Bandenkeuze voor de Blackbird

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Bandenkeuze voor de Blackbird

Bericht door Frank Switser » 10 sep 2010 17:24

Ik zal in dit topic in de startposting (die regelmatig aangepast en aangevuld zal worden) de bandenkeuze voor de Blackbird toelichten.

Banden voor onze motor zijn onder te verdelen in 2 hoofdgroepen, namelijk sportbanden en sport/toerbanden (ST-banden). De keuze voor welke groep je gaat is afhankelijk van een aantal factoren:

1. Gewenste grip
Zeer sportieve rijders zullen bij veel gasgeven tijdens het uitkomen van de bochten soms merken dat ST-banden aan de achterkant wat zullen gaan glijden. Bij stevig remmen bocht-in kan de voorkant wat gaan glijden. Veel ST-bandencombinaties hebben standaard al een wat sportievere voorband dan de achterband om dit laatste te voorkomen. Uitbreken van de voorkant is veel lastiger te corrigeren dan aan de achterkant. Ook een combi van een sport voorband en een ST-achterband wordt daarom veel verkocht.

2. Gewenste levensduur
Deze is meestal omgekeerd recht evenredig aan punt 1 (meer grip is minder levensduur). Gemiddeld zal een ST-band van een bepaald merk ongeveer 25 tot 50% meer levensduur halen dan de sportband van dat merk. Let op: daar zijn wel uitzonderingen op.

3. Prijs
Per kilometer zijn de ST-banden goedkoper dan de sportbanden.

4. Doorrijden bij slecht weer (nat, glad of koud)
In zijn algemeenheid doen ST-banden dat beter dan sportbanden.

5. Rijstijl
Ben je een agressieve rijder die snel optrekt, stevig de bochten door knalt, en niet bang is om hard te remmen, neem dan een sportband. Deze sturen over het algemeen ook nog eens lichter/sneller, waardoor bochtencombinaties vlotter te nemen zijn. Ben je een wat rustigere rijder, dan is een ST-band een prima keuze. Je kan met moderne ST-banden makkelijk de voetsteuntjes aan de grond rijden.

6. Voorkeur
Sommigen geven de voorkeur aan een stabiele of neutrale band, anderen aan een licht sturende band die iets de bocht invalt.

Bandenkeuze:
Ik zal hier de verschillende bandenkeuze voor de BB bespreken, en dan met name de meest verkochte modellen. Dit zal regelmatig aangepast worden zodra er nieuwe modellen of ervaringen zijn.


Sport/Toerbanden:

- Bridgestone BT056/BT057
Dit is een van de af-fabriekbanden waarmee de Blackbird geleverd is. Een keiharde en slijtvaste band die lang meegaat, maar matige grip levert. De voorband was erg gevoelig voor cupping.
Heb je deze banden er nog op, dan stel ik voor ze snel te vervangen. Waarschijnlijk is de band al verhard door veroudering en is hij nog slechter geworden dan hij toen al was. Single-Compound (SC).
Stuurt middelzwaar.

- Bridgestone BT020
Veel verkocht, en 10 jaar geleden een goede band. Een van de eerste banden met Multi-Compound (MC) achter.
Slecht in de regen, voorband wil snel cuppen. Nog slechts mondjesmaat leverbaar voor speciale modellen.
Stuurt wat zwaar.

- Bridgestone BT021
Ook veel verkocht, nu 4 jaar op de markt en uitlopend. Ook MC.
Matig in de regen, voorband cupt ook, levensduur (vooral voorband) is erg tegengevallen.
Stuurkarakter is neutraal.

- Bridgestone BT023
De laatste ST-band van Bridgestone, net in 2010 op de markt gekomen.
De eerste testresultaten zijn beter dan de BT021, maar nog steeds matige grip in de regen.
Stuurkarakter is neutraal.

- Continental Road Attack
Op elk gebied behalve prijs een middenklasser (iets goedkoper dan de concurrenten).
Nu nog slecht verkrijgbaar.
Stuurkarakter is neutraal, maar wel wat zwaar om te leggen.

- Continental Road Attack 2
Zeer goed sturende band op droog wegdek, in de regen een middenklasser. Ze slijten erg snel voor een ST-band.
Stuurkarakter is iets lichter dan gemiddeld, maar zeer stabiel.
De enige band (volgens de fabrikant) die je niet in hoeft te rijden na montage.

- Dunlop D220ST
Een tegenvallende band op elk gebied, eigenlijk gewoon bij wegblijven.
Hij is ook vrijwel niet meer leverbaar.

- Dunlop Roadsmart
Een absolute topper in dit segment, en mijn persoonlijke keuze voor de ST-banden op de BB!
Zeer goede stuureigenschappen en grip, ook in de regen (beste regenband vlak achter de Michelin Pilot Road 2).
Zeer stabiel en neutraal stuurkarakter, waarschuwt duidelijk door eerst voorzichtig een paar stapjes opzij te doen voordat hij uitbreekt. In de regen zijn powerslides prima controleerbaar.
Op sommige motoren is de slijtage wat hoger dan de meeste concurrenten, maar ik heb meerdere BB-rijders die zonder probleem 15.000km rijden.

- Metzeler Roadtec Z-6
Een neutrale band die wel wat zwaar instuurt. Wel een goed en neutraal stuurgedrag.
Slijtage is minder dan gemiddeld, maar de laatste mm gaat er wel snel af.......... Slijtage is lastig te beoordelen i.v.m. het ontbreken van groeven in het middenvlak.
Een goede middenklasser m.b.t. regenrijden.

- Metzeler Roadtec Z-6 Interact
De opvolger van de gewone Z-6, maar dan voorzien van een ander karkas dat meer rubber op de weg brengt bij meer hellingshoek. Geeft ook iets meer grip in de bocht dan de gewone Z-6. Een neutrale band die wat zwaar instuurt met een goed en neutraal stuurgedrag.
Slijtage is minder dan gemiddeld, maar de laatste mm gaat er wel snel af.......... Slijtage is lastig te beoordelen i.v.m. het ontbreken van groeven in het middenvlak.
Een goede middenklasser m.b.t. regenrijden.

- Metzeler Roadtec Z-8 Interact
Op de markt gekomen in 2010 als opvolger voor de Z-6 reeks. Doet eigenlijk alles iets beter dan de Z-6 Interact, maar valt in geen enkel opzicht erg op t.o.v. de concurrentie.
Wordt vervolgd!
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 69
Lid geworden op: 24 mei 2010 19:59

Re: Bandenkeuze voor de Blackbird

Bericht door Jeroen » 11 sep 2010 21:17

Ha! Good-old BT56. Ging ook prima hoor. Nooit in den natte bereden maar ze zaten onder mijn vorige BB.
Moet zeggen dat men aardig onder de indruk was van mijn rijkunsten die dag op circuit Lelystad.

Afbeelding

8-)

erik_moes
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mei 2010 21:01

Re: Bandenkeuze voor de Blackbird

Bericht door erik_moes » 14 nov 2010 19:33

ik heb ook de dunlop roadsmart eronder

ik heb de banden er nu 6500km op ongeveer achterband zit bijna geen profiel op en voor is ongeveer voor de helft versleten

voor de rest wel tevreden met de grip in natte en droge omstandigheden

mvrgr.erik

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: Bandenkeuze voor de Blackbird

Bericht door Frank Switser » 22 jan 2011 10:08

De nieuwe Michelin Pilot Road 3 is leverbaar. Ik krijg de eerste banden volgende week binnen.
Er zijn nog geen echte en onafhankelijke ervaringen bekend......
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Gebruikersavatar
Burrito
Site Admin
Berichten: 819
Lid geworden op: 11 aug 2009 16:19

Re: Bandenkeuze voor de Blackbird

Bericht door Burrito » 29 jan 2011 12:43

ik heb ook al enige tijd nu dunlop roadsmart... weet niet exact hoeveel km ik erop heb, maar ik denk zo rond de 15000 en ze zijn nog heel redelijk (al zal ik dit seizoen niet meer halen)

ben er erg tevreden over, de enige banden die echt duidelijk een verschil maakten voor mij (hiervoor Bridgestone bt16? gehad, metzeler m3, pirelli diablo)
2018 KTM Super Duke GT


Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: Bandenkeuze voor de Blackbird

Bericht door Frank Switser » 19 mei 2011 08:53

Uitslag bandentest Mei 2011 uit Das Motorrad:

Sport/toerbanden:
1. Dunlop Roadsmart (216 ptn)
2. Michelin Pilot Road 3 (213 ptn)
3. Continental Road Attack 2 (211 ptn)
3. Metzeler Roadtec Z8 Interact (211 ptn)

Sportbanden:
1. Bridgestone BT016PRO (262 ptn)
1. Pirelli Diablo Rosso II (262 ptn)
3. Dunlop Sportsmart (258 ptn)
3. Michelin Power Pure "D" (258 ptn)


Dus meerdere banden gelijk geïndigd. De verschillen tussen de topbanden zijn zeer klein.
Echter, de levensduur is dit jaar NIET meegenomen in de tests......
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Gebruikersavatar
BigJim
Berichten: 404
Lid geworden op: 01 apr 2010 23:01

Re: Bandenkeuze voor de Blackbird

Bericht door BigJim » 26 mei 2011 11:16

Frank Switser schreef:Uitslag bandentest Mei 2011 uit Das Motorrad:

Sport/toerbanden:
1. Dunlop Roadsmart (216 ptn)
2. Michelin Pilot Road 3 (213 ptn)
3. Continental Road Attack 2 (211 ptn)
3. Metzeler Roadtec Z8 Interact (211 ptn)

Sportbanden:
1. Bridgestone BT016PRO (262 ptn)
1. Pirelli Diablo Rosso II (262 ptn)
3. Dunlop Sportsmart (258 ptn)
3. Michelin Power Pure "D" (258 ptn)


Dus meerdere banden gelijk geïndigd. De verschillen tussen de topbanden zijn zeer klein.
Echter, de levensduur is dit jaar NIET meegenomen in de tests......

Blijf wel lekker bij de Roadsmarts......Binnenkort maar weer het voorbandje vervangen....

Gebruikersavatar
Burrito
Site Admin
Berichten: 819
Lid geworden op: 11 aug 2009 16:19

Re: Bandenkeuze voor de Blackbird

Bericht door Burrito » 25 jun 2011 15:53

ik heb nu SportSmart er onder... erg fijne banden ook, kan het aanbevelen... ben ook wel benieuwd hoe lang ik er mee kan rijden... ik richt mn pijlen op 10.000 als weet ik dat ik dat waarschijnlijk niet ga halen....
2018 KTM Super Duke GT

Gebruikersavatar
Medic-XX
Berichten: 635
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:28

Re: Bandenkeuze voor de Blackbird

Bericht door Medic-XX » 25 jun 2011 18:31

Burrito schreef:ik heb nu SportSmart er onder... erg fijne banden ook, kan het aanbevelen... ben ook wel benieuwd hoe lang ik er mee kan rijden... ik richt mn pijlen op 10.000 als weet ik dat ik dat waarschijnlijk niet ga halen....

Ik rijd er nu ook al weer een jaar mee en perfect hoor. Als deze op zijn misschien wel weer de zelfde soort. Misschien Michelin de 3 dan daar zijn ze in duitsland onder de CB1300 ook erg over te spreken.

Plaats reactie