Filerijden

Plaats reactie
Frank Switser
Site Owner

Filerijden

Bericht door Frank Switser » 20 apr 2011 11:11

Omdat ik merk dat niet alle motorrijders de regels kennen (om over automobilisten maar te zwijgen), hierbij een korte opsomming:

Spelregels motorrijder
Ook motorrijders moeten zich aan een aantal spelregels houden als ze een file auto's inhalen. In het algemeen moet er rekening mee worden gehouden dat motorrijders relatief slecht zichtbaar zijn voor automobilisten en dat automobilisten de snelheid van de motor slecht inschatten.

1. Gepaste snelheid
Rijd rustig tussen de file door. dat wil zeggen dat het snelheidsverschil tussen de motor en de auto die u passeert, niet meer mag zijn dan 10 km/u. Houd deze vuistregel aan bij iedere auto die u passeert. Hoge snelheidsverschillen zijn de belangrijkste bron van irritatie bij automobilisten en zorgen voor gevaarlijke schrikreacties.

2. Wees alert op onvoorzichtig gedrag
Twee belangrijke manoeuvres waarvan motorrijders hinder ondervinden, zijn:
* bij gaten in de file: automobilisten die opeens van rijstrook wisselen
* bij warm weer: openstaande portieren van auto's.

3. Meerdere motorrijders
Als met meerdere motoren wordt gereden, houd dan ook het hoofd koel en rij rustig achter elkaar tussen de file door. Houd onderling minstens een afstand van twee auto's aan. Kies voor dezelfde doorgang.

4. Naderen file
Bij het naderen van een file houdt u via de spiegels rekening met achterop komend verkeer dat niet tijdig snelheid vermindert. Verminder zelf geleidelijk aan de snelheid en waarschuw achterop komend verkeer met alarmlichten (of remlicht). Om verwarring bij automobilisten te voorkomen gebruikt u geen richtingaanwijzers of alarmlichten als u tussen de file doorrijdt. Bij snelwegen met meer dan twee rijstroken, kiest u positie tussen de twee meest linkse rijstroken.

5. Stoppen in de file
Als u als laatste in de file staat, gebruik dan alarmlichten of remlicht om duidelijk aan te geven dat u met uw motor achter de file staat. Soms merken automobilisten wel de file op, maar niet de motor achter de file. Houd voldoende afstand van de voorganger en probeer zo mogelijk in te voegen tussen de wachtende auto's. Daar is het veiliger.

6. Einde file
Zodra de file weer op gang komt, voeg dan in op de rijstrook tussen de auto's. Gebruik hierbij tijdig - dus voor het invoegen - de richtingaanwijzer.

Waar mag een motorrijder niet rijden?
Het passeren van de file is in principe toegestaan. Bij het inhalen moet u er wel rekening mee houden dat u geen gebruik maakt van:
* vluchtstrook: de strook uiterst rechts van de rijbaan, bedoeld voor hulpverlening.
* redresseerstrook: de asfaltstrook tussen de linker rijstrook en de linker vangrail; hier ligt veel vuil.
* doelgroepstrook: weggedeelten bedoeld voor bussen, vrachtverkeer of trams.
* verdrijvingsvlak: vlak met schuine strepen (bij overgang naar minder rijstroken.
* puntstuk: witte wegmarkering (ook wel 'taartpunt' genoemd).

Bron: http://www.motorplatform.nl/samenspelindefile.htm
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Burrito
Site Admin

Re: Filerijden

Bericht door Burrito » 23 apr 2011 14:25

ik kende deze regels al en ik ben het er helemaal mee eens... heb alleen 1 toevoeging en 1 opmerking:

toevoeging: tot een snelheid van 40km/u dan weer invoegen (dit heb ik elders gelezen en valt mij op dat dat ook een snelheid is waarop auto's veel meer van rijstrook gaan wisselen)

opmerking: ik ben het niet eens dat je geen richtingaanwijzers / alarmlichten moet geberuiken, ook hierin merk ik dat zonder het gebruik hiervan men je veel minder snel ziet...

verder ben ik het er helemaal mee eens!
2018 KTM Super Duke GT

SandervB

Bericht door SandervB » 23 apr 2011 22:11

Als ik zelf in de file sta dan vallen motoren die rijden met knipperlicht/alarmlichten mij ook veel eerder op dan motoren zonder dat!
Ik rijd dus zelf ook áltijd met de knipperlichten aan :!:

Frank Switser
Site Owner

Bericht door Frank Switser » 26 apr 2011 15:49

Ikzelf doe ze ook altijd aan, maar bovenstaand zijn de gedragsregels....... (en daar houden wij ons toch immers altijd aan?)

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Gerkenator

Bericht door Gerkenator » 19 okt 2011 01:23

alarmlichten op een bb hoe werkt dat, is daar een how to van.
Als ik de grens passeer naar Belgie, stijgt het gemiddeld IQ per persoon in beide landen.
Afbeelding

Frank Switser
Site Owner

Bericht door Frank Switser » 19 okt 2011 10:23

Er zijn verschillende modules voor:
1. met een aparte schakelaar op het stuur, alleen voor alarmlichten
2. geschakeld door knipperlichtknop heel snel van links naar rechts te bewegen (alleen alarmlichten)
3. geschakeld door remlicht meerdere malen snel achter elkaar contact te laten maken met hand of voetrem (20 soorten alarm of waarschuwingslichten)
Prijs vanaf ca. 30 tot ca. 70 Euro exclusief inbouw.

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Plaats reactie