Deugdelijke motorkleding wordt verplicht in Belgie

Plaats reactie
Frank Switser
Site Owner

Deugdelijke motorkleding wordt verplicht in Belgie

Bericht door Frank Switser » 17 nov 2010 11:27

woensdag 10 november 2010
In België is een relletje in de maak
De Belgische staatssecretaris voor Mobiliteit wil specifieke kledingvoorschriften opleggen aan alle motorrijders.

Staatssecretaris Etienne Schouppe (CD&V) wil specifieke kledingvoorschriften opleggen aan alle motorrijders. Weg met de shorts en T-shirts, haal handschoenen, vest, lange broek en laarzen uit de kast.

Iedereen kent wel het beeld van de motorrijders in een wapperend T-shirt, korte broek en een blinkend paar strandsandalen. Maar als het van staatssecretaris Schouppe afhangt, zal je ze vanaf volgende zomer niet meer tegenkomen. 'Voor hun eigen veiligheid willen we dat verbieden', klinkt het. 'Want als zo iemand valt, zijn de gevolgen niet te overzien. Zelfs bij een lage snelheid kunnen ze al serieuze brandwonden oplopen.'

Een peperduur veiligheidspak zullen ze nog niet moeten kopen. Wel wordt elke motorrijder verplicht om handschoenen te dragen, een jas met lange mouwen, een lange broek of overall en laarzen of bottines met enkelbeschermers. Maar ook een reflecterend vestje wordt overwogen.

Schouppe heeft een Koninklijk Besluit klaarliggen waarin de nieuwe reglementering uitgebreid wordt opgesomd. Normaal gezien zou het volgende zomer al zover zijn, maar het dossier zit voorlopig geblokkeerd door de val van de regering. 'We kunnen nu niet meer doen dan elke motorrijder die nieuwe voorschriften aanraden, in zijn eigen belang', aldus Schouppe. 'De volgende regering kan er dan effectief werk van maken.'

Lawine aan regels
De Belgische motorbond, de Motorcycle Action Group, kan er niet mee lachen. 'Natuurlijk raden ook wij al onze leden aan om beschermende kledij te dragen', zegt voorzitter Theo Beeldens. 'Maar het is wel ver gekomen als de overheid ons gaat vertellen hoe we ons moeten kleden. Die lawine aan regeltjes ontmoedigt meer en meer motorrijders. Wat gaan ze doen als er straks een motorrijder uit Noorwegen nietsvermoedend in T-shirt ons land doorkruist?'

Meer ongevallenDe motorbond wil niet van verplichte kledingvoorschriften weten. Wel pleiten ze voor financiële stimuli om de veiligheid van elke motorrijder te verhogen. 'Doe zoals de Britten en schaf de 21 procent btw op veiligheidskledij af', zegt Beeldens. 'Nu kost zo'n pak al snel 600 euro. Maak dat goedkoper en je zal een pak meer mensen in lederen pak zien rondrijden.'

Intussen blijkt uit de jongste ongevallenstatistieken dat het aantal motorongevallen ook dit jaar gestegen is. De eerste zes maanden van 2010 stierven er 49 motorrijders op de baan, raakten er 254 zwaargewond en 1.265 lichtgewond.

Bron: nieuwsblad
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Burtonman

Re: Deugdelijke motorkleding wordt verplicht in Belgie

Bericht door Burtonman » 17 nov 2010 15:54

Allereerst moeten de heren "motoragenten" het goede voorbeeld geven, want het waren zij die in de maanden /juni/juli/augustus met hun blauwe hemdjes met korte mouwen rondreden, ik heb nog een mooi teken op zoeen i****t gedaan in de hoop hij mij staand zou houden, maar nee hoor ik was te oud en in een zwart lederen pak, dus kon hij mij niet aan en reed bang weg op zoek naar zijn ander "zwaantje" om zo samen een frituur te zoeken, en kleine kinderen een proces aan te smeren, kots op zoeen persoontjes, wbd ongevallen, weten wij maar zeer goed dat het maar een zeer beperkt persentage is die door eigen schuld een ongeval heeft, de rest door de blikrijders veroorzaakt, maja de geleerden bekijken het anders om zo ons weer eens iets op te spelden en belastingen te heffen, ben nog altijd aan het wachten dat ze ons verplichten voor de auto, 1 duikerspak en fles als we in het water rijden, 2 anti-slip handschoenen om het stuur beter te kunnen vast houden,3 race-schoenen om niet van het rem pedaal af te schuiven enz enz enz enz
R.I.P.B.O.C.
Ach ROOD is niet mijn kleur........zal ik dan maar een RODE kopen !!!

Frank Switser
Site Owner

Bericht door Frank Switser » 18 nov 2010 11:57

Ik weet het niet hoor, maar als ik jouw reactie zo lees krijg ik een beetje de indruk dat jij niet zo van regelgeving houd........... (ik kan mij vergissen hoor..... :D )

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Burtonman

Bericht door Burtonman » 18 nov 2010 20:54

Ma jawel hoor 8-) iedere oom agent :lol: mag mij beboeten alleen moet hijzelf in regel zijn met de wetgeving, en daar wringt het schoentje bij sommigen, nog een schoon voorbeeld in het verleden heeft er zoéén slimme mij ééns een alcohol test laten doen met van die blaas-pijpjes, is in de jaren 80 geweest, het éérste pijpje toonde negatief aan, en dien flik....euhm meneer dwingde mij een tweede test op, waarop ik hem zeer vriendelijk op wees dat het verboden is een tweede test te doen als de éérste test negatief is, nog erbij opmerkte dat ik graag dien test doe maar hij dan zijn boekje te buiten gaat en de gevolgen voor hem zijn, ik mocht netjes verder rijden.
Dus ik hou mij zeer zeker aan (bepaalde) regels, nen flik is toch ook maar een d***e mens, en dat moet je hem zo af en soms eens op laten aan denken.
R.I.P.B.O.C.

Frank Switser
Site Owner

Bericht door Frank Switser » 01 jul 2011 12:44

Onze zuiderburen zijn goed bezig, een KB dat er kwam op initiatief van staatssecretaris van mobiliteit Etienne Schouppe.
Interessant voor zij die vanaf 1 sept Belgie gaan doorkruisen

CITEER
Op maandag 20 juni verscheen in het Belgisch Staatsblad het ‘Koninklijk besluit ter bevordering van de veiligheid van de motorrijders’, een KB dat er kwam op initiatief van staatssecretaris van mobiliteit Etienne Schouppe. Dit verandert er per 1 september voor wie zich met een motor op de Belgische openbare weg begeeft, met dank aan onze collega’s van demotorsite.be.

- Tussen de file doorrijden is toegestaan op voorwaarde dat de motorrijder niet sneller dan vijftig kilometer per uur rijdt en het snelheidsverschil met de andere voertuigen die hij passeert niet groter is dan twintig kilometer per uur. Motorrijders die tussen de traag rijdende of stilstaande rijen auto’s door willen rijden moet daarvoor de ruimte tussen de twee meest linkse rijstroken gebruiken.

- Binnen de bebouwde kom mogen motorfietsen op het trottoir en op de verhoogde berm worden geparkeerd, op voorwaarde dat ze de andere weggebruikers niet hinderen en een begaanbare strook van minstens 1,50 meter vrij laten.

- Vanaf 1 september mogen kinderen vanaf acht jaar op om het even welke motor als passagier worden meegenomen. Kinderen tussen drie en acht jaar mogen als passagier enkel plaats nemen op een 125cc tweewieler die voorzien is van een speciaal kinderzitje. Kinderen jonger dan drie jaar mogen niet worden meegenomen op een motorfiets.

- De verplichting voor motorrijders om een valhelm te dragen wordt uitgebreid en omschreven als de verplichting om beschermende kledij te dragen. Naast een valhelm bestaat die beschermende kledij uit handschoenen, een jas met lange mouwen en een lange broek of overall. Het schoeisel moet de enkels beschermen.

- Motoren mogen vanaf 1 september op de busbaan rijden.

Bron: www.motor.nl

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Burtonman

Bericht door Burtonman » 01 jul 2011 16:59

Spijtig dat ik geen belg ben maar een vlaming :lol: ik zou wel de eerste flik zien die een proces maakt aan die "speciale motorrijders" op een herleys met een gileke aan 8-)
R.I.P.B.O.C.

Burrito
Site Admin

Bericht door Burrito » 01 jul 2011 17:25

Burtonman schreef:Spijtig dat ik geen belg ben maar een vlaming :lol: ik zou wel de eerste flik zien die een proces maakt aan die "speciale motorrijders" op een herleys met een gileke aan 8-)
hopen dat je dan een camera bij je hebt...

trouwens, iedereen onder de rivieren is toch belg? ;)
2018 KTM Super Duke GT

Plaats reactie