Wat heb je gekocht?

BarryXX

Re: Wat heb je gekocht?

Bericht door BarryXX » 25 jan 2013 22:23

Burrito schreef:Ik zal wel gaan googlen want ik heb echt andere tests gezien... zelfs op tv bij rtl autowereld bij een fijne plug vsn het merk Maxxis lieten ze alleen de verschillen in de sneeuw zien...
Ik geloof ook wel dat je dat gezien heb... ;)
Moderne winterbanden laten tegenwoordig bij remmen op nat wegdek en bij lage temperaturen duidelijk betere prestaties zien dan zomerbanden. Dat blijkt uit de winterbandentest 2011 van de ANWB. Dit is volgens de vereniging wel een ontwikkeling van de laatste jaren.

Pakweg een paar jaar geleden lagen de sterke punten van winterbanden echt bij het rijden op sneeuw en ijs. Bij remmen op nat was een zomerband toen vaak nog superieur. Tegenwoordig zijn winterbanden dus ook onder deze omstandigheden duidelijk beter dan zomerbanden, zo stelt de ANWB.

BarryXX

Bericht door BarryXX » 25 jan 2013 22:26

Burrito
Site Admin

Bericht door Burrito » 25 jan 2013 22:27

Jup maar ik bedoel recenter :)
2018 KTM Super Duke GT

Gerkenator

Bericht door Gerkenator » 25 jan 2013 22:58

goede zomerbanden zullen denk ik beter presteren dan slechte winterbanden in de sneeuw.
Als ik de grens passeer naar Belgie, stijgt het gemiddeld IQ per persoon in beide landen.
Afbeelding

SR-71

Bericht door SR-71 » 26 jan 2013 08:43

@ Gerkenator, klopt gedeeltelijk http://www.consumentenbond.nl/test/auto ... -oprijden/" onclick="window.open(this.href);return false;. Ik had bij mijn vorige werkgever eerst geen winterbandenregeling. 3 jaar geleden toen er ineens een heel pak sneeuw was gevallen. Zomerbandjes waren voor al aardig op. Maar de leaseboer liet geen nieuwe monteren, ik moest nog 2mm tot 1.6.

Gevolg ik stond overal te spinnen en kwam bij een klant de parkeergarage niet eens in (laat staan uit) in was over een drempel en helling af.

De volgende dag weer naar de kwikfit en ineens waren de banden wel op 1.6 :?: Daar kreeg ik wel de vraag hoe dit kon... maar mijn antwoord was dat als ze de hele tijd rondspinnen gaat het hard he :lol: Uiteraard even een handje geholpen.

Met de nieuwe zomerbanden kon ik wel normaal rijden.

Het jaar erop kreeg ik een nieuwe auto wel met winterbandenregeling en dat is echt een bizar verschil, maar als er geen sneeuw is kun je net zo goed met goede zomerbandjes rijden. Als je maar aanpast en anticipeert.

Privé neem ik geen winterbanden maar op de bus van de zaak is het echt een must (50k per jaar rij ik nu), de snelwegen zijn vaak na een dag weer goed te rijden maar ik kom op veel plekken waar nog sneeuw ligt en daar had ik zonder winterbanden echt niet kunnen rijden (Vito met lading).

Hier van de week, lijkt niet stijl maar de klant waar ik was kwam met zijn hele dikke BMW met alles erop en eraan (maar wel zomerbandjes) niet omhoog.
https://maps.google.nl/?ll=52.113962,4. ... 52.54,,0,0 Ik kon gewoon stoppen op de helling en weer wegrijden en het was echt spekglad.

Nu de afgelopen weken heb ik 3 dagen "last" gehad van de sneeuw, daar had ik echt voordeel met de winterbanden. Alleen de zomerbandentrutjes konden/durfden niet door te rijden dus ik kon alsnog niet doorrijden.

Winterbanden zijn wel beter maar als je prive niet veel km maakt is het dan de investering waard...

BarryXX

Bericht door BarryXX » 26 jan 2013 09:31

Ik heb altijd met winterbanden gereden (in de winter :D ) en zal dat ook blijven doen. Ook onze andere auto die 10.000km per jaar aflegt heeft ook een winterset. Enig nadeel is wel; zomerbanden rij je vaak echt op en winterbanden moet je eigenlijk vervangen met een profieldiepte van < 4 mm. En dat laatste is dan weer zonde van het geld, maar dat kun je enigszins compenseren door een normale velgmaat te nemen. Wij reden met 15"en 14" wintervelgen en voor de prijs van een complete set heeft een vriend van ons met zijn 18" pas 1 band. :shock:

Burrito
Site Admin

Bericht door Burrito » 26 jan 2013 09:37

met die bmw had ik voor ruim 500 euro een setje zomerbanden voor de 17 inch velgen... de winterbanden liggen om 16 inch, die kosten ongeveer 250... scheelt nogal ja...
2018 KTM Super Duke GT

Frank Switser
Site Owner

Bericht door Frank Switser » 26 jan 2013 09:45

Ik heb mijn stalen velgen voorzien van winterbanden, en mijn alu-velgen van zomerbanden.
Ongeveer 3 maanden per jaar rij ik met de winterbanden, en het verschil is duidelijk merkbaar. Ik kan in de winter dezelfde rijstijl aanhouden als in de zomer (ik rij niet snel met de auto), dat is met normale banden niet mogelijk.
En ja, dan zal ik een deel van de tijd met mijn winterbanden minder grip hebben dan met goede zomerbanden, maar dat is tenminste voorspelbaar.
De momenten in de winter dat je in de problemen kan komen met zomerbanden tellen voor mij veel zwaarder dan die momenten dat ik op dat moment overbodige winterbanden gemonteerd heb.
Gemeten over de ca. 5 jaar dat ik met een auto blijf rijden zal de meerprijs voor wionterbanden weinig verschil maken.
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Wile E. Coyote

Bericht door Wile E. Coyote » 26 jan 2013 10:18

Door de wintersportvakanties was ik altijd al verplicht om in Duitsland winterbanden te gebruiken.
De ervaringen daarmee zorgde ervoor dat ik ze nu ook elke winter op de auto laat zetten.

Het is een éénmalige dure investering die in geval van nood toch heel goedkoop kan blijken te zijn :mrgreen:

Albert

Bericht door Albert » 26 jan 2013 13:00

Idd rij de auto maar eens in de prak doordat je hebt bespaard op goed winterrubber. Ik denk dat je jezelf dan wel goed voor je eigen kop kan meppen...

Plaats reactie