Wat heb je gekocht?
- Frank Switser
- Site Owner
Re: Wat heb je gekocht?
Gisteren weer op TV: de Nederlandse vereniging van schadeherstelbedrijven heeft alweer geconstateerd dat winterweer een ENORME extra drukte veroorzaakt, waardoor de wachttijden fors kunnen oplopen.
Nu was dat op SBS6, maar de woordvoerder van de schadeherstelbedrijven was er toch echt heel duidelijk over.
En ja, meerdere tests hebben aangetoond dat goede winterbanden onder de 7 graden Celsius een kortere remweg geven dan goede zomerbanden. Dus in dat opzicht zijn ze beslist veiliger.
En ja, het scheelt onder nomale omstandigheden slechts enkele minuten reistijd. Maar weet je nog toen we 2 jaar geleden gingen karten in Grootebroek? Het weinige verkeer sukkelde met 30km/u over de N-wegen, en met 60 km/u over de snelweg. Ik kon er met de dubbele snelheid voorbij, en was dus ruim een half uur eerder thuis.
Nu was dat op SBS6, maar de woordvoerder van de schadeherstelbedrijven was er toch echt heel duidelijk over.
En ja, meerdere tests hebben aangetoond dat goede winterbanden onder de 7 graden Celsius een kortere remweg geven dan goede zomerbanden. Dus in dat opzicht zijn ze beslist veiliger.
En ja, het scheelt onder nomale omstandigheden slechts enkele minuten reistijd. Maar weet je nog toen we 2 jaar geleden gingen karten in Grootebroek? Het weinige verkeer sukkelde met 30km/u over de N-wegen, en met 60 km/u over de snelweg. Ik kon er met de dubbele snelheid voorbij, en was dus ruim een half uur eerder thuis.
maar nu maak je toch wederom mijn punt? het gebruik van winterbanden is ENORM toegenomen de laatste jaren, maar er is nog steeds veel schade, dan maakt het toch weinig verschil, anders zou er wel minder schade zijn in de winter
2018 KTM Super Duke GT
Precies...Frank Switser schreef: Ik kon er met de dubbele snelheid voorbij, en was dus ruim een half uur eerder thuis.
Schijnveiligheid.
Ik blijf er bij dat diverse tests uitwijzen dat de remweg korter is en de grip beter is bij dergelijke temperaturen tov zomerbanden. Ik rij zelf altijd A-merk banden en wat dat betreft onderschrijf ik dat mijn Goodyear winterbanden in dergelijke omstandigheden (koud of nat) beter presteren dan mijn Michelin zomerbanden. Dus veiliger; ja. Ik zeg niets over eerder thuis zijn of minder ongelukken. Mijn inziens is dat een hele andere discussie...Burrito schreef:denken jullie echt dat winterbanden nu veel veiliger zijn en dat je hierdoor sneller thuis bent en dat er minder ongelukken zijn? (let wel: dit alles alleen door de winterbanden t.o.v. zomerbanden)?
Maar goed, verder geldt voor alles; hoe prettiger jij je voelt, hoe kleiner de kans op ongelukken(bijv de skier die bang is om te vallen, die valt). Dus jij moet vooral zonder winterbanden blijven rijden.
beter presteren... wellicht (en daar stel ik zelfs mijn vraagtekens bij, maar laten we eens zeggen dat het wel zo is)... dan blijf ik erbij dat het resultaat uit blijft, er zijn dus niet minder ongelukken (en jij zegt dat dat wat anders is, maar hoe wil je het dan defineren? of je raakt iets of niet, je kan 5meter voor een ander stil staan of 2 meter of 10, maar dan ben je dus veilig (genoeg)) en dus is de veiligheid niet hoger... dus wat heeft het dan voor een nut? Het nut is dus ook het punt dat ik probeer te maken... Frank zegt zelf al, er zijn in de winter flink meer ongelukken, en ja ik zeg ZEKER niet dat je in de winter net zo veilig rijdt als in de zomer, maar als die winterbanden zo veel verschil maken dan zou er dus minder schade moeten zijn, minder mensen die tegen hun voorligger aanschuiven, er zou EEN verschil zichtbaar moeten zijn, en dat is er niet. Dus wellicht is het voordeel van de winterbanden ZO klein dat men door de "schijnveiligheid" meer risico's neemt en dus is er niet meer veiligheid. Elke test kan zeggen dat je eerder stil kan staan, maar de cijfers zeggen dat het niet gebeurd, dus men rijdt MASSAAL te hard op die dingen, dan is dus de marge minder dan men denkt want ik geloof niet dat iedereen zo hard boenderd met die krengen, een BEETJE harder is dus al genoeg om de marge die je ermee gewonnen zou hebben te verspelen.
2018 KTM Super Duke GT
Ik volg dit al geruime tijd, had vroeger nooit winterbanden, omdat ik gewoon naar de werf reed, werken en weer naar huis, nu met de andere zaak die ik heb en daarbij 3-4000 km per maand doe is dat iets anders.
Maar het grote verschil tussen zomer en winter banden is dat winterbanden (rubber) beter bestand (blijft soepel) tov zomer banden als de temp minder is dan pakweg 3°.
Als er iemand is die anders beweerd, gewoon eens met een ingeneur praten, die kan dat vele beter uitleggen dan ikke
.
Maar het grote verschil tussen zomer en winter banden is dat winterbanden (rubber) beter bestand (blijft soepel) tov zomer banden als de temp minder is dan pakweg 3°.
Als er iemand is die anders beweerd, gewoon eens met een ingeneur praten, die kan dat vele beter uitleggen dan ikke
R.I.P.B.O.C.
Ach ROOD is niet mijn kleur........zal ik dan maar een RODE kopen !!!
Ach ROOD is niet mijn kleur........zal ik dan maar een RODE kopen !!!
ja ed dat snap ik ook... maar mijn punt is niet dat het rubber net zo goed is of niet... ik zeg dat de winterbanden overschatte onzin is omdat het verschil klein(er) is en het niet leidt tot minder ongevallen / schades (dus een hogere veiligheid)
2018 KTM Super Duke GT
- Wile E. Coyote
Geweldige discussie zo, maar toch denk ik dat winterbanden wel degelijk een stuk veiligheid geven als iedereen er op zou rijden en daarbij ook een veilige rijstijl aanhouden.
Je schiet namelijk niks met je winterbanden op als jezelf op tijd stilstaat en je achterligger op zomerbanden er boven op klapt als hij wel blijft doorglijden.
Natuurlijk zijn er in de winter meer ongevallen want 75% van de Nederlanders blijven gewoon op de zomerbandjes doorglibberen, wat buiten gevaar voor hunzelf ook gevaar voor de mensen die wel op winterbanden rijdt opleverd buiten de enorme files.
Zelf rij ik al jaren op winterbanden en die hebben hun nut al vele malen bewezen.
Je schiet namelijk niks met je winterbanden op als jezelf op tijd stilstaat en je achterligger op zomerbanden er boven op klapt als hij wel blijft doorglijden.
Natuurlijk zijn er in de winter meer ongevallen want 75% van de Nederlanders blijven gewoon op de zomerbandjes doorglibberen, wat buiten gevaar voor hunzelf ook gevaar voor de mensen die wel op winterbanden rijdt opleverd buiten de enorme files.
Zelf rij ik al jaren op winterbanden en die hebben hun nut al vele malen bewezen.
Daarbij zouden de weersomstandigheden (korter licht, regen, laaghangende zon, etc etc) in zijn totaliteit ook van invloed kunnen zijn op hoeveelheid ongelukken.
Stel dat winterbanden verboden zou zijn; misschien stijgt dan juist de hoeveel ongelukken wel.
Dan is dus niet de stelling dat winterbanden het aantal ongelukken verminderen, maar dan is juist de stelling dat winterbanden een stijging van het aantal ongelukken voorkomen. 
Stel dat winterbanden verboden zou zijn; misschien stijgt dan juist de hoeveel ongelukken wel.
één ding is zeker als je winterbanden gebruikt........je hebt zomer en winter een setje banden in je schuur staan