het rammelen komt doordat de korte veertjes iets speling hebben in hun houder.
ik neem aan dat dat bij een nieuwe drum niet het geval is en veroorzaakt wordt door zwakker worden van de veertjes.
de rammel ben ik dus niet kwijt omdat de drum zo weer terug gaat.
mijn gemoedsrust is er wel bij gebaard.

ik moet de kosten een beetje in de peiling houden (het wordt al een gouden ding) en dus vervang ik voor nu alleen het naaldlager. (kost ook weer 40 nog wat/ex)
ik heb hier 3 hondas (ook nog een accord sedan 2005) en weet onderhand wel dat mijnheer honda met een vork schrijft als het op onderdelen aankomt.
ik wil eerst gewoon rijden met het ding en dan aankomende winter de boel optisch opknappen (lees spuiten)
als er shit met het blok mocht blijken gedurende de zomer kan ik dat dan van de winter ook goed aanpakken want het blok gaat er dan toch onderuit.
wat de koppelingdrum aangaat,ik heb nog een boeren fix bedacht waarmee ik dan ook wil experimenteren.
het idee is om een gebruikte outer-clutch drum van fleebay te scoren en daarvan de veren te verwijderen en de plaat waarin de veren zitten (zie foto) rondom vast te lassen (tig of lomper mig/mag) aan het tandwiel.
eventueel kan ik de plaat ook vastbouten aan het tandwiel (gaatje boren/draad tappen en geharde boutjes met verzonken kop erin, 8x of zo)
wat maar het stevigst is (al het vermogen komt erop te staan)
dan de boel op 0 balanceren (de drum dus) en voila rammel weg (en die vieze verentroep ook

)
je hebt dan gewoon de normale torsiecompensatie (lees;enkel rubbers in het achterwiel) en de koppeling zal ook iets bruusker aangrijpen dus.
maar je rammel is gegarandeerd weg.
ik geloof dat japanners en speciaal honda hele goede motoren bouwt echter altijd wel met een paar makkes.
bij de BB zijn dat de koppeling,de spanningsregelaar (wordt te heet) en de naks.
voor de spanningsregelaar heb ik een permanente fix waardoor hij nooit meer zo heet wordt dat ie opfakkelt ( meer als 75/80 graden is het in 1 klap gebeurt met de componentjes in het ding)
ik heb voorheen een paar jaar een vfr750 als 2e toerbrommer gehad en die zijn ook berucht om hun regelaars.
met wat meten ben ik erachter gekomen dat de temp van de regelaar bij een kwartier stadsverkeer op een hete dag opliep tot in de buurt van de 80 graden.
niet aan te pakken dus.
het punt is dat de electronica in de regelaar gewoon opbrand als je in de buurt van dat soort temps komt.
daarom hebben ze er later ook koelribben op gezet (niet voldoende)
ik heb bij de vfr de regelaar verplaatst onder de buddy op een passief koelblok van 15 bij 10cm die ik boven het achterwiel heb gemonteerd.
regelaar erop met cpu pasta ertussen en de temp bij hetzelfde zomerse stadsritje was met 40!!!!!! graden gedaald.
de hele laderij heeft voor mij nooit meer problemen opgeleverd.
gat gemaakt in de originele undertray en het koelblok van onderr vast aan de tray (netjes afkitten voor regenwater )
onderzijde boven het wiel wat door het draaien ook zorgt voor koelling.
dit was dus een 1990 vfr maar en soortgelijke aanpassing ga ik ook bij de blackbird aanbrengen om dat gezeik met laden te tackelen.
het kost weinig,de koeler had ik bij conrad weg voor 6 eurie of zo,het is alleen wat werk maar das de hobby moet je maar denken.
ik had overigens voor de zekerheid een digitale voltmeter (kleintje) op het dashboard gebouwd (geschakelde 12volt) om onder het rijden toch de poolspanning te kunnen zien.
een beetje extra zekerheid en wederom voor weinig. (metertjes kosten een paar eurie op fleebay en werken super)
voor de BB heb ik ook 1 besteld die nog onderweg is.
de regelaar mod komt van de winter wel.
hessel