samenwerking met een externe werkgroep met daarin vertegenwoordigers van Bovag, FAM, VRB, KNMV, OTCRij en de Politieacademie.

De nieuwe rijprocedure zal medio december beschikbaar zijn. “In de aanloop naar de nieuwe examenstructuur is het van belang dat opleiders ‘examens-oude-stijl’ het liefst zo ver mogelijk vóór 19 januari 2013 reserveren”, adviseert het CBR. “Dit om de risico’s die kunnen optreden door bijvoorbeeld uitstelexamens te vermijden. Want de wetgeving is onverbiddelijk: alle examens vanaf 19 januari 2013 gaan volgens het nieuwe regime.”

Rijbewijs A1
Kandidaten onder de 24 jaar kunnen opgaan voor het rijbewijs A1. Het examentraject is qua opzet, inhoud en normering gelijk aan de huidige opzet. Deze kandidaten leggen dus achtereenvolgens het theorieexamen A, het AVB- en het AVD-examen af.

A1-kandidaten mogen met 17 jaar beginnen met praktijklessen, mits ze een geldig rijbewijs B hebben of een theoriecertificaat A. Het theorieexamen mogen de A-kandidaten afleggen vanaf 17 jaar. Het certificaat dat de geslaagde kandidaten krijgen, heeft een geldigheidsduur van 18 maanden.

Rijbewijs A2
Motorrijders die tenminste twee jaar in het bezit zijn van rijbewijs A1 mogen opgaan voor het rijbewijs A2. De kandidaat legt hiervoor een ééndelig praktijkexamen in het verkeer af, waarin de examinator integraal de voertuigbediening en voertuigbeheersing toetst. Hiertoe voert de kandidaat tijdens de examenrit twee productieve bijzondere manoeuvres uit (uit een totaal van vier).

Na minimaal twee jaar rijbewijs A2 kan de motorrijder opgaan voor rijbewijs A (aanvullend). Dit betekent dat de kandidaten minimaal 22 jaar zijn. Ook tijdens dit eendelige praktijkexamen toetst de examinator de voertuigbediening en -beheersing integraal tijdens de praktijkrit.

Bijzondere manouvres
Met de verkeerservaring die zij op hebben kunnen doen met A1 en A2 is er sprake van gevorderde bestuurders. Daarom voeren deze kandidaten tijdens het eendelige praktijkexamen niet alleen twee van de vier beschikbare bijzondere manoeuvres uit in het verkeer, maar ook één van de drie varianten van zelfstandig route rijden.

Direct opgaan voor het rijbewijs A is mogelijk voor kandidaten van 24 jaar en ouder. Ook hier is het examentraject is qua opzet, inhoud en normering gelijk aan de huidige opzet. Deze kandidaten leggen achtereenvolgens een theorie-examen, een AVB- en een AVD-examen af.

AVB en AVD
En voor alle duidelijkheid: bij het AVD-examen is dus geen sprake van uitbreiding met zelfstandig uit te voeren bijzondere manoeuvres en zelfstandig route rijden. Hier wordt immers een volledig AVB-examen afgelegd voordat de kandidaat het AVD-examen doet.

In het praktijkexamen AVB voeren de kandidaten de bijzondere manoeuvres uit als min of meer op zichzelf staande opdrachten. Daarbij ligt vooral de nadruk op de technische uitvoering. “Zo’n reproductieve opdracht doet geen recht aan de wijze waarop iemand in het normale verkeer zelfstandig een passende bijzondere manoeuvre kiest en uitvoert. Vandaar de introductie van vier productieve (ofwel zelfstandige) bijzondere manoeuvres in de praktijkexamens”, meldt het CBR.

Manouvres
De volgende manoeuvres zijn geselecteerd:

•omkeeropdracht (halve draai)
•parkeeropdracht (lopend achteruit parkeren)
•wegrijden uit (parkeer)vak
•tapvoets rijden
Bediening en beheersing
Om het niveau van bediening en beheersing van de motorfiets te beoordelen tijdens zelfstandige verkeersdeelname van de kandidaten bij het praktijkexamen A (aanvullend), introduceert het CBR drie nieuwe methoden:

•het rijden naar een vooraf aan-gegeven bestemming (object/oriëntatiepunt);
•het rijden naar dan wel volgen van een opgegeven bestemming of route via de bewegwijzering;
•het rijden met behulp van een navigatiesysteem (facultatief).
Examinator
In alle gevallen duurt de opdracht minimaal 10 en maximaal 15 minuten. De keuze voor de variant van zelfstandig route rijden hoort de kandidaat tijdens het examen. De examinator zal vooraf wel vragen of er geschikte navigatieapparatuur op de motor aanwezig is en of de kandidaat ermee instemt deze te gebruiken tijdens het examen.

Tijdens het zelfstandig route rijden mag de kandidaat verdere aanwijzingen vragen tijdens het rijden. Als het nodig is, zal de examinator hiervoor stoppen.

Bijzondere manoeuvres in A2 en A (aanvullend)
Bij de uitvoering van de productieve bijzondere manoeuvres gelden de volgende uitgangspunten:

•deze komen alleen aan bod tijdens A2 en A-aanvullend AVD-examen;
•maximaal twee manoeuvres tijdens het examen;
•de examinator selecteert deze manoeuvres;
•de examinator bepaalt het moment van uitvoering;
•niet als bijzondere manoeuvre worden aangemerkt: hellingproef, voorbereidings- en controlehandelingen, op- en afstappen, en de ‘stop buiten het verkeer’ ‘parkeeropdracht’ en ‘wegrijden uit een (parkeer)vak gecombineerd uitvoeren is niet toegestaan.
•de ‘parkeeropdracht’ en ‘wegrijden uit een (parkeer)vak’ komen niet als opdracht bij aanvang of einde van het examen
•bij de uitvoering wordt geen gebruik gemaakt van pylonen.
•de kandidaat bij A2 en A (aanvullend) krijgt alle bijzondere manoeuvres tijdens het rijden

Bron: http://www.verkeerspro.nl/motornieuws/2 ... rijbewijs/" onclick="window.open(this.href);return false;
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Gebruikersavatar
LadyBird
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 sep 2012 15:08

Re: Nieuwe rijbewijzen 2013

Bericht door LadyBird » 19 okt 2012 15:10

Belachelijk! Dit kan me zó boos maken. Waar is dit nou weer goed voor? Die mongolen in de auto's zouden ze ook eens wat strenger aan moeten pakken! bahbahbah

Gebruikersavatar
SR-71
Berichten: 279
Lid geworden op: 25 mei 2011 15:27

Re: Nieuwe rijbewijzen 2013

Bericht door SR-71 » 19 okt 2012 16:29

Ik heb hier niet echt problemen mee, op een motor ben je toch kwetsbaarder. Maar ik begrijp je reactie wel hoor.

Het KW verhaal is wel een "lachertje" met de gedachte die erachter zit, of je nu met 130 km/pu een vangrail tegenkomt op een motor met 25kw of een motor met 112kw.
Maar ik denk dat als er iemand een rechtszaak aangaat waarom je wel in een auto met 500pk mag stappen op je 18e en niet op een motor met 100pk dat je wel eens gelijk kan krijgen. Maarja wie gaat dat doen.

Wat mij veel slimmer lijkt is iedereen die examen heeft gedaan na 12 maanden een VRO laten doen, je hebt dan rijervaring en denkt dat je alles wel weet tot je die VRO gedaan hebt. Die VRO moet dan NIET door het CBR gedaan worden maar door de echte VRO bedrijven en/of de ANWB.

Een mongool krijgt trouwens niet zo makkelijk een autorijbewijs als een motorrijder in 2013! (mits je een persoon uit Mongolië bedoelt)

Gebruikersavatar
Gerkenator
Berichten: 357
Lid geworden op: 10 okt 2011 18:16

Re: Nieuwe rijbewijzen 2013

Bericht door Gerkenator » 19 okt 2012 23:51

als ze het voor motorrijders moeilijker en dus ook duurder maken om rijbewijs te halen dan moeten ze het ook met auto rijbewijzen doen. doe dan ook een aantal cc's beperking of pk/kw beperking voor auto's met leeftijd van bestuurder of rijervaring. ( dus eerst maar een ford fiësta een jaartje en dan pas een porsche of vw-corrado aanschaffen )

meeste ongelukken met auto's en motoren is het toch in de meeste gevallen de autobestuurder die de fout in ging.

als ze het file probleem een beetje willen aanpakken in de drukke steden dan dienen ze juist motor rijden wat te promoten en ook leuk te houden, zo gaat niemand straks meer motor rijbewijs halen.

ik zie geregeld mensen bij ons op industrie terrein rijden op scooters die dan les krijgen, dat vind ik wel weer een goed ding.
maar dat zouden ze dus ook voor fietsers kunnen doen.
Als ik de grens passeer naar Belgie, stijgt het gemiddeld IQ per persoon in beide landen.
Afbeelding

Plaats reactie