De-linking van het Dual Combined Brake System (deel 1)

Plaats reactie
SR-71A

De-linking van het Dual Combined Brake System (deel 1)

Bericht door SR-71A » 08 jul 2019 20:51

Jaren geleden heb ik op een Blackbird een de-linking van het remsysteem uitgevoerd en kon dit onderwerp niet zo snel terugvinden op dit forum. En mogelijk zijn daar meer BB owners geïnteresseerd in.

DCBS is werkzaam op diverse Honda modellen en werkt op zichzelf voortreffelijk. Alleen zijn er diverse verkeer situaties denkbaar waar het praktisch nut minder is, zoals bij een bocht met (te) veel grind, straatje keren of een krappe(re) haarspeldbocht bij het dalen. Bij bediening van alleen de achterrem veert de voorvork in, omdat er ook 2 (kleine) remzuigers aan de voorzijde aangestuurd worden. Maar ook bij de (zeer sportieve) situatie waar er met alleen de voorrem voluit geremd èn teruggeschakeld wordt, kan het achterwiel eerder gaan stuiteren.

Vervanging van de originele remleidingen door een stalen leiding set is een prijzig verhaal. Ook het ontluchten kan soms lastig zijn indien er zich ergen luchtbelletjes vormen. Met het bovenstaande in gedachte was dit destijds voor mij een overweging om een de-linking set aan te schaffen bij een firma Jaws in de UK. De set bevatte 4 HEL stalen remleidingen en een aluminium bracket ter vervanging van de 2e master remcilinder aan de linker voorzijde. De set werd met een beknopte handleiding geleverd

Het demonteren van het DCBS is een secuur werkje en je dient daarbij goed op te passen voor het morsen van restanten remvloeistof op je lak. Opvallend is, uit hoeveel componenten dit systeem bestaat en wat het allemaal nog weegt.
Installatie van deze modificatie set is voor iemand met twee rechter handen goed te doen. De middelste remzuigers aan de voorzijde blijven in de remklauw zitten maar hebben verder geen functie meer.
In de praktijk valt op dat de remwerking aan de voorzijde niet (merkbaar) ingeboet heeft. De remwerking (response) aan de achterzijde is ondanks directe aansturing van alle drie remzuigers ‘gelijktijdig’, niet indrukwekkend. De reden hiervan wordt toegelicht in deel 2.

Desalniettemin werkt het naar behoren en kan ik deze modificatie aanbevelen.
Bijlagen
Remklauw (a)
Remklauw (a)
P4010015.JPG (78.53 KiB) 9696 keer bekeken
Achterrempomp
Achterrempomp
P4010003.JPG (48.54 KiB) 9696 keer bekeken
Aluminium bracket links voor
Aluminium bracket links voor
P4010012.JPG (77.4 KiB) 9697 keer bekeken

Frank Switser
Site Owner

Re: De-linking van het Dual Combined Brake System (deel 1)

Bericht door Frank Switser » 09 jul 2019 11:57

Zoals jullie weten ben ik een groot voorstander van het DCBS.
In bijna alle gevallen zijn problemen met het remsysteem te herleiden aan slecht onderhoud, verversen van de remvloeistof wordt niet juist gedaan.
Ik heb zelfs al een aantal gede-linkte Blackbirds weer opnieuw van het DCBS-systeem voorzien (en naar tevredenheid).

Echter, in enkele gevallen is delinken wel degelijk een voordeel (zoals bij circuitgebruik).
Er is ook een delink mogelijk waarbij wel alle remzuigers gebruikt gaan worden, maar die is duurder/meer werk.
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Plaats reactie