Bandenkeuze voor de Blackbird

Frank Switser
Site Owner

Re: Bandenkeuze voor de Blackbird

Bericht door Frank Switser » 27 mei 2013 10:44

De nieuwe vergelijkingstest voor sport/toerbanden in "Das Motorrad" is net uitgekomen.
De nieuwe winnaar is de Pirelli Angel GT, net voor de (ook nieuwe) Bridgestone T30, enhet broertje van de Pirelli, de Metzeler Roadtec Z-8 in M- en O-versie.
Vlak daarachter weer met gelijk puntenaantal de Dunlop Roadsmart 2, Conti RoadAttack 2, en Michelin Pilot Road 3.

Vanwege de weersomstandigheden hebben ze dit jaar geen tijd gehad een verslijttest te doen, net zo min als een rij-test met half versleten banden.
De winnaar van verleden jaar (De Bridgestone BT023) deed dit jaar niet meer me, maar de nummers 2 (Dunlop en Metzeler) wel.
Die zouden als het ook dit jaar meegetelt had waarschijnlijk dus hoger zijn uitgekomen in de einduitslag.

Opmerkelijk is dat het verschil tussen de beste en de slechtste nog nooit zo klein is geweest (222 om 212 punten).
Mijn conclusie is dus dat momenteel de bandenkeuze van een motorrijder meer op voorkeur en daadwerkelijke gebruiksomstandigheden zou moeten vallen dan op algemene testcriteria.
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

tuut

Bericht door tuut » 27 mei 2013 13:30

Ik ben net terug van een monteur die ook in banden doet ik dacht eerst dat ik iets aan het balhoofdlager had (trilling ) maar wat is het nu?
Ik heb dus de metzeler z8 erop (de nieuwe) en ze zijn na een 5000km al aan het cuppen!!!
profiel zit er nog zat op maar gaat op een vreemde manier uit elkaar staan!
voor mij de volgende keer weer michelins erop,al eens gehad en gaven me ook veel meer vertrouwen dan de z8.
Gr Ruud.
Ps ik rij altijd met 2.9 bar.

Frank Switser
Site Owner

Bericht door Frank Switser » 28 mei 2013 09:21

Dan kan er eigenlijk nog maar 1 oorzaak zijn van het cuppen, en dat is de vering/demping.
Hoe (en wat) is die?

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

tuut

Bericht door tuut » 28 mei 2013 15:30

Hoi Frank
Lijkt me sterk dat het aan de vering of afstelling ligt ik heb hyperpro voor en achter, en een vriend van me hebt alleen voor hyperpro,ik heb het trouwens voor en achter en heb mijn motor (vering) laten afstellen bij Mille pajic!!
Groetjes Ruud.

Wile E. Coyote

Bericht door Wile E. Coyote » 28 mei 2013 18:11

Mijn Roadsmart 2 voorband is ook iets aan het cuppen en ik kreeg het advies van Hyperpro om alleen de voorband op 2.7 bar te zetten ipv 2.9, maar alleen als er Hyperpro op zit.
Achter wel gewoon 2.9 bar.

Ik heb het nog niet geprobeerd

SR-71

Bericht door SR-71 » 28 mei 2013 19:29

Vreemd dat advies van 2.7 bar. Bij de BOC is (was) Stanley heel stellig 2.9=2.9 en niet anders.
Toen ik mijn BB kocht zaten er ook Metzelers (iets met een 3 of 5 dacht ik) onder, die waren ook ineens erg snel op (vond ik). Bij mijn RF900 had ik Pilot Road 2 en die bleven goed rijden.
Nu zitten de PR3 al 10.000 km op de BB sinds 19.05.2011 en ze zijn nog steeds goed, ben er ook 2 keer mee naar Duitsland geweest en trek regelmatig aardig door. Ik had verwacht dat ze nu toch wel snel zouden gaan maarja met dat geweldige weer de afgelopen maand heb ik ook niet echt veel kunnen (willen) rijden.

BarryXX

Bericht door BarryXX » 28 mei 2013 22:52

Hmm ik heb net een nieuwe set Z8 M/O er op laten leggen... :?
tuut schreef:Ik ben net terug van een monteur die ook in banden doet ik dacht eerst dat ik iets aan het balhoofdlager had (trilling ) maar wat is het nu?
Ik heb dus de metzeler z8 erop (de nieuwe) en ze zijn na een 5000km al aan het cuppen!!!
profiel zit er nog zat op maar gaat op een vreemde manier uit elkaar staan!
voor mij de volgende keer weer michelins erop,al eens gehad en gaven me ook veel meer vertrouwen dan de z8.
Gr Ruud.
Ps ik rij altijd met 2.9 bar.

Frank Switser
Site Owner

Bericht door Frank Switser » 29 mei 2013 09:43

BarryXX schreef:Hmm ik heb net een nieuwe set Z8 M/O er op laten leggen... :?
Een prima keuze, ik heb tientallen BB's ermee rijden zonder een enkel probleem. Geen cuppen, goed sturen en weinig slijtage.

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

tuut

Bericht door tuut » 29 mei 2013 18:13

Dan hebben ik en een vriend van me zeker wat maandag morgen banden gehad,maarre die tientallen mensen zitten er daar ook bij die al meer dan vijf of zes duizend km ermee hebben gereden?
ik zal proberen om binnenkort wat foto,s te plaatsen van mijn banden.
Groetjes Ruud.

Frank Switser
Site Owner

Bericht door Frank Switser » 30 mei 2013 08:06

Ja, er zijn er zelfs bij met meer dan 12.000km.
En in alle vergelijkingstests (dan niet op Blackbirds) wordt er eigenlijk zelden gesproken van cupping, en als het al gebeurd dan is het de voorband die een beetje cupt.

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Plaats reactie