Rare dingen gezien vandaag
Rare dingen gezien vandaag
Vandaag nog eens de BB (1997 - carbs) van stal gehaald. Na een rit van ongeveer 40 km even gestopt bij de zoon thuis. Wou na 10 minuten vertrekken doch kreeg de BB niet gestart. Het viel wel op dat de koplamp niet op volle sterkte scheen. Alles uitgeschakeld, booster eraan en vrom, de BB start zoals het moet. Ik rij terug huiswaarts en merk dat zowel de toerenteller als snelheidsmeter beginnen te dansen. Plots vallen ze beiden uit. Ik doe de koplamp uit en beide meters springen weer aan. Ik probeer even een knipperlicht aan te zetten en merk dat beide tellers terug op nul vallen. Geen nood dus. Koplamp uit en geen pinkers meer gebruiken. Na een 30-tal kilometer valt de toerenteller op nul. Nog vijf kilometer verder valt ook de snelheidsmeter op nul. Ik begin stilaan te zweten. Aan de laatste rode lichten moet ik vertragen en merk ik dat de motor gaat uitvallen. Door terug te ontkoppelen kan ik de motor terug aan krijgen. Nog 1 kilometer te gaan. En ja, op 25 meter van de garagepoort geeft de BB de geest. Geen elektriciteit meer. De BB hangt nu aan de oplader doch na een halfuurtje nog steeds geen leven in de brouwerij...
Ik ben niet technisch onderlegd en vraag daarom wie er een idee heeft wat er aan de hand is. Batterij kapot? Alternator om zeep? Laat maar iets horen en bedank bij voorbaat voor de input.
Ik ben niet technisch onderlegd en vraag daarom wie er een idee heeft wat er aan de hand is. Batterij kapot? Alternator om zeep? Laat maar iets horen en bedank bij voorbaat voor de input.
Ride free from ET
- Frank Switser
- Site Owner
Re: Rare dingen gezien vandaag
Voor 90% zeker de spanningsregelaar. Zeker bij de carburatiemodellen.
Je omschrijft tamelijk precies de symptomen.
Als je een Voltmeter hebt mag je mij bellen, het is vrij simpel te meten.
Ik heb ze trouwens op voorraad.......
Ik neem aan dat je weet hoe je mij kan bereiken?
Iets minder vaak zie ik de dynamo of de stekkerverbinding tussen dynamo en spanningsregelaar.
Je omschrijft tamelijk precies de symptomen.
Als je een Voltmeter hebt mag je mij bellen, het is vrij simpel te meten.
Ik heb ze trouwens op voorraad.......
Ik neem aan dat je weet hoe je mij kan bereiken?
Iets minder vaak zie ik de dynamo of de stekkerverbinding tussen dynamo en spanningsregelaar.
Ik heb wel gemerkt dat de batterij compleet dood is. Kan die ook niet meer opladen. Ik heb net een nieuwe batterij geplaatst en de BB komt weer tot leven. Is dit een oplossing of moet ik nu nog zaken gaan vervangen? Spanningsregelaar vervangen? Waar kan ik die spanningsregelaar ergens vinden. Ik zeg er wel bij, gans mijn leven reeds zonder problemen gereden waardoor ik technisch zeer ongeschoold ben...
Ik weet je inderdaad wel te vinden.
Ik weet je inderdaad wel te vinden.
Ride free from ET
Goed nieuws, kan het zijn dat ik die spanningsregelaar heb zien zitten onder het linkerzijpaneel? Gewoon losschroeven, uitpluggen, nieuw exemplaar er in en klaar is Kees???
Ride free from ET
- Frank Switser
- Site Owner
Afhankelijk van welk model/bouwjaar BB (jij hebt de 1997, dus carb-model) zit deze of links (dus bij jou), ofwel rechts onder het kontje.
En ja, ze zijn stekkerklaar. Gewoon losklikken, 2 boutjes losmaken, en in omgekeerde volgorde weer vastzetten.
Ik heb (goedkopere) vervangings-spanningsregelaars op voorraad.
Jij hebt de RR58 nodig.
En ja, ze zijn stekkerklaar. Gewoon losklikken, 2 boutjes losmaken, en in omgekeerde volgorde weer vastzetten.
Ik heb (goedkopere) vervangings-spanningsregelaars op voorraad.
Jij hebt de RR58 nodig.
Dus als ik het goed begrijp, ik heb er nu een vol geladen batterij inzitten. Op het eerste zicht start en draait de BB normaal. Doch indien de SR inderdaad om zeep is, ga ik die batterij ook om zeep helpen?
Btw, wat kost een RR58?
Btw, wat kost een RR58?
Ride free from ET
- Frank Switser
- Site Owner
Als de SR om zeep is zijn er 2 mogelijkheden:
- ofwel hij laadt te weinig. Dan loopt je accu leeg, en start hij straks niet meer. Zolang deze niet veel te leeg getrokken wordt kan je hem gewoon weer opladen en gebeurt er verder niets. Dit komt het vaakst voor.
- ofwel hij laadt te veel. In dat geval zal je de accu slopen. Afhankelijk van de hoogte van de laadspanning kan dat heel snel of langzaam gebeuren. Meten is weten..... Zet er dus een voltmeter op. Wel meten bij WARME spanningsregelaar, vaak klappen ze pas in zodra ze warm worden.
In de praktijk blijkt dat de driehoek van dynamo, spanningsregelaar en accu elkaar om zeep kunnen helpen.
Ik heb op mijn eigen motor eens alle 3 wel 2 keer achter elkaar moeten vervangen.....
RR58: https://www.afsmotorparts.nl/index.php? ... uct_id=610
- ofwel hij laadt te weinig. Dan loopt je accu leeg, en start hij straks niet meer. Zolang deze niet veel te leeg getrokken wordt kan je hem gewoon weer opladen en gebeurt er verder niets. Dit komt het vaakst voor.
- ofwel hij laadt te veel. In dat geval zal je de accu slopen. Afhankelijk van de hoogte van de laadspanning kan dat heel snel of langzaam gebeuren. Meten is weten..... Zet er dus een voltmeter op. Wel meten bij WARME spanningsregelaar, vaak klappen ze pas in zodra ze warm worden.
In de praktijk blijkt dat de driehoek van dynamo, spanningsregelaar en accu elkaar om zeep kunnen helpen.
Ik heb op mijn eigen motor eens alle 3 wel 2 keer achter elkaar moeten vervangen.....
RR58: https://www.afsmotorparts.nl/index.php? ... uct_id=610
Dag Frank, ik heb je een mail gestuurd naar het info-mailadres van je webshop...
Ride free from ET
- Frank Switser
- Site Owner
Klopt, zat nog bij de 563 mails die ik moest bekijken.
Je krijgt vandaag antwoord.
Je krijgt vandaag antwoord.