Even voorstellen en een vraag

Stel jezelf eens voor
Arno

Even voorstellen en een vraag

Bericht door Arno » 10 feb 2013 20:33

Hoi, ik ben Arno Hartong, 43 jaar, Freelance docent en motorrijder sinds 2007.

Ben inmiddels eigenaar geweest van een Harley Davidson roadking en nu een GSX 750 F ... heel iets anders dus. Nu is de 19 jaar oude GSX helaas overleden door twee scheurtjes in het cylinderblok (bij de doorvoer van de nokkenas ketting) en economisch dus niet meer te redden.

Ik heb mijn oog laten vallen op een BB uit 2002 met 87000 km op de teller. Originele Nl fiets en staat te koop bij een bedrijf met een hele goede reputatie. Zij hebben hem zelf nieuw geleverd en ook weer ingeruild. Ook hebben ze de complete onderhoudsgeschiedenis. Ze hebben er nog twee staan, nieuwer en met minder km's maar die zien er lang niet zo goed uit. Die zijn uiteraard ook duurder, ik vind de prijs aan de stevige kant voor een fiets met zoveel km's. Verder weet ik dat de BB van een oudere man (nu 74 jaar .... echt waar) is geweest en ik wordt de tweede eigenaar.

Kan iemand me vertellen of het een probleem is met zoveel km's. Komen er "hoge" onderhoudskosten aan? Zijn er zaken die ik als leek zou moeten weten of vragen?

Jullie inzicht en ervaring wordt hierin zeer op prijs gesteld.

Groet,
Arno

Burrito
Site Admin

Re: Even voorstellen en een vraag

Bericht door Burrito » 11 feb 2013 09:36

mijn BB heeft 110000 gelopen zonder problemen, mijn vorige blok heb ik gewisseld met 120000 op de teller maar dat was vanwege een probleempje met de versnellingsbak die ik niet typisch zou noemen, er is geen reden om aan te nemen dat dat altijd gebeurd (vandaar dat ik geen probleem had om een blok met 110000 er weer in te hangen)

het ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoeveel je zelf denkt te gaan rijden... ga je 30k per jaar doen dan is een motor met minder km's misschien verstandig... doe je tot 10k per jaar dan kan je voorlopig met de BB vooruit!

Er staan ook nog wel wat mooie exemplaren te koop van onze forumgasten, sommige met zeer weinig km's!
2018 KTM Super Duke GT

Frank Switser
Site Owner

Bericht door Frank Switser » 11 feb 2013 10:19

Arno schreef:Ik heb mijn oog laten vallen op een BB uit 2002 met 87000 km op de teller. Originele Nl fiets en staat te koop bij een bedrijf met een hele goede reputatie. Zij hebben hem zelf nieuw geleverd en ook weer ingeruild. Ook hebben ze de complete onderhoudsgeschiedenis. Ze hebben er nog twee staan, nieuwer en met minder km's maar die zien er lang niet zo goed uit. Die zijn uiteraard ook duurder, ik vind de prijs aan de stevige kant voor een fiets met zoveel km's. Verder weet ik dat de BB van een oudere man (nu 74 jaar .... echt waar) is geweest en ik wordt de tweede eigenaar.

Kan iemand me vertellen of het een probleem is met zoveel km's. Komen er "hoge" onderhoudskosten aan? Zijn er zaken die ik als leek zou moeten weten of vragen?

Jullie inzicht en ervaring wordt hierin zeer op prijs gesteld.

Groet,
Arno
Hi Arno,
alvast gefeliciteerd met je geplande aanschaf, een BB is en blijft een geweldige motor.
Ben je op de hoogte van de verschillen tussen de diverse jaargangen? De 2002 is de laatste versie geweest, met digitaal dashboard, injectie en (helaas) katalysator.
Ik ken zelf 2 "bejaarde" heren die BB rijden/reden. Is dit soms een zilvergrijze uit de kuststrook?
Helaas zijn de BB een stuk minder geliefd geworden, en zijn de prijzen dus fors gedaald. Jouw beoogde motor zou bij een dealer ongeveer 4500 tot 5000 Euro moeten kosten (afhankelijk van de staat).
De kilometerstand hoeft geen enkel probleem te zijn, mits hij goed onderhouden is. Denk er wel aan dat er een (dure) grote beurt aankomt bij 96.000km, en dat de aanschaf van nieuwe banden en/of een kettingset ook behoorlijk in de papieren kan lopen.
M.b.t. andere zaken, eigenlijk alleen de spanningsregelaar en de nokkenaskettingspanner zijn probleemgevalletjes bij de BB. Gelukkig zijn die niet duur om te vervangen (geen originele spanningsregelaar kopen, die is te duur).

De katalysatormodellen (vanaf 2001) zijn iets zwaarder, hebben wat minder vermogen en koppel, gebruiken iets meer brandstof, en zijn veel heter aan de onderbenen. Vervanging van het GEHELE uitlaatsysteem (inclusief de bochten) + een Powercommander verhelpen dat, maar dat is vrij prijzig.

Zoals al eerder door Taco gezegd: er staan meer BB's te koop. Hier op het forum, maar ook elders. Ikzelf heb er ook nog 1 te koop, een mooie rode uit 1999.
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Arno

Bericht door Arno » 11 feb 2013 11:09

Hoi Frank en Burrito (= Taco ?)

Ik ben echt verliefd geworden op het model en de power zorgt ervoor dat je niet hoeft te "jagen" en veel toeren moet maken om de power te voelen.

Ik ben op de hoogte van de verschillen in jaargangen. Het betreft idd een zilvergrijze (helaas geen zwarte) maar dan uit het midden van het land. Het is de 2002 met digitale tellers, injectie, etc. Ik weet niet zeker of deze voor of na de nieuwe motormapping (minder PK) van de injectie is. De prijs ligt duidelijk onder de richting die je aangeeft en hij is echt helemaal in topconditie. Ik denk dat ik tussen de 10 en 15k per jaar ga rijden want ik wil hem ook regelmatig voor woon - werk gaan gebruiken (alleen als het redelijk weer is). Ik hoorde wel dat je iedere 10.000 de kleppen moet laten stellen, klopt dat?

Ik kan ook een 2001 met 30.000 km's kopen (helaas ook een zilvergrijze) voor 1.000,- meer. Ook al ziet die er een stuk minder goed uit (voorkant van de voorpoten, velgen en achterbrug bij de achterveer zien er gebruikt uit) je ziet dat poetsen niet de hobby is geweest van de vorige eigenaar. Als ik zo jullie reacties lees is dat dan een betere keuze?

hevo

Bericht door hevo » 11 feb 2013 11:28

Hallo, iwelkom hier.
Laatst gewijzigd door hevo op 27 mei 2013 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Burrito
Site Admin

Bericht door Burrito » 11 feb 2013 11:48

ik heb bij mijn vorige blok in 120000 km de kleppen nog nooit laten stellen, ik zeg niet dat dat persee aan te raden is, maar elke 10k lijkt me erg overdreven...
2018 KTM Super Duke GT

Hertog Jan

Bericht door Hertog Jan » 11 feb 2013 13:55

De mijne heeft ook 80k gelopen zonder problemen.

En ik ken een Deen die met zijn BB al 360.000 km gereden heeft :!:
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.

Burrito
Site Admin

Bericht door Burrito » 11 feb 2013 14:29

en die engelse koerier met 500k+
2018 KTM Super Duke GT

Arno

Bericht door Arno » 11 feb 2013 14:49

Ik heb het nog even nagekeken, maar het verschil is 550,- op de vraagprijs met een KM verschil van 50.000 km's. Het lijkt me dat ik dan voor de fiets met 50k minder km's moet gaan als het prijsverschil maar 550,- is. Ook al is die een jaar ouder (2001) en ziet die er minder goed uit (nog steeds niet slecht).

BarryXX

Bericht door BarryXX » 11 feb 2013 15:30

Welkom! :D

Als ik nu een fiets zou moeten kopen; dan zou ik bij Hevo gaan kijken. In mijn ogen een erg mooie prijs voor een relatief jonge fiets met een maagdelijke km-stand. :idea:

En nee, ik heb er geen financieel belang bij. (of misschien moeten we daar over praten Hevo) :twisted:

Plaats reactie