op jacht naar koppelingslawaai

hessel

op jacht naar koppelingslawaai

Bericht door hessel » 24 apr 2012 23:45

hallo,

na veel googelen over koppelingslawaai vondt ik niets anders dan "doen ze allemaal,leef er maar mee"
nu ben ik toch bezig en heb besloten de boel toch ff los te halen voor mijn gemoedsrust.
mij koppeling rammelt wat als ie koud is en ruist ook een beetje.
als je de koppeling inknijpt is het weg.
oorzaak;
-speling op torsieveren buitenste koppelingsdrum (rammel)
-ruisen wordt veroorzaakt door het naaldlager van de buitenste drum volgens mij.
die heb ik besteld en komt er nieuw in dus.

de buitenste naaf (veren) gaat er terug in,
een probleem is het niet behalve het rammelen.
wel een bagger constructie gezien het feit dat er verschillende sterkte veren inzitten.
ik denk dat een nieuwe idd naar korte tijd ook weer gaat rammelen.
gezien dat ie dik 550 € kost zou ik er nog eerder een huis van barnett of ebc nemen mischien maar dat lijkt mij wat onnodig nu.

Afbeelding

Afbeelding

alles ziet er verder nog fris en fruitig uit,geen slijtage op tandwielen en loopvlakken waarneembaar eigenlijk.
hij heeft natuurlijk ook nog niet veel gelopen (33k)

Afbeelding

mijn "inner clutch holder tool" die ik gauw ff in elkaar gescheten heb om de centrale moer los te krijgen (en belangrijker nog ook weer vast straks)

een groet,

hessel
Laatst gewijzigd door hessel op 25 apr 2012 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Frank Switser
Site Owner

Re: op jacht naar koppelingslawaai

Bericht door Frank Switser » 25 apr 2012 10:35

Mooi werk! (ook die tool)
Ziet er inderdaad nog als nieuw uit (op afstand).

M.b.t. de verschillende sterkte veren: volgens Honda is dat expres gedaan om de werking te verbeteren...... Ze hebben het in elk geval allemaal.
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Ranjoles

Bericht door Ranjoles » 25 apr 2012 12:15

Kijk... dit vind ik nou mooi om te zien.
Ik ben benieuwd wat je er uit krijgt als rammel

hessel

Bericht door hessel » 25 apr 2012 21:48

het rammelen komt doordat de korte veertjes iets speling hebben in hun houder.
ik neem aan dat dat bij een nieuwe drum niet het geval is en veroorzaakt wordt door zwakker worden van de veertjes.
de rammel ben ik dus niet kwijt omdat de drum zo weer terug gaat.
mijn gemoedsrust is er wel bij gebaard. :)
ik moet de kosten een beetje in de peiling houden (het wordt al een gouden ding) en dus vervang ik voor nu alleen het naaldlager. (kost ook weer 40 nog wat/ex)
ik heb hier 3 hondas (ook nog een accord sedan 2005) en weet onderhand wel dat mijnheer honda met een vork schrijft als het op onderdelen aankomt.

ik wil eerst gewoon rijden met het ding en dan aankomende winter de boel optisch opknappen (lees spuiten)
als er shit met het blok mocht blijken gedurende de zomer kan ik dat dan van de winter ook goed aanpakken want het blok gaat er dan toch onderuit.
wat de koppelingdrum aangaat,ik heb nog een boeren fix bedacht waarmee ik dan ook wil experimenteren.
het idee is om een gebruikte outer-clutch drum van fleebay te scoren en daarvan de veren te verwijderen en de plaat waarin de veren zitten (zie foto) rondom vast te lassen (tig of lomper mig/mag) aan het tandwiel.
eventueel kan ik de plaat ook vastbouten aan het tandwiel (gaatje boren/draad tappen en geharde boutjes met verzonken kop erin, 8x of zo)
wat maar het stevigst is (al het vermogen komt erop te staan)
dan de boel op 0 balanceren (de drum dus) en voila rammel weg (en die vieze verentroep ook :))
je hebt dan gewoon de normale torsiecompensatie (lees;enkel rubbers in het achterwiel) en de koppeling zal ook iets bruusker aangrijpen dus.
maar je rammel is gegarandeerd weg.

ik geloof dat japanners en speciaal honda hele goede motoren bouwt echter altijd wel met een paar makkes.
bij de BB zijn dat de koppeling,de spanningsregelaar (wordt te heet) en de naks.
voor de spanningsregelaar heb ik een permanente fix waardoor hij nooit meer zo heet wordt dat ie opfakkelt ( meer als 75/80 graden is het in 1 klap gebeurt met de componentjes in het ding)
ik heb voorheen een paar jaar een vfr750 als 2e toerbrommer gehad en die zijn ook berucht om hun regelaars.
met wat meten ben ik erachter gekomen dat de temp van de regelaar bij een kwartier stadsverkeer op een hete dag opliep tot in de buurt van de 80 graden.
niet aan te pakken dus.
het punt is dat de electronica in de regelaar gewoon opbrand als je in de buurt van dat soort temps komt.
daarom hebben ze er later ook koelribben op gezet (niet voldoende)
ik heb bij de vfr de regelaar verplaatst onder de buddy op een passief koelblok van 15 bij 10cm die ik boven het achterwiel heb gemonteerd.
regelaar erop met cpu pasta ertussen en de temp bij hetzelfde zomerse stadsritje was met 40!!!!!! graden gedaald.
de hele laderij heeft voor mij nooit meer problemen opgeleverd.

Afbeelding

gat gemaakt in de originele undertray en het koelblok van onderr vast aan de tray (netjes afkitten voor regenwater )

Afbeelding

onderzijde boven het wiel wat door het draaien ook zorgt voor koelling.

Afbeelding

dit was dus een 1990 vfr maar en soortgelijke aanpassing ga ik ook bij de blackbird aanbrengen om dat gezeik met laden te tackelen.
het kost weinig,de koeler had ik bij conrad weg voor 6 eurie of zo,het is alleen wat werk maar das de hobby moet je maar denken.
ik had overigens voor de zekerheid een digitale voltmeter (kleintje) op het dashboard gebouwd (geschakelde 12volt) om onder het rijden toch de poolspanning te kunnen zien.
een beetje extra zekerheid en wederom voor weinig. (metertjes kosten een paar eurie op fleebay en werken super)
voor de BB heb ik ook 1 besteld die nog onderweg is.
de regelaar mod komt van de winter wel.

hessel

Frank Switser
Site Owner

Bericht door Frank Switser » 26 apr 2012 09:57

Pas op met aanpassingen aan de koppeling. Het vermogen van de BB is meer dan voldoende om je achterwiel te laten uitbreken........

M.b.t. de koeling zoals jij het beschrijft: denk er even om dat de BB in standaarduitvoering te slap is geveerd. Ik heb de vering meerdere malen helemaal tot het eindpunt doen doorslaan toen ik nog standaard reed. Je hebt dan zeer waarschijnlijk onvoldoende ruimte over voor die koelribben....... Mijn hugger raakte in elk geval de undertray.

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

hessel

Bericht door hessel » 26 apr 2012 20:48

ok daar heb je een punt.

ik heb nog niet voldoende gereden met het ding om over de vering te kunnen oordelen en helemaal niet met duo passagier/bagage.
wat is de algemene klacht? doorzakkende veren voor en achter?
wat is de goedkoopste fix hiervoor eventueel?

Gerkenator

Bericht door Gerkenator » 26 apr 2012 21:24

schokbreker vastlassen haha.

ik heb trouwens diverse honda's gezien die er een goedkope fan van de conrad op bevestigen zodat de spanningsregelaar nooit te heet word, 12V erop en klaar.

of het echt zo makkelijk is weet ik niet, ik heb tot nu toe nog geen problemen met die van mij.

een kennis van mij heeft een x11 en die dingen gaan veel minder snel stuk dan van een bb zei hij, zal met de rijwind te maken hebben, bij een bb zitten ze achter de kuip.
Als ik de grens passeer naar Belgie, stijgt het gemiddeld IQ per persoon in beide landen.
Afbeelding

Frank Switser
Site Owner

Bericht door Frank Switser » 26 apr 2012 21:26

Een setje Hyperpro veren is niet de goedkoopste keuze (230 Euro ex. montage), maar wel algemeen aanvaard als de beste keuze voor dit geld.

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

hessel

Bericht door hessel » 30 apr 2012 20:29

klein updeetje dan maar voor wie het interesseert.

ik heb vanmorgen de BB weer in elkaar gezet.
hij loopt weer en vergeleken met hoe het was loopt ie mechanisch erg stil nu :)
ik heb een rondje gereden ff zonder kuip met enkel tank en zitje en het is een een verademing.

wat ben ik nu kwijt qua herrie?
-het geratel van de nokkenasketting (die hoor je niet meer)
-het slepende/schurende geluid van de koppeling bij koude motor.
wat is nog over?
-het eenmalig rammeltje van de koppelingsveren als je gas geeft met de koppeling los.
nieuwe drum zou hier helpen maar mij boeit het niet want ik weet waardoor het komt en stuk gaat het niet.

voor hen die de koppeling uit elkaar willen halen 2 aandachtspuntjes;
-denk erom dat de buitenste gevoerde plaat niet in dezelfde groef valt als de rest (staat in wp boek)
-denk erom dat je de stalen platen met de scherpe rand naar je toe monteerd (ze zijn gestanst namelijk)
andersom heb je kans dat ze gaan vreten op je drum als je de koppeling op laat komen.
ze zaten ook keurig met de scherpe rand naar me toe erin,wel dom dat ze dat niet in het wp boek zetten

een vraagje nog, wat is het dimlicht bij een BB ?
boven of onder in de koplamp? ik weet nie meer welke stekker nu boven en onder zat.
wat is het normale toerental voor warmdraaien bij een injectie BB?
mijne draaide dik 3000 toeren als ik hem koud starte,
ik heb hem teruggedraaid (armpje op het was element) naar dik 2000 maar wil eigenlijk nog verder terug naar zo n 1800 of zo?
wat is normaal? aan de mijne was nog nooit gedraaid,de verf zat nog op de moertjes van mijnheer honda dat je er met je poten af moet blijven verf dus :lol:

hessel

ps; @ frank; wat ik zo lees heb jij een zaak ergens? heb je vaste openingstijden of gaat het via afspraak?

Burrito
Site Admin

Bericht door Burrito » 30 apr 2012 20:53

je dimlicht is de bovenste... makkelijk te onthouden omdat het de kleinste spiegel is van de 2
2018 KTM Super Duke GT

Plaats reactie