Synchroniseren op injectie?

Frank Switser
Site Owner

Re: Synchroniseren op injectie?

Bericht door Frank Switser » 04 jan 2020 08:58

Harry95 schreef: 03 jan 2020 17:29 Heb dit topic met veel interesse meegelezen, met slechts nieuws als resultaat ik zit very buiten de marge van 10-20%

Wat kan mogelijk her probleem zijn? of wat is het meest voor de hand liggend?
Ver buiten de marge met 1 of met 2 cilinders?
Zijn het 2 cilinders, dan kan het de bobine zijn.
Is het 1 cilinder, dan is de eerste verdachte een bougie of bougiekabel.
Dan vervolgens synchronisatie, een deels verstopte of defecte injector.
Tot slot zie ik steeds meer defecte Fuel pressure Sensors (komt door ethanol-houdende benzine). Ruik aan je motorolie (via de vuldop). Ruik je benzine, dan is zeer waarschijnlijk de FPS defect en moet deze vervangen worden.
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

mean-machine

Bericht door mean-machine » 04 jan 2020 09:48

Goed advies!

Zoals ik schreef is het alleen cil.4 die achterblijft. Cil's 1-2-3 blijven steeds dicht bij elkaar.
Er zit pas net nieuwe motorolie in. Dus die zal nu nog niet ruiken. (*)
Wat ik eerst ga doen is check bougies. Als ze er netjes uitzien dan verwisselen van positie.
Effe zien of 'probleem' dan mee verhuist.

Als het idd de FPS zal blijken te zijn dan spreek je over pressure-regulator met part.nr: 16740MATE21 (?)
(maar ook 16740MATE22) Hoe ga ik ZEKER weten dat deze defect zal zijn?

(*) Oude motorolie heb ik in een paar oude wasmiddelflessen (met andere oude olie) gestopt voor de milieustraat.
Jammer dat niet in 1 fles is gegooid. Had ik nog kunnen ruiken.
Honda BB 2004 en Yamaha FZ750 1985

Frank Switser
Site Owner

Bericht door Frank Switser » 05 jan 2020 15:15

Bij een defecte FPS verwacht ik problemen op meerdere cilinders, maar in theorie kan het er ook 1 zijn.
Hij is eigenlijk niet te testen, brandstof in de olie is een vrij sterke anwijzing (maar nog geen bewijs).
Er zijn voor verschillende bouwjaren afwijkende nummers voor de FPS.
Hij zit op het einde van de gemeenschappelijke brandstofrail gemonteerd.

Begin met bougie en bougiekabel te verwisselen.
Klepspeling was ook OK? Dit kan ook flinke temperatuurverschillen opleveren.

Ik had laatst een Yamaha waarvan op 1 cilinder de inlatklepspeling nog maar 0,09mm was terwijl het minimum 0,20mm moet zijn. Die liep ook onregelmatig, en had ook temperatuurverschil.

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

mean-machine

Bericht door mean-machine » 06 jan 2020 00:25

Het is niet eens dat IK vind dat ie onregelmatig loopt. Het is meer dat ik deze opmerking kreeg.
En dan nu bij temp.meten blijkt er temp.verschil te zijn???
Eerste check wordt check luchtfilter, dat is afblazen of een nieuwe.
Daarna bougie(s)-check en vervolgens bougies en kabel(s) van positie te wisselen. Kijken of dat wat brengt.
Verder natuurlijk ook synchroniseren. Alles ligt dan toch open.

Als dit geen nieuwe inzichten geeft, dan doe ik voorlopig verder niets meer.
Dan kom ik komend voorjaar wel een keer langs de zaak om eea te beoordelen. (zonder onderkuip)
Voor mijn gevoel loopt ie niet slecht en ook niet (echt) onregelmatig.

Volgende vraag/ redenering. Ik probeer een beetje te begrijpen hoe eea werkt?
Die FPS omschrijf je als fuel pressure sensor. Wat is het en wat doet ie? Een 'sensor'(?)........ Ik zie nergens een draadje?
Als het alleen een sensor is, dan moet er bijv. een draadje weglopen om signaal uit te sturen om 'iets' te gaan doen.
Officiële benaming is 'pressure regulator'. Als ik het ding bekijk, dan denk ik aan (drukregelaar) overstort-klep?
In de fuel-rail is een bepaalde druk nodig voor de injectors. Mbv vacuum op de 2e aansluiting zorgt deze klep dan voor de benodigde 'voordruk' in de rail? De overtollige brandstof wordt via een bypass afgevoerd.

Als deze klep dan niet helemaal goed (meer) werkt, kan het zijn dat de druk in de rail (in mijn geval) minimaal is, net nog goed genoeg voor cil. 1-2-3 maar dat bij cil.4 minimaal brandstof wordt aangevoerd. Dus cil.4 doet net iets minder mee en wordt derhalve minder heet/ warm.
Laatst gewijzigd door mean-machine op 06 jan 2020 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Natashavdb65

Bericht door Natashavdb65 » 06 jan 2020 07:06

Thanks Mean Machine! Ik ga dit direct uitproberen. Klinkt meer dan logisch en niet al te moeilijk om zelf te doen!

Frank Switser
Site Owner

Bericht door Frank Switser » 06 jan 2020 14:12

Klopt helemaal, niets aan toe te voegen.

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

mean-machine

Bericht door mean-machine » 10 jan 2020 23:14

Frank, nog bedankt voor goed advies!

1. De orig. Honda-bougiesleutel (89216-MAT-000) heb ik inmiddels besteld.
De bougies zullen dan wel beter te (de-)monteren zijn. Hoop ik!
Nr.1 is er nu uit. (prop papier in het kanaal) Voor nr.2-3-4 wacht ik nog effe om deze sleutel te gaan gebruiken.

2. De bougie die ik inmiddels al wel los had (mbv kniestukken en verloopstukken) lag nog los onderin de schacht.
Jouw idee met een magneet bougie 'pakken' was prima! Ooit eens een magneet-setje *) gekocht bij de Lidl.
Werkte perfect en daarom bij 1e poging had ik de bougie al te pakken. Door het lampje 'zie' je wat je doet!
O ja, ik heb wel luchtinlaat-kanaal verwijderd om er recht boven te kunnen komen

*) 1x antenne met spiegeltje en 1x antenne met magneet met daarin in midden een LED-lampje. TOP!! :D

Frank Switser
Site Owner

Bericht door Frank Switser » 11 jan 2020 09:41

Bougies wisselen bij de BB is best lastig, je hebt weinig ruimte en er zit van alles in de weg.
Maar met het juiste gereedschap gaat het wel.

En die truc met die magneet heb ik ook wel eens moeten gebruiken. Ik heb er alleen geen lampje of spiegeltje bij.

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

mean-machine

Bericht door mean-machine » 16 jan 2020 20:32

Vandaag de Honda bougie-sleutel ontvangen.
Heb er ook gelijk een rubber montage-slang bij besteld speciaal voor indraaien van bougies. Beide is TOPPIE!!
Maar mss is dat voor deze Honda met de zo diep weggestopte bougies ook wel nodig?
Vorige week met veel 'kunst-en-vliegwerk' 1 bougie van cil.1 kunnen verwijderen.
De andere 3 had ik vandaag in een paar tellen los en ook net zo snel weer ingedraaid.

Soms moet je gewoon de goede spullen hebben!!

Frank Switser
Site Owner

Bericht door Frank Switser » 17 jan 2020 09:24

Ik denk dat iedereen daar na verloop van tijd wel achterkomt.
Vooral bij Japanse motoren kom je regelmatig lastig bij de bougies. Dan is de BB toch zeker niet de lastigste.

Gisteren nog een R6 waarbij we al bijna 40 minuten aan het sleutelen waren voordat we bij de bougies konden komen.
Ik denk dat ik ongeveer 12 slangen en kabels moest demonteren/losmaken voordat ik daar was.
Er zit zelfs een brandstofslang op het luchtfilterhuis!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Plaats reactie