Kosten grote beurt
- Wile E. Coyote
Kosten grote beurt
Binnenkort moet mijn "Bird"een grote beurt hebben (52.000 km) waarbij de kleppen moeten worden gesteld (1e keer)
Wat zijn jullie ervaringen m.b.t. de prijzen voor zo'n beurt, want ik verwacht dat ze hier wel even mee bezig zijn.
Wat zijn jullie ervaringen m.b.t. de prijzen voor zo'n beurt, want ik verwacht dat ze hier wel even mee bezig zijn.
Re: Kosten grote beurt
Hoe weet je of ze moeten worden gesteld? Wellicht blijft het bij meten? Ze staan erom bekend dat stellen vaak niet nodig is.
- Frank Switser
- Site Owner
In 90% van de gevallen hoeft er niet gesteld te worden, maar dat maakt in de prijs nauwelijks uit.
Het meeste werk is toegang krijgen om te meten. Zelfs als alle kleppen gesteld zouden moeten worden (en dat is nooit zo) praat je over een meerprijs van nog geen 100 Euro (in bijna alle gevallen kan je heel veel stelplaatjes hergebruiken voor een andere klep).
De grote beurt van 48.000km wordt heel verschillend uitgevoerd door dealers.
Wat minimaal nodig is:
- Olie + filter
- Luchtfilter (behalve als er bijvoorbeeld een K&N-filter is geplaatst)
- Bougies (20 tot 30 Euro per stuk!)
- Klepspelingcontrole
- Remvloeistof vervangen (+ koppeling)
- Remblokken + schijven controleren
- Controle op wiellagers, achtervorklager en balhoofdlagers
- Controle laadsysteem
- Controle ketting
- Controle banden
Ga uit van ca. 400-600 Euro, afhankelijk van door wie je het laat doen. Neem geen genoegen met normale bougies, kies voor de dure iridium-versie.
Ik wil het best voor je doen, maar omdart de motor volledig koud moet zijn voordat je klepspeling mag meten is dat niet handig. Ik laat ze dus 1 dag staan voordat er gemeten wordt, en dat is voor mensen van verderweg niet handig.
Het meeste werk is toegang krijgen om te meten. Zelfs als alle kleppen gesteld zouden moeten worden (en dat is nooit zo) praat je over een meerprijs van nog geen 100 Euro (in bijna alle gevallen kan je heel veel stelplaatjes hergebruiken voor een andere klep).
De grote beurt van 48.000km wordt heel verschillend uitgevoerd door dealers.
Wat minimaal nodig is:
- Olie + filter
- Luchtfilter (behalve als er bijvoorbeeld een K&N-filter is geplaatst)
- Bougies (20 tot 30 Euro per stuk!)
- Klepspelingcontrole
- Remvloeistof vervangen (+ koppeling)
- Remblokken + schijven controleren
- Controle op wiellagers, achtervorklager en balhoofdlagers
- Controle laadsysteem
- Controle ketting
- Controle banden
Ga uit van ca. 400-600 Euro, afhankelijk van door wie je het laat doen. Neem geen genoegen met normale bougies, kies voor de dure iridium-versie.
Ik wil het best voor je doen, maar omdart de motor volledig koud moet zijn voordat je klepspeling mag meten is dat niet handig. Ik laat ze dus 1 dag staan voordat er gemeten wordt, en dat is voor mensen van verderweg niet handig.
- Gerkenator
Zomer 2015 misschien 1 ton op teller. Misschien ook maar eens een beurt laten doen, maar zie een beetje tegen de kosten op.
Vervang zelf altijd om het jaar olie en filter.
2 jaar terug alle vloeistoffen vervangen en that's it.
Vervang zelf altijd om het jaar olie en filter.
2 jaar terug alle vloeistoffen vervangen en that's it.
Als ik de grens passeer naar Belgie, stijgt het gemiddeld IQ per persoon in beide landen.

Dat is toch prima onderhoud. Dont fix it if it aint broken.
- Wile E. Coyote
Al het onderhoud doe ik zelf al 3 jaar maar kleppen controleren laat ik toch nu door de dealert doen.
Restant van de beurt wordt door mijzelf weer gedaan want dat is kinderspel.
Restant van de beurt wordt door mijzelf weer gedaan want dat is kinderspel.
-
stefan18021990
maar wat is nou het verschil met gewone en iridium ?
- Frank Switser
- Site Owner
Behalve de prijs gaan de iridium-varianten veel langer mee. Ze zeggen zelf 48.000km in de BB, tegen 12.000km voor de normale. Daarnaast blijven ze beter vonken aan het einde van hun levenscyclus waardoor je minder brandstof verbruikt.
Let wel op: iridium-bougies mogen niet schoongemaakt worden, en je mag de afstand tussen de electrodes niet aanpassen. Het iridium-laagje dat er op zit is erg dun en kwetsbaar voor buigen en stoten.
Let wel op: iridium-bougies mogen niet schoongemaakt worden, en je mag de afstand tussen de electrodes niet aanpassen. Het iridium-laagje dat er op zit is erg dun en kwetsbaar voor buigen en stoten.
-
stefan18021990
oke even in mijn achter hoofd houden voor de volgende keer.