De-linking van het Dual Combined Brake System (deel 2)

Plaats reactie
SR-71A
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 jun 2019 20:14

De-linking van het Dual Combined Brake System (deel 2)

Bericht door SR-71A » 08 jul 2019 20:59

De remwerking van de achterrem deed mij besluiten om deze dusdanig te modificeren zodat slechts 1 remleiding benodigd zou zijn. De rempomp opbrengst (debiet) werd n.l. ‘gelijkmatig’ verdeeld over twee remleidingen terwijl er onderling, sterk verschillende remzuiger oppervlakten moesten worden aangestuurd. Doel was het debiet naar rato te verdelen over de 3 remzuigers in de hoop een consistentere remwerking te verkrijgen.

Voor puristen onder ons en/of degene die een remklauw revisie in het vooruitzicht hebben, kan je deze truc ook op de twee voorste remklauwen los laten waardoor alle zes de remzuigers direct aangestuurd worden. Hiervoor dienen de remklauwen en -zuigers gedemonteerd te worden. In de middelste remzuiger boring dient dan rond het midden een gaatje geboord te worden met de juiste diepte en diameter exact ter hoogte van het kanaal tussen de eerste en derde remzuiger (zie foto).

Eén van de 2 remleiding toevoeren op de remklauw dient dan afgedopt te worden. Mijn voorkeur gaat uit naar de middelste remzuiger (master) omdat dan de aansturing van remzuiger 1 en 3 (slave) dezelfde kanaal lengte heeft en je het debiet kan beïnvloeden door de keuze van de diameter van het te boren kanaaltje (+ x,1mm dit luistert zeer nauw!).

Aan te bevelen is om de Nissin hoofdremcilinder (voor) te vervangen door een exemplaar met grotere zuiger diameter (5/8” ipv 1/2") vanwege het aansturen van zes remzuigers ipv 4 stuks. Achter hoeft dit niet omdat deze remklauw bij het DCBS ook al 3 remzuigers aanstuurt.

Randvoorwaarde is wel dat je de remklauw goed kan inspannen, werkt met een solide boorstandaard en de slingering van de boorkop minimaal is. Voor een ‘handige harry’ of bankwerker geen probleem.

En hoe werkt dat dan in de praktijk? De remwerking voor bleek zowaar toch iets verbeterd te zijn, echter waardevoller vond ik de remdruk die constanter en harder aanvoelde met een betere doseerbaarheid. Tevens bleek de remblokslijtage na verloop van tijd gelijkmatiger te tonen tov de JAWS modificatie set.
De achterrem functioneerde merkbaar beter en kon zelfs in bepaalde situaties aan het slippen gebracht worden.

Kortom ‘mission accomplished’.
Bijlagen
InkedP7030002_LI.jpg
Remklauw achter met xtr kanaal
InkedP7030002_LI.jpg (2.7 MiB) 4501 keer bekeken

mean-machine
Berichten: 196
Lid geworden op: 27 jan 2019 12:25

Re: De-linking van het Dual Combined Brake System (deel 2)

Bericht door mean-machine » 08 jul 2019 23:35

Als je het mij vraagt zou DBCS niet echt hebben gehoeven.
Het zit er nu eenmaal op, en om het dan met een de-link-actie te verwijderen is mij net een stap te ver.

Met mijn andere motor rem ik eigenlijk vrijwel alles met alleen mijn voorrem.
Pas als het straf remmen wordt komt mijn voet voor de achterrem in beweging.................... (houdt de motor meer stabiel)
Voetrem gebruik ik ook bij beheerst remmen in een (natte) bocht. Dat gaat eigenlijk vanzelf!
Goed beschouwd ben je dan zelf de DBCS...........................
Honda BB 2004 en Yamaha FZ750 1985

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: De-linking van het Dual Combined Brake System (deel 2)

Bericht door Frank Switser » 09 jul 2019 12:03

Het grappige is dat Honda het nu op de duurdere modellen (o.a. Fireblade) alweer anders doet.
Zelfs al pak je ALLEEN de voorrem, dan nog gaat het systeen eerst de achterrem bekrachtigen, en dan pas de voorrem. Dit om induiken van de voorvork te verminderen en de motor stabieler te houden.

Ikzelf heb mij iets dergelijks al aangewend, ik rem in principe merendeels met de voetrem totdat ik te hard moet remmen. Dan pas pak ik voor erbij..... De DCBS regelt dit prima, en ik heb mijn rechterhand vrij om al tijdens het remmen het gas open te draaien. Hierdoor trek ik de speling uit de ketting, en kan ik na de apex alweer zonder reactiekrachten op het gas gaan.
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Plaats reactie